Ruff Bálint jogászként végzett, de kommunikációs tanácsadóként dolgozik Botka László szegedi és Pikó András józsefvárosi polgármester mellett.
Múlt héten Orbán Viktor személyesen jelent meg a kormányinfón, kérdezni is lehetett. Mi lehet az oka a miniszterelnök felbukkanásának?
A személyi jövedelemadó visszatérítéséről szóló bejelentés mérföldkő a választási felkészülésben, bár úgy tűnik, az ellenzék ezt kevéssé veszi komolyan. Ugyanis azt az ötven év alatti réteget célozza, amelynek a Fideszbe vetett szimpátiája megingott, ez a réteg pedig jövőre a választási többség gerince lehet. Sok százezer embernek épp a választások előtt meg fog jelenni több százezer forint a bankszámláján, és ezt a pénzt konkrétan Orbán Viktorhoz lehet kötni. A visszatérítés GDP-hez való kötésére azért volt szükség, hogy legyen mire fogni, hogy miért a választások előtt utalják vissza a pénzt. Orbán tanult Medgyessy Péter hibájából. Az MSZP akkori miniszterelnöke betartotta 2002-es választási ígéretét, és végrehajtotta az egyszeri, jelentős béremelést. Akkor pár hétig mindenki örült, de hamar el is felejtette, hiszen ez a ciklus elején volt. Orbán ezt a hibát nem követi el, ő a választások előtt adja vissza a pénzt.
Orbánnak fontos, hogy irányba rakja a kormány kommunikációját. Az elmúlt pár hétben volt egy kis megingás a Fudan miatt. A miniszterelnök azt hihette, hogy ez is simán át fog menni a rendszeren, mint minden más. De amikor a Direkt36 megírta, hogy mennyibe fog kerülni a Fudan, és hogy kínai hitelből, kínai munkásokkal fog megépülni a Diákváros területén, lett belőle egy ellenzéki, budapesti ügy. A Fidesz azt látta, hogy ezt meg kell állítani, mielőtt még a Fudan kitörne a budapesti buborékból, és országos üggyé válna. Ilyet ritkán látni, hogy Orbán megígér egy külföldi vezetőnek valamit, és aztán elkezd belőle kifarolni. Ez komoly gyengeségnek tűnik Kína felé. Azzal, hogy a miniszterelnök bejelentette a népszavazás támogatását, egy időre elvágta az ügyet, aztán hogy 2022 után mi történik, az már egy másik téma. A Fudan-ügy miatt kellett idő előtt bedobni több másik témát, hogy eltereljék a figyelmet.
A pedofiltörvénybe csomagolt, az LMBTQ emberek elleni törvényt és az újra beígért migránskampányt.
Lassan megtanulhatnánk, hogy cinizmusban lehetetlen legyőzni a Fideszt. Miután az elmúlt években sorra derültek ki – legutóbb pár hete –, hogy soraikban pedofilok és finoman szólva sem szent életűek vannak, akiket szó szerint ki kell menekíteni külföldről, most a kampányra újra előveszik az ügyet. Még a Covid előtt kezdődött a főpróba az azonos neműek örökbefogadásáról. Most pedig szándékosan összemosnak két teljesen eltérő dolgot, egy bűncselekményt és magyar állampolgárok szexuális orientációját, gödröt ásva az ilyenkor taktikázó, vacilláló ellenzéknek. Amelyik ilyenkor azon gondolkodik, vajon sunnyogjon, vagy csak simán szavazza meg ezeket a gonosz törvényeket.
Pedig a megoldás egyszerű: a kormány javaslataival nem kell foglalkozni, nem kell úgy tenni, mintha a parlamentben még mindig lenne érdemi munka, mert nincs. Arra kell használni, ami: hetente fél óra megszólalási lehetőség, nem több. Az ilyen gonosz javaslatokat pedig nem kell megszavazni, részt se kell venni a folyamatban. Két dolgot lehet tenni: rámutatni, milyen álszent módon élnek a törvényt támogató párt tagjai, másrészt minden ügyben, így ebben is világos, egyszerűen érthető alternatívát mutatni, hogy milyen lenne a szolidáris szabad Magyarország.
