Belföld
[5586]
Belföldi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Bulvár | Celeb
[149]
Érdekesebb bulvár hírek.
|
Bűnügy
[396]
Bűnügyi hírek, információk
|
Csináld magad
[1]
Barkácsolási ötletek
|
Extrém
[316]
Extrém, megdöbbentő hírek.
|
Egészség | Életmód
[753]
Egészséggel, életmóddal, kapcsolatos hírek, információk, tanácsok.
|
Érdekes | Különleges | Rejtélyes
[982]
Érdekes, különleges, rejtélyes esetek, ironikus, vicces, humoros hírek, információk. írások.
|
Európai Unió
[195]
Hírek az Európai Unióból
|
Gasztro | Recept
[4267]
Gasztronómiai hírek, információk, receptek.
|
Gazdaság
[475]
A gazdasági élet hírei
|
Horgász
[1272]
Horgászoknak szóló hírek, információk.
|
Játék, -pihenés, -szórakozás
[160]
Ötletek, ajánlott oldalak, programok.
|
Jó tudni!
[2434]
Fontos, hasznos információk, határidők, változások, tanácsok. Programok, rendezvények.
|
Kommentár | Reakció | Vélemény
[1382]
Kritikus írások, vélemények, reakciók, a magyar politika és közélet cselekedeteire, visszásságaira.
|
Politika
[685]
Politikai jellegű hírek információk
|
Receptek sonkapréshez
[29]
Receptek, leírások házi húskészítmények (felvágott, sonka, disznósajt, stb.)sonkapréssel történő elkészítéséhez
|
Számítástechika | IT
[4187]
Hírek, újdonságok, tippek, trükkök, ajánlások, stb.
|
Történelem | Kultúra
[919]
Történelmi és kulturális vonatkozású hírek, információk.
|
Tudomány | Technika
[3035]
Újdonságok, felfedezések, új kutatási eredmények, érdekességek.
|
Választások
[405]
Országgyűlési, önkormányzati és EU választások előkészületeivel, lebonyolításával összefüggő hírek, információk.
|
Világ
[3377]
Nemzetközi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Weboldalam hírei
[59]
Tájékoztatás a honlapon történt változásokról.
|
- 000 December
- 2012 Augusztus
- 2012 Szeptember
- 2012 Október
- 2012 November
- 2012 December
- 2013 Január
- 2013 Február
- 2013 Március
- 2013 Április
- 2013 Május
- 2013 Június
- 2013 Július
- 2013 Augusztus
- 2013 Szeptember
- 2013 Október
- 2013 November
- 2013 December
- 2014 Január
- 2014 Február
- 2014 Március
- 2014 Április
- 2014 Május
- 2014 Június
- 2014 Július
- 2014 Augusztus
- 2014 Szeptember
- 2014 Október
- 2014 November
- 2014 December
- 2015 Január
- 2015 Február
- 2015 Március
- 2015 Április
- 2015 Május
- 2015 Június
- 2015 Július
- 2015 Augusztus
- 2015 Szeptember
- 2015 Október
- 2015 November
- 2015 December
- 2016 Január
- 2016 Február
- 2016 Március
- 2016 Április
- 2016 Május
- 2016 Június
- 2016 Július
- 2016 Augusztus
- 2016 Szeptember
- 2016 Október
- 2016 November
- 2016 December
- 2017 Január
- 2017 Február
- 2017 Március
- 2017 Április
- 2017 Május
- 2017 Június
- 2017 Július
- 2017 Augusztus
- 2017 Szeptember
- 2017 Október
- 2017 November
- 2017 December
- 2018 Január
- 2018 Február
- 2018 Március
- 2018 Április
- 2018 Május
- 2018 Június
- 2018 Július
- 2018 Augusztus
- 2018 Szeptember
- 2018 Október
- 2018 November
- 2018 December
- 2019 Január
- 2019 Február
- 2019 Március
- 2019 Április
- 2019 Május
- 2019 Június
- 2019 Július
- 2019 Augusztus
- 2019 Szeptember
- 2019 Október
- 2019 November
- 2019 December
- 2020 Január
- 2020 Február
- 2020 Március
- 2020 Április
- 2020 Május
- 2020 Június
- 2020 Július
- 2020 Augusztus
- 2020 Szeptember
- 2020 Október
- 2020 November
- 2020 December
- 2021 Január
- 2021 Február
- 2021 Március
- 2021 Április
- 2021 Május
- 2021 Június
- 2021 Július
- 2021 Augusztus
- 2021 Szeptember
- 2021 Október
- 2021 November
- 2021 December
- 2022 Január
- 2022 Február
- 2022 Március
- 2022 Április
- 2022 Május
- 2022 Június
- 2022 Július
- 2022 Augusztus
- 2022 Szeptember
- 2022 Október
- 2022 November
- 2022 December
