Belföld
[5574]
Belföldi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Bulvár | Celeb
[149]
Érdekesebb bulvár hírek.
|
Bűnügy
[395]
Bűnügyi hírek, információk
|
Csináld magad
[1]
Barkácsolási ötletek
|
Extrém
[316]
Extrém, megdöbbentő hírek.
|
Egészség | Életmód
[752]
Egészséggel, életmóddal, kapcsolatos hírek, információk, tanácsok.
|
Érdekes | Különleges | Rejtélyes
[982]
Érdekes, különleges, rejtélyes esetek, ironikus, vicces, humoros hírek, információk. írások.
|
Európai Unió
[193]
Hírek az Európai Unióból
|
Gasztro | Recept
[4243]
Gasztronómiai hírek, információk, receptek.
|
Gazdaság
[468]
A gazdasági élet hírei
|
Horgász
[1264]
Horgászoknak szóló hírek, információk.
|
Játék, -pihenés, -szórakozás
[160]
Ötletek, ajánlott oldalak, programok.
|
Jó tudni!
[2431]
Fontos, hasznos információk, határidők, változások, tanácsok. Programok, rendezvények.
|
Kommentár | Reakció | Vélemény
[1380]
Kritikus írások, vélemények, reakciók, a magyar politika és közélet cselekedeteire, visszásságaira.
|
Politika
[666]
Politikai jellegű hírek információk
|
Receptek sonkapréshez
[29]
Receptek, leírások házi húskészítmények (felvágott, sonka, disznósajt, stb.)sonkapréssel történő elkészítéséhez
|
Számítástechika | IT
[4176]
Hírek, újdonságok, tippek, trükkök, ajánlások, stb.
|
Történelem | Kultúra
[919]
Történelmi és kulturális vonatkozású hírek, információk.
|
Tudomány | Technika
[3028]
Újdonságok, felfedezések, új kutatási eredmények, érdekességek.
|
Választások
[405]
Országgyűlési, önkormányzati és EU választások előkészületeivel, lebonyolításával összefüggő hírek, információk.
|
Világ
[3368]
Nemzetközi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Weboldalam hírei
[57]
Tájékoztatás a honlapon történt változásokról.
|
- 000 December
- 2012 Augusztus
- 2012 Szeptember
- 2012 Október
- 2012 November
- 2012 December
- 2013 Január
- 2013 Február
- 2013 Március
- 2013 Április
- 2013 Május
- 2013 Június
- 2013 Július
- 2013 Augusztus
- 2013 Szeptember
- 2013 Október
- 2013 November
- 2013 December
- 2014 Január
- 2014 Február
- 2014 Március
- 2014 Április
- 2014 Május
- 2014 Június
- 2014 Július
- 2014 Augusztus
- 2014 Szeptember
- 2014 Október
- 2014 November
- 2014 December
- 2015 Január
- 2015 Február
- 2015 Március
- 2015 Április
- 2015 Május
- 2015 Június
- 2015 Július
- 2015 Augusztus
- 2015 Szeptember
- 2015 Október
- 2015 November
- 2015 December
- 2016 Január
- 2016 Február
- 2016 Március
- 2016 Április
- 2016 Május
- 2016 Június
- 2016 Július
- 2016 Augusztus
- 2016 Szeptember
- 2016 Október
- 2016 November
- 2016 December
- 2017 Január
- 2017 Február
- 2017 Március
- 2017 Április
- 2017 Május
- 2017 Június
- 2017 Július
- 2017 Augusztus
- 2017 Szeptember
- 2017 Október
- 2017 November
- 2017 December
- 2018 Január
- 2018 Február
- 2018 Március
- 2018 Április
- 2018 Május
- 2018 Június
- 2018 Július
- 2018 Augusztus
- 2018 Szeptember
- 2018 Október
- 2018 November
- 2018 December
- 2019 Január
- 2019 Február
- 2019 Március
- 2019 Április
- 2019 Május
- 2019 Június
- 2019 Július
- 2019 Augusztus
- 2019 Szeptember
- 2019 Október
- 2019 November
- 2019 December
- 2020 Január
- 2020 Február
- 2020 Március
- 2020 Április
- 2020 Május
- 2020 Június
- 2020 Július
- 2020 Augusztus
- 2020 Szeptember
- 2020 Október
- 2020 November
- 2020 December
- 2021 Január
- 2021 Február
- 2021 Március
- 2021 Április
- 2021 Május