Orbán tudja, hogy a migránskérdésnek távolról sincs vége. Most átmeneti csend van, de folyamatosan ismételni kell, hogy bármikor újra elő lehessen húzni. Mert van egy olyan szavazóközösség, akinél ez még mindig hívószó. Nem mellesleg ez Orbán európai slágertémája, erre akarja felépíteni az új szövetségét is. Orbán közpénzmilliárdokat költött a migráció sulykolására, soha nem fogja elengedni. Az ellenzék meg, ahelyett hogy nevén nevezné a menekülteket, folyamatosan Orbán kifejezéseit használja.
Az, hogy összeállt az ellenzék, teremtett új helyzetet a Fidesz kommunikációjának?
A koronavírus-járvány miatti válság lehetőség volt az ellenzék számára arra, hogy megmutassa, mit tenne egy ilyen helyzetben, hogy kormányzóképes, hogy van alternatívája a Fidesz-világgal szemben. A kormány kifejezetten katonás rendben kommunikált, volt operatív törzs, tiszti főorvos, aki mellett egyenruhás rendőr állt, és jelentett a járványhelyzetről. Az ellenzék megtehette volna, hogy ezzel szemben kiállít egy „ellenzéki operatív törzset” egy-két szakértővel, akik rendszeresen elmondják, mit gondol az egységes ellenzék a pandémiás helyzetről. Akiktől lehet kérdezni, akik bemutatják, hogy miképp kormányoznának ők. Ezzel szemben az ellenzéki pártok mindennap le akarták győzni Orbán Viktort és le akarták győzni a többi ellenzéki pártot is.
Szürreális, de az ellenzéki pártok januárban egymásra licitálva követelték Magyarország kinyitását. Miközben akkor is elég nyilvánvaló volt, hogy épp nem a nyitás, hanem a nagyon rossz helyzet irányába halad a járvány. Ezzel szinte egy időben mondta a Momentum, hogy minden beoltott embernek adjon a kormány százezer forintot, aztán azt mondta az ellenzék, hogy senki ne regisztráljon oltásra, mert az a kormány adatgyűjtő akciója, aztán pedig azt kommunikálták az ellenzéki pártok, hogy senki ne vegye fel a kínai és az orosz vakcinát. Eközben pedig mindenki a saját bőrén érezte, hogy mennyire komoly a vírushelyzet. Akkor aztán elkezdték mondani az ellenzéki pártok is, hogy mindenki regisztráljon, majd hogy minden oltás megfelelő. Mindez körülbelül három hónap alatt játszódott le.
Pedig ha mindent jól csinálnak, az ellenzéknek úgy kellene állnia most, mint ahogy a Fidesz állt a 2008-as szociális népszavazás után. Mert valójában az történt, hogy az egész ország bezárt majdnem fél évre, Európa legmagasabb és a világ egyik legmagasabb egy főre jutó halálozási számával. Recsegett-ropogott az egész egészségügyi rendszer. De meghalt harmincezer ember, elköltöttek háromszázmilliárdot lélegeztetőgépre, amelynek a jelentős része raktárban áll. Ennek ellenére a Fidesz népszerűsége jön vissza, az emberek meg vannak elégedve a járványkezeléssel. Jön a nyár, mindenki kint van a szabadban, és örül, hogy túlélte. Ha nem lesz ősszel negyedik hullám, akkor a járvány véget ért, jön a konzultáció, az szja visszatérítése, a minimálbér megemelése, amivel pont oda üzen Orbán, ahol megérezték a Covid gazdasági hatását.
Akkor a Fidesz járvány alatti kommunikációja sikeres volt?
