Belföld
[5574]
Belföldi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Bulvár | Celeb
[149]
Érdekesebb bulvár hírek.
|
Bűnügy
[395]
Bűnügyi hírek, információk
|
Csináld magad
[1]
Barkácsolási ötletek
|
Extrém
[316]
Extrém, megdöbbentő hírek.
|
Egészség | Életmód
[752]
Egészséggel, életmóddal, kapcsolatos hírek, információk, tanácsok.
|
Érdekes | Különleges | Rejtélyes
[982]
Érdekes, különleges, rejtélyes esetek, ironikus, vicces, humoros hírek, információk. írások.
|
Európai Unió
[193]
Hírek az Európai Unióból
|
Gasztro | Recept
[4243]
Gasztronómiai hírek, információk, receptek.
|
Gazdaság
[468]
A gazdasági élet hírei
|
Horgász
[1264]
Horgászoknak szóló hírek, információk.
|
Játék, -pihenés, -szórakozás
[160]
Ötletek, ajánlott oldalak, programok.
|
Jó tudni!
[2431]
Fontos, hasznos információk, határidők, változások, tanácsok. Programok, rendezvények.
|
Kommentár | Reakció | Vélemény
[1380]
Kritikus írások, vélemények, reakciók, a magyar politika és közélet cselekedeteire, visszásságaira.
|
Politika
[666]
Politikai jellegű hírek információk
|
Receptek sonkapréshez
[29]
Receptek, leírások házi húskészítmények (felvágott, sonka, disznósajt, stb.)sonkapréssel történő elkészítéséhez
|
Számítástechika | IT
[4176]
Hírek, újdonságok, tippek, trükkök, ajánlások, stb.
|
Történelem | Kultúra
[919]
Történelmi és kulturális vonatkozású hírek, információk.
|
Tudomány | Technika
[3028]
Újdonságok, felfedezések, új kutatási eredmények, érdekességek.
|
Választások
[405]
Országgyűlési, önkormányzati és EU választások előkészületeivel, lebonyolításával összefüggő hírek, információk.
|
Világ
[3369]
Nemzetközi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Weboldalam hírei
[57]
Tájékoztatás a honlapon történt változásokról.
|
- 000 December
- 2012 Augusztus
- 2012 Szeptember
- 2012 Október
- 2012 November
- 2012 December
- 2013 Január
- 2013 Február
- 2013 Március
- 2013 Április
- 2013 Május
- 2013 Június
- 2013 Július
- 2013 Augusztus
- 2013 Szeptember
- 2013 Október
- 2013 November
- 2013 December
- 2014 Január
- 2014 Február
- 2014 Március
- 2014 Április
- 2014 Május
- 2014 Június
- 2014 Július
- 2014 Augusztus
- 2014 Szeptember
- 2014 Október
- 2014 November
- 2014 December
- 2015 Január
- 2015 Február
- 2015 Március
- 2015 Április
- 2015 Május
- 2015 Június
- 2015 Július
- 2015 Augusztus
- 2015 Szeptember
- 2015 Október
- 2015 November
- 2015 December
- 2016 Január
- 2016 Február
- 2016 Március
- 2016 Április
- 2016 Május
- 2016 Június
- 2016 Július
- 2016 Augusztus
- 2016 Szeptember
- 2016 Október
- 2016 November
- 2016 December
- 2017 Január
- 2017 Február
- 2017 Március
- 2017 Április
- 2017 Május
- 2017 Június
- 2017 Július
- 2017 Augusztus
- 2017 Szeptember
- 2017 Október
- 2017 November
- 2017 December
- 2018 Január
- 2018 Február
- 2018 Március
- 2018 Április
- 2018 Május
- 2018 Június
- 2018 Július
- 2018 Augusztus
- 2018 Szeptember
- 2018 Október
- 2018 November
- 2018 December
- 2019 Január
- 2019 Február
- 2019 Március
- 2019 Április
- 2019 Május
- 2019 Június
- 2019 Július
- 2019 Augusztus
- 2019 Szeptember
- 2019 Október
- 2019 November