- 2023 Január
- 2023 Február
- 2023 Március
- 2023 Április
- 2023 Május
- 2023 Június
- 2023 Július
- 2023 Augusztus
- 2023 Szeptember
- 2023 Október
- 2023 November
- 2023 December
- 2024 Január
- 2024 Február
- 2024 Március
- 2024 Április
- 2024 Május
- 2024 Június
- 2024 Július
- 2024 Augusztus
- 2024 Szeptember
- 2024 Október
- 2024 November
- 2024 December
- 2025 Január
14:21:30 Kiadták a riasztást Magyarországra - Az Európai Bizottság kockázatokat lát | |
A vizsgált 16 eurózóna-tagország 2015-ös költségvetési tervei közül hét esetében látja úgy a bizottság, hogy fennáll annak a kockázata, hogy ezek az országok jövőre megsértik a stabilitási és növekedési paktumban lefektetett fiskális előírásokat - közölte az Európai Bizottság az éves növekedési jelentés ismertetésekor. Az előző évekhez hasonlóan Magyarország most is azon uniós tagállamok között van, amelyekről a kialakult rendnek megfelelően jövő márciusban mélyreható elemzés készül makro-egyensúlyi hiányok miatt. Bár az EU túljutott a nehezén, de még mindig törékeny a fellendülés, még mindig nehézkes a talpraállás, ami a magas, 11,5 százalékon beragadt munkanélküliségi adat is mutat - mondta Valdis Dombrovskis, az euróért és a szociális párbeszédért felelős uniós biztos, a 2015. évi növekedési jelentés bemutatásakor. Dombrovskis szerint EU gazdasága az USA-hoz képest is gyengült, ami szerinte részben azzal okolható, hogy a források elosztása nem jó - Dombrovskis szerint ezt mutatják az adatok. A bizottság szerint csak akkor lehet a bizalmat visszaállítani, az egész EU-t pedig csak akkor lehet újra a növekedés útjára állítani, ha a tagállamok együttesen lépnek fel: ehhez a tagállamoknak határozottan el kell kötelezniük magukat amellett, hogy nemzeti szinten változásokat vezetnek be. Dombrovskis kiemelte: most első ízben semleges költségvetési pozíciót vár a bizottság, a gazdasági növekedés következtében az adósság szintje csökken, de még mindig több országban a magas államadósság visszahúzza a gazdasági növekedést. Az eurózónás tagállamoknál a költségvetési áttekintésekről - amely a gazdasági szemeszter keretében az EB-nek már véleményeznie kell - elmondta, hogy bár egyet sem küldtek vissza, de ez nem azt jelenti, hogy minden rendben lenne, hogy tiszteletben tartanák teljes mértékben a stabilitási és növekedési paktumot - jegyezte meg a biztos. Pierre Moscovici gazdasági és pénzügyekért, valamint adózásért és vámunióért felelős biztos szerint 7 tagállamnál - Belgium, Spanyolország, Franciaország, Olaszország, Málta, Ausztria és Portugália - merült fel, hogy nem tartják be a költségvetési szabályokat, a többinél ország költségvetése várhatóan betartja majd az uniós szabályokat. Görögországot és Ciprust a kiigazító programok miatt nem vizsgálta most a többi országgal együtt a bizottság. A bizottság szerint Olaszország, Franciaország és Belgium esetében a túlzottdeficit-eljárás megindítása vagy új szakaszba léptetése is indokolt lehet, de jövő márciusig haladékot kapnak, hogy megtegyék a szükséges lépéseket ennek elkerülése érdekében. Három pillérre kellene helyezni az intézkedéseket Az EU 2015-ös gazdaság- és szociálpolitikájára vonatkozóan a bizottság azt javasolja, hogy a tagállamok a gazdaság- és szociálpolitikát három fő pillérre helyezzék: (1) a beruházások fellendítésére, (2) a megújult kötelezettségvállalásra a strukturális reformok mellett, valamint (3) a költségvetési felelősségvállalásra. A globális gazdasági és pénzügyi válság miatt az EU-ban alacsony a beruházások szintje, amelynek javítása, illetve a csökkenő trend visszafordítása és így a gazdasági talpraállás érdekében Európai szinten együttes és összehangolt erőfeszítésekre van