Volt azért több bizonytalanság és összevissza beszélés is. Orbán szeptemberben még azt mondta, hogy aki elkapja a betegséget, azt meg fogják gyógyítani, ez kommunikációs atombomba lehetett volna, ha használták volna. Vagy hogy reggel még mindenki menjen iskolába, este meg már zárjunk be. Müller Cecília mondott olyat, hogy még árthat is, ha valaki maszkot hord. De aztán év végére belelendültek, az lett a fő irány, hogy minél gyorsabban minél több embert oltsunk be. Ha az megvan, utána lehet nyitni és kijönni ebből az egészből. A Fidesz folyamatosan szondázza a közvéleményt. Amikor azt látták, hogy a társadalom nagy részében a félelem helyét átveszi a lezárásellenesség, rögtön váltottak, és amikor látták, hogy nem fog újra meglódulni a járvány, csak át kellett venni a kezdeményezést.
Az ellenzéki pártok azt mondják, hogy az előválasztás után lesz közös kampánystáb. Akkor már késő lesz?
Mindent meg lehet nyerni és át lehet fordítani. De ha a mostani tendencia folytatódik, őszre sokkal több ember lesz megelégedve a Fidesszel és Orbán Viktorral. A gazdasági teljesítmény nőni fog, érkeznek majd az uniós milliárdok. Ha nincs negyedik hullám, akkor Orbánnak egyszerűbb lehet 2022 áprilisa. Vidéken dől el a választás, ötven-hatvan körzetben kell megszerezni a többséget. Budapesten kormányváltó hangulat van, ott a Fidesz 2019 őszén le lett váltva, kérdés csak az, hogy 17 vagy 18 választókörzetben nyer-e az ellenzék Budapesten. Vidéken nem így néz ki a helyzet. Ha az emberek elkezdenek jobban élni, elkezdenek kijönni a deprimáltságból, elkezdik azt gondolni, hogy a Fidesz olyan, amilyen, de legalább tud kormányozni, abból nagyon nehéz lesz az ellenzéknek megnyernie a kellő számú körzetet.
Az utóbbi években a Fidesz mintha csak a saját választói felé kommunikált volna, de most úgy tűnik, elkezdtek a bizonytalanokhoz is beszélni.
A szociális népszavazásra 3-3,5 millió embert el tudott vinni a Fidesz, most 2,5 milliós a támogatottsága. A kettő közötti különbséget kezdi el ledolgozni a párt, mert ennek egy részére szüksége van a győzelemhez. Budapest mellett a nagyvárosok egy részét is elengedheti a Fidesz. Nekik a kisebb településeket és a nem megyei jogú városok által dominált választókörzeteket elég megnyerni.
A gyurcsányozás hatékony lehet erre? Most ez jön mindenhonnan, még a YouTube-ot is elárasztották a gyurcsányos videók.
A saját tábor összetartására a gyurcsányozás jó. De lassan már a második olyan generáció nő fel, akik azt se tudják, mi történt 2006-ban. Ebben a választói csoportban a gyurcsányozás kevéssé tud működni.
A bizonytalan szavazókat viszont távol tarthatja az ellenzéki listától, ahogy akár jobbikosokat is elbizonytalaníthat.
Az ellenzéki pártok már összeálltak, a szavazóik talán még jobban egyben vannak, mint a pártok, rájuk a gyurcsányozás nem hat. Az a több százezer ember, aki hiányzik az ellenzéknek, elsősorban nem Gyurcsány miatt fog dönteni a szavazatáról, hanem a jövedelmi és vagyoni helyzete, illetve az aktuális hangulata alapján.