- 2019 December
- 2020 Január
- 2020 Február
- 2020 Március
- 2020 Április
- 2020 Május
- 2020 Június
- 2020 Július
- 2020 Augusztus
- 2020 Szeptember
- 2020 Október
- 2020 November
- 2020 December
- 2021 Január
- 2021 Február
- 2021 Március
- 2021 Április
- 2021 Május
- 2021 Június
- 2021 Július
- 2021 Augusztus
- 2021 Szeptember
- 2021 Október
- 2021 November
- 2021 December
- 2022 Január
- 2022 Február
- 2022 Március
- 2022 Április
- 2022 Május
- 2022 Június
- 2022 Július
- 2022 Augusztus
- 2022 Szeptember
- 2022 Október
- 2022 November
- 2022 December
- 2023 Január
- 2023 Február
- 2023 Március
- 2023 Április
- 2023 Május
- 2023 Június
- 2023 Július
- 2023 Augusztus
- 2023 Szeptember
- 2023 Október
- 2023 November
- 2023 December
- 2024 Január
- 2024 Február
- 2024 Március
- 2024 Április
- 2024 Május
- 2024 Június
- 2024 Július
- 2024 Augusztus
- 2024 Szeptember
- 2024 Október
- 2024 November
05:22:24 Megfoghatatlan, miért kér több pénzt a MÁV | |
Forrás: [origo] | 2013. 05. 05. Sokszor nem látszik, hogy mi az a többletszolgáltatás, amelyért a MÁV-Start május 15-től pénzt kér. Sok sebes- és gyorsvonat a személynél is lassabb, de enélkül is bonyolult a mátrix, amelyben egy utazónak el kell igazodnia. Május 15-étől a gyors- és sebesvonatok többségén felárat vezet be a MÁV-Start Zrt., ezzel valójában a jegyáremelés bejelentése nélkül emelik a vasúti közlekedés díjait. Az erről szóló közleményt a május 1-jei ünnepnap éjjelén tették közzé a MÁV-Start honlapján. Kiderül belőle, hogy a kilométerfüggő (néhány száz forintos) pótjegyet "a közlekedési rendszer korszerűsítésével összefüggésben" vezetik be. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium összességében 1,5-2 milliárd forintos többletbevételt vár az idén attól, hogy a buszok után most már a vasúton is bevezették a felárat. A MÁV-Start tájékoztatása szerint a távolsági vonalakon az InterCity-járatokon kívül közel 6,9 millióan utaztak 2012-ben. Az utasok körülbelül 80 százaléka ment gyorsvonattal, ezek alapján tehát évente mintegy 5,5 millió utazás során kell majd megfizetni a most bevezetett pótjegyet. Ha nem lesz a díjemelés miatt nagyobb lemorzsolódás, akkor körülbelül 800 millió forint bevételnövekedést érhet el a vasúttársaság. A MÁV-Start azt közölte, hogy idén és jövőre mintegy 1 milliárd forintot fordít a vasúti kocsik megújítására. A legfontosabb kérdés, hogy vajon mi lehet az a plusz, amelyet a sebes- és gyorsvonatok a személyvonatokhoz képest nyújtanak. Utánaszámoltunk és arra jutottunk, hogy sokszor megfoghatatlan, mi az a többletszolgáltatás, amelyért a MÁV-Start május 15-től pénzt kér. Egy tipikus nap Fehérvár és Budapest között A példának választott Székesfehérvár-Budapest vonalon hétköznapon jelenleg 45 vonat közlekedik. Ebből 18 gyorsvonat, kettő pedig sebes, vagyis majdnem minden második járat pótjegykötelessé válik május 15-étől. Egy kivétel azonban furcsa módon akad. A MÁV-Start ugyanis a reggel 6.02-kor induló szerelvényén nem kér pótjegyet. Ez egy úgynevezett elővárosi gyors, ami a barokkos MÁV-menetrendet alaposan nem ismerők számára korántsem egyértelmű, de