szükség. A bizottság szerint beruházásokra van szükség az oktatás, a kutatás és az innováció finanszírozásához; az energia környezetkímélőbbé és hatékonyabbá tételéhez; a közlekedési infrastruktúra korszerűsítéséhez, valamint nagy kiterjedésű és gyorsabb szélessávú internet kiépítéséhez. Ennek végrehajtására Jean-Claude Juncker bizottsági elnök a napokban jelentett be egy következő három évre szóló 315 milliárd eurónyi forrást mozgósítani képes beruházási tervez jelentett be. Megújult kötelezettségvállalás Amint a hangsúly a válságból fakadó vészhelyzetek kezeléséről a munkahelyteremtés és a növekedés alapjainak megszilárdítására helyeződik át, megújult kötelezettségvállalásra van szükség a strukturális reformok mellett - emeli ki a bizottság közleménye. A bizottság szerint uniós szinten szükséges az egységes piac elmélyítése. A prioritások között szerepel, a még fennálló szabályozási és nem szabályozási akadályokat elhárítása olyan szektorokban, mint például az energia, a távközlés, a közlekedés, valamint az áruk és szolgáltatások egységes piaca. Tagállami szinten a bizottság azt javasolja, hogy a hangsúlyt néhány kulcsfontosságú reformra helyezzék: dinamikusabbá kell tenni a munkaerőpiacokat, valamint foglalkozni kell a magas munkanélküliséggel; biztosítani kell a nyugdíj- és társadalombiztosítási rendszerek hatékonyságát és megfelelőségét; rugalmasabb termék- és szolgáltatási piacokat kell teremteni; javítani kell az üzleti befektetési feltételeket, valamint a kutatás és innováció minőségét; végül pedig Európa-szerte hatékonyabbá kell tenni a közigazgatásokat. Költségvetési felelősségvállalás A bizottság szerint Jelentős előrelépés mutatkozik a költségvetési konszolidáció megteremtése terén: az EU átlagos költségvetési hiánya három év alatt felére csökkent: a GDP 2011-ben mért 4,5 százalékáról 2014-ben a GDP közel 3 százalékára. Ezt tükrözi az is, hogy a túlzottdeficit-eljárásban (edp) érintett országok száma csökkent - a 2011-es 24 országról, 2014-ben 11-re. Ez a bizottság szerint fontos fejlemény az államháztartás megalapozottságába vetett bizalom helyreállításában és a pénzügyi helyzet stabilizálásában. A hiány kordában tartása, valamint a magas adósságszintek csökkentése azonban továbbra is fontos elemei a fenntartható növekedésnek - áll a bizottság jelentésében -, ezért a stabilitási és növekedési paktummal összhangban lévő felelős és növekedésbarát költségvetési politikára van szükség az adott nemzetgazdasági körülmények figyelembe vételével. A bizottság ugyanakkor azt is hangsúlyozza, hogy a nagyobb költségvetési mozgástérrel rendelkező országoknak ösztönözniük kell a hazai keresletet és befektetést, az adórendszereket tisztességessé és hatékonnyá kell tenni, és foglalkozni kell az adócsalással és adókikerüléssel. Komoly aggodalmak Az éves növekedési jelentést a riasztási mechanizmus (Alert Mechanism Report - AMR) keretében készült jelentés kíséri, amely a makrogazdasági egyensúlyhiány kezelésére szolgáló eljárás keretében végzett rendszeres felügyelet része, és az a célja, hogy azonosítsa és kezelje azon egyensúlyhiányokat, amelyek akadályozhatják a nemzeti gazdaságok, az euróövezet és az EU egészének teljesítményét. A makrogazdasági egyensúlyhiány kezelésére szolgáló eljárás foglalkoztatási és szociális mutatókkal egészül ki, amelyeknek köszönhetően várhatóan érthetőbbé válnak a munkaerőpiaci és szociális fejlemények és kockázatok - olvasható az Európai Bizottság közleményében. A riasztási mechanizmus keretében készült jelentés azt mutatja, hogy jóllehet az uniós tagállamok tettek előrelépéseket egyensúlyhiányuk orvoslására, és számos gazdaság versenyképessége is javult, a makrogazdasági