A 2019-es önkormányzati választások előtt a Fidesz elengedte a közösségi médiát, Tarlós Istvánnak még Facebook-oldala sem volt. A kormánypárt kampánycsapata pedig levonta ebből a tanulságot. Az akkori – egyébként nagyon jól működő – ellenzéki kampány most egy szinte korlátlan büdzsével rendelkező, nagyon átgondolt Fidesz-kampánnyal került szembe. Rengeteg szereplő van már a Fidesz oldalán felépítve. A Fidesz nem feltétlenül akarja megnyerni a Facebookon folyó kampányt, elég, ha kihozza döntetlenre. A kampány idején nagyon hangos lesz a Facebook, és erre erősít rá a Fidesz a sok új szereplővel. Az ellenzéki stratégák egy része valószínűleg erős Facebook-aktivitással számol, mert saját média nélkül ott tudják közvetlenül elérni a választókat. De ez 2022-ben sokkal nehezebben fog működni, mint ahogy 2019-ben működött. Azzal, hogy az elmúlt két-három hétben szinte minden YouTube-videó előtt lement egy gyurcsányos videó, azt üzeni a Fidesz az ellenzéknek, hogy „itt vagyunk, bármennyit tudunk hirdetni, ezt tessék követni, ha tudjátok”.
A fiatalok elérése visszatérő problémája volt a Fidesznek, részben ezért indították a Facebook-kampányokat és pár új online felületet. Sikerült a Fidesznek elérnie a harminc év alattiakat?
A fiatalok körében komoly problémája van a Fidesznek, az ellenzéknek pedig óriási tartaléka. Erről szól a 25 év alattiak szja-mentessége, mert a Fidesz tudja, hogy itt be kell avatkozni, mert jelenleg elveszti ezt a korosztályt. Jakab Péternek például jelentős tartaléka van a harminc év alattiak körében, csak el is kell őket vinni szavazni. Ez a legnehezebb dolog. Ha ők motivációt fognak érezni, hogy valamit tenni kell, ha azt fogják érezni, hogy van a szavazatuknak értelme, akkor lehet őket mozgósítani. Ebből még lehet meglepetés.
A fiatalokat, bizonytalanokat hol tudja elérni az ellenzék? A kormányközeli médiának nagy az elérése, és politikai logika alapján működik, az újságírói logika alapján működő független média egyre szorul vissza, az ellenzéki pártoknak pedig nincs saját médiájuk, amely az ő politikai szempontjaik szerint működne.
Erre a helyzetre legkésőbb 2018-ban kellett volna reagálnia az ellenzéknek. Ha valakinek az a problémája, hogy nincs médiafelülete, akkor csinálja meg. A parlamenti pártok több milliárd forintos állami támogatást kapnak, saját médiumot pedig pár tízmillióból ki lehet építeni. Olyat is amivel nem csak online lehet elérni a választókat. A választások előtt pár hónappal ebbe belekezdeni már nem nagyon van értelme. Az ellenzéknek egyetlen lehetősége van, hogy személyesen érje el a választóit, azt a Fidesz kevésbé tudja befolyásolni. A választás vidéken dől el, ezért oda kell menniük a pártoknak, el kell mondaniuk a szavazóknak a világos üzenetüket, hogy miért vannak ott, mit szeretnének elérni és hogy rájuk kell szavazni.
Mi legyen ez az üzenet?
Megélhetés, igazságtalanságok és a vagyoni különbségek érdeklik az embereket; ehelyett a korrupcióról van szó. Ráadásul a korrupciós üzenet Budapesttől távolodva egyre kevésbé működik. Lehet, hogy az emberek felháborodnak azon, hogy Mészáros Lőrinc mindennap nyer egy százmilliárdos közbeszerzést, de ezek a százmilliárdok akár egy komolyabban képzett embernek is távoli összegek, amit nagyon nehéz elképzelni. Az elmúlt tizenegy évben az ellenzék nem tudott áttörést elérni kizárólag korrupciós témával. Fontos, de nem lehet kizárólagosan erre építeni. Főleg úgy, hogy az emberek nem is tudják összekötni a saját életükkel. Miért érezzék magukat rosszul attól, hogy Mészáros Lőrinc nyert egy közbeszerzést?