nem vonatkozik rá a felár-szabály. A menetidők elég extrém képet mutatnak. Már a személyvonatok sem egyforma idő alatt teszik meg a két város közötti 67 kilométeres távolságot. Van egyetlen személyvonat, amely kereken egy órát fut, a többi 1 óra 9 percet vagy 1 óra 15 percet zakatol ugyanazokon a síneken. A napi két sebes vonat menetideje sem egyezik meg, az egyik 58 perc alatt robog végig, a másik 1 óra 8 perc alatt. Ezek tehát csak a nevükben sebesek, hiszen egyikük paradox módon még lassabb is, mint a leggyorsabb személy, de egyébként is csak 1-7 percet képesek ráverni a pótjegy nélküli vonatokra. A gyorsvonatok sem száguldanak, a leghamarabb beérők 54 percet futnak, de létezik 1 óra 8 perces menetidejű gyors is, amely tehát - nem tévedés - 8 perccel lassabb a leggyorsabb mezei személyvonatnál. Ezek alapján a legjobb esetben 21 percet nyer az utazó ezen a vonalon azzal, ha egy gyorsnak nevezett vonatra száll. A teljes árú menetjegy erre a 67 kilométeres távra egyébként 1300 forint, a most bevezetett pótdíj pedig 150 forint, vagyis több mint 10 százalékkal kell ezért a szolgáltatási extráért többet fizetni. Az arány értelemszerűen nagyobb a kedvezményekkel utazóknál, egy diáknál majdnem 25 százalék. Ám mindez csak akkor lenne igaz, ha a vonatok ténylegesen a menetrend szerint közlekednének. A valóság azonban egészen más képet mutat, és minden eddigi adatot borít. A MÁV-Start saját mérése szerint ugyanis a dél előtt elinduló 21 vonatból csütörtökön például 16 eleve ki sem futott menetrend szerint Székesfehérvárról, és 20 nem érkezett be időben a budapesti végállomásra. Utána leszakadt a felsővezeték Tárnoknál, és végleg kaotikussá vált a helyzet. Ugyanezen a vonalon a legutóbbi felsővezeték szakadás hétfőn, azaz három napja volt. A gyorsvonatok általában akkor sem szokták tartani a menetidőt, amikor nem fúj a szél, nem szakad a hó, nem zuhog az eső, és nincs mínusz 20 vagy plusz 40 fok. Ezen a távon a 8-10 perces késés megszokottnak mondható. Az általunk vizsgált fél napon is előfordult, hogy egy-egy gyorsvonat 15-19 perces késéssel érkezett be, és csak azért nem állítható, hogy ezek a vonatok olyan lassúak, mint a személyek, mert azok szintén késnek. Mi lesz Lökösházával? A Budapest környékéről havibérlettel ingázók csak részben nyugodhatnak meg a díjemelés után. Ha ugyanis vasúti havibérletük a budapesti végállomásig szól, akkor bármelyik gyorsra felszállhatnak, nem kell külön fizetniük. Ha viszont csak a városhatárig érvényes a bérletük, mert Budapesten belül már a BKV-bérlettel utaznak a vonatokon, akkor a budapesti szakaszra vonatkozó pótjegyet bizony meg kell venniük. Érdekesen alakul az úgynevezett hibrid vonatok sorsa is. Ezek olyan IC-k, amelyekre hagyományos első- és másodosztályú kocsikat is kapcsolnak, és a vonatok kisebb településeken is megállnak. Vagyis ezek lényegében három (első, másod és IC) osztállyal rendelkező gyorsvonatok, ahol eddig a másodosztályon nem kellett pótjegyet venni. Ezentúl azonban igen, vagyis a fővárosból megszűnt a pótjegy nélküli utazás például Kecskemétre, Szegedre, Egerbe vagy Lökösháza felé. | |
|