egyensúlyhiány továbbra is komoly aggodalomra ad okot. A lassú talpraállás és a nagyon alacsony infláció miatt nem sikerült határozottabban csökkenteni az egyensúlyhiányokat és a kapcsolódó makrogazdasági kockázatokat. Ráadásul továbbra is asszimetrikus a folyó fizetési mérleg egyensúlyának helyreállítása. Bár a hiány több országban is csökkent, a folyamatot nagyrészt a visszaeső kereslet, és még annál is inkább a visszaeső befektetés vezérelte. Amennyiben ezt nem sikerül kiigazítani, az negatív következményekkel járhat a középtávú növekedési kilátásokra. Riasztás Magyarországra Míg Németország és Hollandia továbbra is nagyon magas folyófizetésimérleg-többletet jegyzett, ami a gyenge hazai keresletet és befektetést tükrözi. Az egyes országok tekintetében a bizottság úgy véli, hogy további elemzések (mélyreható felülvizsgálatok) indokoltak az egyensúlyhiány felhalmozódásának és megszüntetésének, valamint a kapcsolódó kockázatoknak a részletes megvizsgálása céljából 16 tagállamban. Ezek Magyarország mellett Belgium, Bulgária, az Egyesült Királyság, Finnország, Franciaország, Hollandia, Horvátország, Írország, Németország, Olaszország, Portugália, Románia, Spanyolország, Svédország, Szlovénia. Magyarország esetében az egyensúlyi problémák tartós fennállásának kockázatát fogja elemezni a bizottság, az elemzéseket márciusra készítik el. Ennek fényében tesz majd javaslatot a testület további lépésekre. Magyarország esetében - akárcsak márciusban - most is négy mutató esetében villog a piros lámpa: novemberben is négy esetben jelzett a bizottsági "makro-riasztó". Az ország nettó nemzetközi pénzügyi pozíciója, exportpiacokból való részesedésének térvesztése, az államadósság mértéke és a munkanélküliség területén lépte át Magyarország azt a határértéket, amelyen túl már makroegyensúlyi problémákról lehet beszélni. A most közzétett AMR-jelentés Magyarországról szóló része rámutat, hogy a folyó fizetési mérleg többletek 2010 óta biztosították a nettó nemzetközi pénzügyi hiány (NIIP) tartós csökkenését, ám az továbbra is rendkívül magas, 2013-as adatok szerint a GDP 84,4 százaléka a 35 százalékos hiányküszöbhöz képest. A bizottság szerint a folyó fizetési mérleg javulása mögött eddig elsősorban a gyenge belső kereslet állt, az exportteljesítmény alapvetően gyenge volt, ami a piaci részesedés jelentős visszaesését eredményezte. A bizottság szerint a 2013-as adatok az elmúlt öt évben 19,2 százalékos piacvesztést mutatnak, míg a küszöbérték 6 százalékos mínuszt "engedélyezne". 2013 közepe óta lelassult az adósságállomány leépítése az államilag támogatott hitelprogramok és a növekedés fellendülésének következtében. Az államadósság fokozatosan csökkent, de az üteme nem eléggé gyors ahhoz, hogy az ország ellenállhasson az esetleges külső sokkhatásoknak. (A 60 százalékos küszöbértékhez képest 2013-as adatok szerint 77,3 százalékon áll ez a mutató.) A bizottság hangsúlyozza, hogy a lefojtott növekedési potenciál és az árfolyamkitettség között olyan negatív visszacsatolás jöhet létre, ami felerősíti az ország sebezhetőségét. A munkanélküliségi mutató - amelynek hároméves átlaga 2013-ban 10,7% volt - éppen hogy átlépte a 10 százalékos küszöbértéket, elsősorban a megnövekedett munkaerőpiaci részvételi ráta miatt, de ez a várakozások szerint tovább javulhat. Bár a fiatalok munkaerőpiaci helyzete javult, a hosszú távú munkanélküliség továbbra is magas. A foglalkoztatási aktivitási ráta ugyan emelkedőben van, de még mindig az EU-átlaga alatt marad. Az EU bizottság jelentése emellett azt is megjegyzi, hogy a válság kezdete óta valamennyi szegénységi mutató jelentős romlást mutat továbbra is és ez a folyamat folytatódik. | |
|