Belföld
[5504]
Belföldi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Bulvár | Celeb
[149]
Érdekesebb bulvár hírek.
|
Bűnügy
[380]
Bűnügyi hírek, információk
|
Csináld magad
[1]
Barkácsolási ötletek
|
Extrém
[313]
Extrém, megdöbbentő hírek.
|
Egészség | Életmód
[750]
Egészséggel, életmóddal, kapcsolatos hírek, információk, tanácsok.
|
Érdekes | Különleges | Rejtélyes
[980]
Érdekes, különleges, rejtélyes esetek, ironikus, vicces, humoros hírek, információk. írások.
|
Európai Unió
[182]
Hírek az Európai Unióból
|
Gasztro | Recept
[4049]
Gasztronómiai hírek, információk, receptek.
|
Gazdaság
[428]
A gazdasági élet hírei
|
Horgász
[1227]
Horgászoknak szóló hírek, információk.
|
Játék, -pihenés, -szórakozás
[155]
Ötletek, ajánlott oldalak, programok.
|
Jó tudni!
[2407]
Fontos, hasznos információk, határidők, változások, tanácsok. Programok, rendezvények.
|
Kommentár | Reakció | Vélemény
[1361]
Kritikus írások, vélemények, reakciók, a magyar politika és közélet cselekedeteire, visszásságaira.
|
Politika
[594]
Politikai jellegű hírek információk
|
Receptek sonkapréshez
[27]
Receptek, leírások házi húskészítmények (felvágott, sonka, disznósajt, stb.)sonkapréssel történő elkészítéséhez
|
Számítástechika | IT
[4064]
Hírek, újdonságok, tippek, trükkök, ajánlások, stb.
|
Történelem | Kultúra
[916]
Történelmi és kulturális vonatkozású hírek, információk.
|
Tudomány | Technika
[2947]
Újdonságok, felfedezések, új kutatási eredmények, érdekességek.
|
Választások
[376]
Országgyűlési, önkormányzati és EU választások előkészületeivel, lebonyolításával összefüggő hírek, információk.
|
Világ
[3303]
Nemzetközi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Weboldalam hírei
[57]
Tájékoztatás a honlapon történt változásokról.
|
- 000 December
- 2012 Augusztus
- 2012 Szeptember
- 2012 Október
- 2012 November
- 2012 December
- 2013 Január
- 2013 Február
- 2013 Március
- 2013 Április
- 2013 Május
- 2013 Június
- 2013 Július
- 2013 Augusztus
- 2013 Szeptember
- 2013 Október
- 2013 November
- 2013 December
- 2014 Január
- 2014 Február
- 2014 Március
- 2014 Április
- 2014 Május
- 2014 Június
- 2014 Július
- 2014 Augusztus
- 2014 Szeptember
- 2014 Október
- 2014 November
- 2014 December
- 2015 Január
- 2015 Február
- 2015 Március
- 2015 Április
- 2015 Május
- 2015 Június
- 2015 Július
- 2015 Augusztus
- 2015 Szeptember
- 2015 Október
- 2015 November
- 2015 December
- 2016 Január
- 2016 Február
- 2016 Március
- 2016 Április
- 2016 Május
- 2016 Június
- 2016 Július
- 2016 Augusztus
- 2016 Szeptember
- 2016 Október
- 2016 November
- 2016 December
- 2017 Január
- 2017 Február
- 2017 Március
- 2017 Április
- 2017 Május
- 2017 Június
- 2017 Július
- 2017 Augusztus
- 2017 Szeptember
- 2017 Október
- 2017 November
- 2017 December
- 2018 Január
- 2018 Február
- 2018 Március
- 2018 Április
- 2018 Május
- 2018 Június
- 2018 Július
- 2018 Augusztus
- 2018 Szeptember
- 2018 Október
- 2018 November
- 2018 December
- 2019 Január
- 2019 Február
- 2019 Március
- 2019 Április
- 2019 Május
- 2019 Június
- 2019 Július
- 2019 Augusztus
- 2019 Szeptember
- 2019 Október
- 2019 November
- 2019 December
- 2020 Január
- 2020 Február
- 2020 Március
- 2020 Április
- 2020 Május
- 2020 Június
- 2020 Július
- 2020 Augusztus
- 2020 Szeptember
- 2020 Október
- 2020 November
- 2020 December
- 2021 Január
- 2021 Február
- 2021 Március
- 2021 Április
- 2021 Május
- 2021 Június
- 2021 Július
- 2021 Augusztus
- 2021 Szeptember
- 2021 Október
- 2021 November
- 2021 December
- 2022 Január
- 2022 Február
- 2022 Március
- 2022 Április
- 2022 Május
- 2022 Június
- 2022 Július
- 2022 Augusztus
- 2022 Szeptember
- 2022 Október
- 2022 November
- 2022 December
- 2023 Január
- 2023 Február
- 2023 Március
- 2023 Április
- 2023 Május
- 2023 Június
- 2023 Július
- 2023 Augusztus
- 2023 Szeptember
- 2023 Október
- 2023 November
- 2023 December
- 2024 Január