- 2021 Június
- 2021 Július
- 2021 Augusztus
- 2021 Szeptember
- 2021 Október
- 2021 November
- 2021 December
- 2022 Január
- 2022 Február
- 2022 Március
- 2022 Április
- 2022 Május
- 2022 Június
- 2022 Július
- 2022 Augusztus
- 2022 Szeptember
- 2022 Október
- 2022 November
- 2022 December
- 2023 Január
- 2023 Február
- 2023 Március
- 2023 Április
- 2023 Május
- 2023 Június
- 2023 Július
- 2023 Augusztus
- 2023 Szeptember
- 2023 Október
- 2023 November
- 2023 December
- 2024 Január
- 2024 Február
- 2024 Március
- 2024 Április
- 2024 Május
- 2024 Június
- 2024 Július
- 2024 Augusztus
- 2024 Szeptember
- 2024 Október
- 2024 November
09:55:01 Kiderült, mire kellhet a nyugdíjpénztári pénz | |
Forrás: Napi.hu | 2014.11.24. Szakértői becslések szerint kétszáz milliárd forintot meghaladó kockázat van a költségvetés bevételi oldalán, amelyre még a tartalékok sem nyújtanak fedezetet. Ha nem lép a kormány még a költségvetési vita alatt, akkor Költségvetési Tanácsnak meg kell vétóznia a büdzsé tervezetét. Ugyanakkor a kormány épp múlt héten jelentette be a megmaradt magánnyugdíj-pénztári pénzek államosítását - ezzel épp 200 milliárd forintos vagyon hullik az ölébe. Több kockázatos tétel is található a 2015-ös költségvetésben - hívták fel a figyelmet a költségvetési tervezésre rálátó szakértők. A kockázatok meghaladják a 230 milliárd forintot, amit a költségvetési törvény elfogadásáig rendeznie kell a kormánynak és a parlamentnek. A legnagyobb kockázat, az a 169 milliárd forintos vagyonértékesítési bevétel, amit a költségvetés vagyonfejezetébe tervezetek be. A tétel billeg - ugyanis semmilyen intézkedéssel nincs alátámasztva - ezt a Költségvetési Tanács és az Állami Számvevőszék is szóvá tette a törvényhez készített jelentésben, ám ennek ellenére a javaslatot vitára alkalmasnak találták. A Nemzetgazdasági Minisztérium hallgat az ügyben, így nem tudni, hogy milyen vagyonelemek értékesítésből fedeznék ezt a hatalmas összeget. Banai Péter Benő, a tárca költségvetési tervezésért felelős államtitkára szerint ez a bevétel az állami tulajdonú vagyonelemek értékesítéséből, illetve hasznosításából származik. Ezek a vagyonelemek ingatlanok, ingóságok, vagyoni értékű jogok lehetnek alapvetően. Csak akkor épül stadion, ha befolyik a titokzatos pénz Nem pénzügyi eszközök értékesítéséről van tehát szó. Előbbiek, azaz az államtitkár által említett tételek az uniós elszámolási módszertan szerint is bevételnek minősülnek, utóbbiak (pénzügyi eszközök) viszont nem. Jelenleg folyik a konkrét tervek kidolgozása, így ennél több részletet korai lenne nyilvánosságra hozni, s az ellentétes lenne az állam üzleti érdekeivel. Meg kell ugyanakkor azt is jegyezni, hogy a Beruházási Alap kiadásainak teljesítése függ e bevétel beérkezésétől, így a költségvetés egyensúlya akkor kerül veszélybe, ha a bevétel nem, vagy nem ilyen összegben folyna be. Vagyis az államtitkár múlt heti szavai szerint a Beruházási Alapba tartozó beruházások (stadionépítések) csak akkor kezdődhetnének meg, ha a pénz befolyt. Szakértők ugyanakkor felhívták arra a figyelmet, hogy e tételek forrására a költségvetési vita végéig a kormánynak magyarázatot kell adnia, ellenkező esetben a Költségvetési Tanácsnak - amelynek tagja a Kovács Árpád elnök, Domokos László, mint Állami Számvevőszék és Matolcsy György, mint az MNB elnöke - meg kell vétóznia a költségvetés elfogadását. (Más - kormányzati - vélemények szerint viszont erre a KT-nek nincs joga, a grémium a végszavazás előtt csak akkor vétózhat, ha a javaslat nem felel meg az államadósság-szabálynak, vagyis, hogy az államháztartás adóssága december/december alapon nem csökken.) Kieső adók és bevételek További bevételi kockázat az internetadó kilövése, ebből a forrásból eredetileg 25 milliárd forintot vártak volna. Ugyancsak nincs fedezetezte az e-útdíj kiterjesztéséből várt 40 milliárd forintos pluszbevételnek. A kormány már tárgyalt a kérdésről, az NGM tervei szerint az elektronikus útdíjfizetést kiterjesztenék a buszokra is. Az ügyben még nincs döntés, ám ha lesz is, ezek januári bevezetése - jogállami szempontokat is figyelembe véve - nem lehetséges, nem beszélve technikai akadályokról. A költségvetési kockázatokat mérsékli az élelmiszerlánc felügyeleti díj drasztikus emelése, amely a tervezett 12-13 milliárd forinttal szemben, akár 23-24 milliárdos bevételt hozhat a kvázi adó drasztikus emelése után - ám még így is 220 milliárd forintos lyuk marad a 2015-ös költségvetésben. Ezzel szemben áll a tervezési hibákra félretett 60 milliárd forintos Országvédelmi Alap, és további forrást jelent a költségvetés általános tartaléka - ebben száz milliárd áll a kormány rendelkezésére évközi kiadásokra, amelynek részbeni törlése ellensúlyozhatja a kockázatokat. Vannak tartalékok is További céltartalékok is vannak a költségvetésbe: 60 milliárd forint van a közintézmények, kórházak lejárt adósságának rendezésére. A közszféra bérkompenzációjára (különböző bérkiegészítésekre) 51,7 milliárdos céltartalékot képeztek, de ez az összeg nem csökkenthető. Az utolsó céltartalék a 61,1 milliárdos különakassza - ebből viszont a honvédelmi, rendvédelmi dolgozók béremelést és a pedagógus béremeléseket kellene finanszírozni. A tartalékok összegét politikai kényszerekkel, ígéretekkel csökkentve 150-180 milliárd nyerhető ki ezekből a forrásokból a kockázatok csökkentése végett. És ott van a manyupok 200 milliárdos vagyona - bár nem mindenre gyógyír Az 2015-ös költségvetést megalapozó salátatörvény viszont többek között az is kimondaná, hogy meg kell szüntetni azt a magánnyugdíjpénztárat, ahol a tagok 70 százaléknál kevesebben fizetnek be - hívta fel a figyelmet a Portfolio a múlt héten. A magánnyugdíjpénztárak vagyona szeptember végi piaci adatok szerint 205 milliárd forintra rúgott. Így a parlament elfogadná Varga Mihály javaslatát, akkor 205 milliárd forint kerülne a költségvetésbe - hasonlóan 3000 milliárd forintos vagyonhoz 2011-ben. A költségvetés kockázatai így eltűnnének - legalábbis ami a folyó hiányt illeti. Az EU-nak fontos eredményszemléletű hiányon viszont ez nem segítene (az idén életbe lépő statisztai módszertan-váltás miatt), ugyanis ESA2010 szabályrendszer szerint a magánpénztáraktól elvett vagyont nem lehetne már folyó bevételként elkönyvelni - hívta fel a figyelmet Romhányi Balázs, a Költségvetési Felelősségi Intézet vezetője egy blogbejegyzésében. E cikkből viszont az is kiderül, hogy a 200-205 milliárd forintos vagyon átvétele csökkentheti az államadósságot az új módszertan szerint is, amire a szakértő szerint a kormánynak erre inkább szüksége van. Ha ugyanis hosszú távon nem teljesíti a magyar kormány a csökkenő államadósság trendet, megindítható az országgal szemben a túlzottdeficit-eljárás, amely végül akár az uniós támogatások felfüggesztésével is járhat. | |
|