Mondok egy ellenpéldát. A legnagyobb lezárások közepette derült ki, hogy Tiborcz István egyik szállodája vendégeket fogad, és ott egy üveg pezsgő 1,3 millió forintba kerül. Ez egy olyan ügy, amelyet ha felkap az ellenzék, a mai napig mindennap el kellene mondaniuk. „Te hány hónapot dolgozol azért, hogy ihassál egy üveg pezsgőt Tiborcz szállodájában a lezárások alatt?” Ez egy olyan üzenet, amelyet mindenki azonnal megért, másfél millió forintot mindenki el tud képzelni. Ehelyett lett egy cikk, egy Facebook-poszt, és mennek tovább. Mert mindennap van valami, ha nem Mészáros nyer, akkor Szíjj László vagy Garancsi, százmilliárdokért jönnek a lélegeztetőgépek, offshore cégen keresztül vásárolják a kínai vakcinát, mindezt összeadod, és kijön 1500 milliárd forint. És akkor mi történik? Az, hogy az emberek meg vannak elégedve a válságkezeléssel, a korrupció pedig be van árazva.
De akkor miért nem ezt csinálják az ellenzéki politikusok? Egy témát ismételgetni még egyszerűbbnek is tűnik, mint minden héten felépíteni egy újat.
Miért csak két hétig volt téma Szijjártó Péter jachtozása? Az ellenzéki politikusok abban a ciklusban dolgoznak, hogy ha jön egy ügy – amelyet jellemzően nem is ők, hanem a sajtó tár fel, ami szintén probléma –, írnak róla egy Facebook-posztot, tartanak róla egy sajtótájékoztatót, bemennek az ATV-be, és másnapra elfelejtik. Holott amíg egy ilyen üzenet eljut egy kisebb vidéki település szavazójához, ott megtapad és valódi érzelmeket vált ki, az hetek, hónapok. Addig megállás nélkül kell ismételni. Nem lenézni kell ezt a módszert és kinevetni az egyszerűségét, hanem meg kell nézni a hatékonyságát. Azt kell nézni, hogyan lehet átvenni és használni. Nagyon nehezen látja be bárki is a fővárosból, hogy egy vidéki körzetben az emberek olvasnak például nyomtatott újságot. Amit bedobnak a postaládába – újságot, szórólapot –, azt az emberek jó része átlapozza. Most az ország nagy részében ez kizárólag a Fidesz-közelben lévő újságokat jelenti. Ez erőforrás-allokáció kérdése: hogyan lehet ott minden héten az ellenzék üzenete is abban a postaládában? Facebookon költ el félmillió forintot hirdetésre egy héten, vagy szán vidéki újságra is? Egy feltételezett versenyben játszanak, aminek annyi az eredménye, hogy elolvashatják, hogy ki nyerte a héten a lájkbajnokságot. De az csak hamis illúziót ad, a lájkok nem konvertálódnak át egy az egyben szavazattá.
Akkor erre jó az újabb nemzeti konzultáció is?
A konzultáció arra jó, hogy a Fidesz frissítse az adatbázisait és hogy még egy felületen elmondja újra a választóknak, hogy mi fog történni. Mert minden, amiről konzultál a kormány, azt meg is teszik, lesz szja-visszatérítés, lesz minimálbér-emelés, lesz harc Brüsszellel és küzdelem a migráció ellen.
Karácsony Gergelyről az a fő mondanivalója a Fidesznek, hogy alkalmatlan. Ez nem működött 2019-ben, jövőre működhet?