- 2024 Február
- 2024 Március
- 2024 Április
08:48:16 Megegyeztek az unióban a jogállami mechanizmusról, itt vannak a részletek | |
Forrás: 24.hu | Kerner Zsolt | 2020.11.05. Lezárult az Európai Parlament, az Európai Bizottság és az Európai Tanács közötti háromoldalú tárgyalás, az úgynevezett trilógus negyedik szakasza a jogállamisági mechanizmussal kapcsolatban. Magát a mechanizmust még a nyár végén fogadták el a tanácsban a kormányfők, a lényege, hogy miként vonhatják meg az uniós pénzeket azoktól a tagállamoktól, amelyek nem tartják be az EU alapvető értékeit. Az eredeti megállapodás elég homályos volt, probléma akkor lett belőle, amikor ki kellett dolgozni a részleteket. A tanács eredeti javaslata a jogállamiság helyett inkább az uniós büdzsé védelmére koncentrált, közelről kellett nézni, hogy belelássuk azt, hogy a jogállamiság követelményének megsértése a költségvetésnek is árthat. A magyar kormánynak még ez is túl sok volt, ezért azzal fenyegetett, hogy ha ez a mechanizmus benne marad a megállapodásban, akkor a magyarok megvétózzák a teljes költségvetést, és nem fogadják el a 750 milliárdos uniós segélycsomaghoz szükséges új forrásokról szóló törvényt sem a magyar parlamentben. Az Európai Parlament viszont nem érezte elég keménynek a tanács első javaslatát, így azt négy környi tárgyalás követte, amelyek során most először álltak elő új javaslattal. Ennek összegzését szerezte meg a 24.hu. A javaslatban pedig benne van annak a nagy része, amit a parlament kért a tanácstól. Szerepel benne egy pont, ami példákat sorol fel a jogállam megsértésére, és ezek között az igazságszolgáltatás függetlenségének megsértése is ott van, ami leginkább Lengyelországot érintheti. A jogállamiság viszont nem fog szerepelni a mechanizmus nevében, csak a szövegben lesz rá utalás. A jogállamiságot úgy definiálják mint az unió alapszerződésének második pontjában szereplő összes alapvető értéket, és ezekre a megállapodás az előzővel ellentétben hivatkozik is. A mechanizmus ugyanakkor továbbra is csak akkor lép életbe, ha a jogállam megsértése direkt módon hatással van az unió költségvetésére. Már nem csak egyedi eseteket vizsgálnak, mint az előző tervezetben, hanem a jogállamiság visszatérő és általános megsértését is. Lerövidítik emellett az időt, ami alatt a mechanizmusnak életbe kell lépnie, mert korábban felmerült, hogy ki lehet játszani azzal, ha a tagállamok húzzák az időt. Most egy hónap lesz a határidő, ameddig kötelesek megindítani a mechanizmust, és öt hónapon belül életbe kell lépnie annak. Ezek azok a dolgok, amikben az Európai Parlament kéréseinek engedtek a tárgyalások során. Ennek ellenére úgy tűnik, hogy a meccsek nagy részét a tanács nyerte, ugyanis a megállapodásban az szerepel, hogy csak a tanács indíthatja el a mechanizmust, és a tagállamok kétharmadának kell róla szavaznia minősített többséggel, ez pedig ellenkezik azzal, amit az EP szeretett volna elérni. A parlament azt akarta elérni, hogy automatikusan induljon el az eljárás, és a leállításához kelljen szavazni a tanácsban. Szerepel a javaslatban az úgynevezett vészfék is, amellyel a tanács két hónapra felfüggesztheti a mechanizmust, hogy tárgyalhasson róla. Így a gyakorlatban az egy hónapos határidő három hónapossá válik. Az Európai Parlamentnek kifejezetten kevés szerep jut a megegyezésben, csupán annyi, hogy a tanácsnak tájékoztatást kell adnia, és ha szükséges, a parlament meghívhatja a bizottságot, hogy háromoldalú párbeszédet kezdeményezzenek a mechanizmusról. A parlament ennél sokkal nagyobb szerepet követelt eredetileg a mechanizmusban, akár azt is, hogy ők is megindíthassák azt. Nem lesz emellett független szakértői panel sem, amelyet meghallgatnak a jogállam megsértéséről. Figyelembe fogják viszont venni a jogállamisági jelentést, amelyet ezentúl évente készít az Európai Unió. Kiemelt kép: MTI / EPA / Olivier Hoslet | |
|