A Fideszben most arra várnak, ki lesz Orbán kihívója. A Fidesznek az lenne a legjobb, ha Karácsony Gergely lenne az ellenzék miniszterelnök-jelöltje. Mert a Fidesz Budapest és a vidék ellentétére akarja építeni a kampányt. Őt be lehet állítani úgy, mint aki a budapestiek jelöltje, ahol fura emberek vannak, biciklivel akarnak járni, ahol támogatják a mindenféle LMBTQ embereket. Ezzel szemben van nyolcmillió másik magyar, akik egy másikfajta országban gondolkodnak, és nem akarnak „elfajzott” családokat. Ez egyébként egy létező törésvonal felnagyítása a magyar társadalomban. Viszonylag egyszerűen ki lehet használni a Budapest–vidék-ellentétet, főleg úgy, hogy a fővárosban az ellenzék fog nyerni.
Akkor ebből az is következik, hogy a vidéken népszerűbb Jakab Péternek nagyobb esélye lenne Orbánnal szemben? Ellene mit dobhat be a Fidesz?
Az előválasztás nem kedvez Jakab Péternek, mert pont fordítva működik, mint ahogy a választás fog. Az előválasztás a nagyvárosokban dől el, mert könnyebb Budapesten elvillamosozni a Móricz Zsigmond körtérre, mint egy kistelepülésről beutazni egy megyei jogú városba. Az urbánus, elkötelezett baloldali, liberális tábor megy majd el az előválasztásra. A jelöltséghez őket kell meggyőzni, ez nehéz feladat Jakab Péternek és a pártjának.
Jakabról egyrészt azt mondja a Fidesz, hogy álságos, amikor arról beszél, hogy ő az egyszerű miskolci kisember, aki parizert eszik, mert a Jobbik elnökének milliós fizetése van Aztán beállítják árulónak, aki elárulta a nemzeti oldalt, és Gyurcsány kiszolgálója lett. A másik oldalról pedig van az az állítás, hogy ez a Jobbik ugyanolyan szélsőjobboldali, mint régen, csak most álruhában vannak. Jakab fő kihívása, hogy be tudja-e bizonyítani a kormányzóképességét.
Dobrev Klárára mi lesz a Fidesz ellenszere?
Dobrev Klára legnagyobb előnye a kompetenciája, ezt még az ellenfelei sem kérdőjelezik meg, és a két másik jelölt mellett szisztematikus kampányt fut. Őt a családi kapcsolatain keresztül lehet támadni, hogy az „Apró–Dobrev-klán” leszármazottja, ő „Gyurcsányné”, aki a férje bábja. Bármelyik jelölt is lesz a befutó, azt fogja rá mondani a Fidesz, hogy Gyurcsány irányítja, de Dobrev esetében kell ezen a legkevesebbet dolgozni, ezért ő lehet a másik favorit Orbán számára.
Orbán Viktor azt mondta, hogy békés, higgadt kampányt szeretne. Mire számít, teljesülni fog a miniszterelnök vágya?
A valaha volt legdurvább kampányra számítok. A Fidesz minden olyan választásnak úgy fut neki, hogy az élet-halál kérdése. Most ráadásul az ellenzéki politikusok börtönnel fenyegetik a kormánypártiakat, és ilyen helyzetben nyilván másképp kampányolnak. A Fidesz kampánycsapata teljes erővel fogja támadni az ellenzéket. Az ellenzék is sokat tanult a korábbi kampányokból. De arról nem vagyok meggyőződve, hogy minden ellenzéki politikus tisztában van-e azzal, hogy csak akkor van esélye a Fidesszel szemben, ha ezerszázalékosan akarja a győzelmet. A választóknak látniuk és érezniük kell, hogy a jelöltjük nemcsak belekényszerült az indulásba, hanem tényleg minden porcikája akarja a győzelmet.
Nem látja az ezerszázalékos elszántságot az ellenzékiekben?
Van, akin jobban látom, és van, akin kevésbé. Az elmúlt másfél hónap inkább az előválasztási politikai machinációkkal telt, kevésbé a kampányolással. Készülni kell persze az előválasztásra, csak közben fogy az idő. Ahogy pedig távolodunk a járványtól, nő az emberek kormánnyal való elégedettsége. Ezért vannak kétségeim.