Csütörtök, 2024-11-14, 08:16:31
Nyitólap Regisztráció
Üdvözöllek, Vendég
A fejezet kategóriái
Belföld [5574]
Belföldi, általam válogatott cikkek, írások.
Bulvár | Celeb [149]
Érdekesebb bulvár hírek.
Bűnügy [395]
Bűnügyi hírek, információk
Csináld magad [1]
Barkácsolási ötletek
Extrém [316]
Extrém, megdöbbentő hírek.
Egészség | Életmód [752]
Egészséggel, életmóddal, kapcsolatos hírek, információk, tanácsok.
Érdekes | Különleges | Rejtélyes [982]
Érdekes, különleges, rejtélyes esetek, ironikus, vicces, humoros hírek, információk. írások.
Európai Unió [193]
Hírek az Európai Unióból
Gasztro | Recept [4243]
Gasztronómiai hírek, információk, receptek.
Gazdaság [468]
A gazdasági élet hírei
Horgász [1264]
Horgászoknak szóló hírek, információk.
Játék, -pihenés, -szórakozás [160]
Ötletek, ajánlott oldalak, programok.
Jó tudni! [2431]
Fontos, hasznos információk, határidők, változások, tanácsok. Programok, rendezvények.
Kommentár | Reakció | Vélemény [1380]
Kritikus írások, vélemények, reakciók, a magyar politika és közélet cselekedeteire, visszásságaira.
Politika [666]
Politikai jellegű hírek információk
Receptek sonkapréshez [29]
Receptek, leírások házi húskészítmények (felvágott, sonka, disznósajt, stb.)sonkapréssel történő elkészítéséhez
Számítástechika | IT [4176]
Hírek, újdonságok, tippek, trükkök, ajánlások, stb.
Történelem | Kultúra [919]
Történelmi és kulturális vonatkozású hírek, információk.
Tudomány | Technika [3028]
Újdonságok, felfedezések, új kutatási eredmények, érdekességek.
Választások [405]
Országgyűlési, önkormányzati és EU választások előkészületeivel, lebonyolításával összefüggő hírek, információk.
Világ [3369]
Nemzetközi, általam válogatott cikkek, írások.
Weboldalam hírei [57]
Tájékoztatás a honlapon történt változásokról.
Belépés
NÉVNAPOK
Kedvencek
  • Avast - My Avast
  • ChatGPT ingyen
  • Linkgyűjtemény készítő, megosztó ingyenes alkalmazás (eLink)
  • Elektronikus Eü-i Szolgáltatási Tér - EESZT: bejelentkezés
  • Erodium - Orvosi Betegirányító Rendszer
  • Facebook Videó letöltő
  • Fotómontázs, irható, online, free | PIXIZ
  • Fotókollázs, Fotókeret Online/Photo+Fan+Editor
  • Földmegfigyelési Információs Rendszer (FIR)
  • Free Picture Solutions
  • Google Térkép
  • Helyesírási tanácsadó
  • Honlap analízis-AnalayzerHQ
  • Honlakészítési leírások - TUTORIAL.HU
  • Honlap: Like és megosztás gombok, html kódok
  • Honlap,Tárhely: Ingyen
  • Horgászvideó.hu
  • Ikon konverter online - ICO Convert
  • Ingyen licenszes programok, naponta! - Giveaway Of The Day
  • Intel® Driver Update Utility
  • Internetsebesség-mérő (NMHH)
  • Ip cím_ Domain helymeghatározás
  • Ip cím - Global WHOIS Search
  • Kép konvertálása szöveggé – Free online OCR
  • Képeslapküldő: zenés képeslap és YouTube videó küldése
  • Képtömörítő Online Alkalmazás
  • Linkcsere Portál
  • Link rövidítő - Dygilinks.com
  • Link rövidítő - Google URL rövidítő
  • Link rövidítő - U.TO
  • MaNDa Téka - Magyar filmek a neten
  • McAfee | SiteAdvisor
  • Menetrend-MÁV ELVIRA
  • Mese- tv.hu - Gyerek tévék
  • Mértékegységek átváltása
  • Microsoft Update katalógus
  • MVM Fiók_Földgáz
  • Nikon D 3300 Letöltőközpont
  • OTP Bank
  • Óriásfájl küldése | Csatolom.hu
  • Proton Mail Bejelentkezés
  • PDF átalakító - smallpdf"
  • Samsung letöltések
  • SEO Tools-keersőoptimalizálás
  • nt
  • Szerencsejáték Zrt.- Online fogadás
  • Szimbólumok - billentyűzetről előhívható szimbólumok
  • Szimbólumok - Különleges írásjelek
  • Színkódok-HTML, 140 szín kódja
  • Teljesen ingyen, 150 link weboldalára!
  • Telekom Fiók - belépés
  • TV Szombathely - élő adás
  • uCoz Facebook Oldala
  • uCoz Fórum
  • uNet Online Munkaasztal
  • Útvonaltervezés - Topolisz
  • Videa.hu - videók, videó-feltöltés
  • Videóletöltő - online, ingyenes
  • Vodafone - Bejelentkezés
  • Webmester-Google
  • Weboldal keresőoptimalizálási audit ingyen! | seoceros.com
  • Weboldal tartalomelemzés, javaslat a gyorsabbá tételéhez | PageSpeed Insights
  • Website Monitoring Service: host-tracker.com
  • WebStatsDomain
  • Zene ingyenesen - YOUZEEK
  • Mentett bejegyzések
    Online Rádiók
    TV GO
    TV GO
    Statisztika

    Online összesen: 293
    Vendégek: 292
    Felhasználók: 1
    georgio
    Keresés
    Nyelvi Fordító
    Honlap ajánlása
    Időjárás

    Animált felhőkép
    Felhőkép
    Légszennyezettség
    Szombathely, Légszennyezettség, online, zöldhullám projekt,
    Időjárás | Balaton
    Balaton 30 napos előrejelzés
    Tavi Viharjelzés
    Balaton, Velencei-tó, Tisza-tó | Tavi Viharjelzés,- Előrejelzés
    Balaton: Horgászat
    Balatoni Horgászhelyek - Balatoni horgászhelyek adatbázisa

    Balatoni Horgászturisztikai Adatbázis - balatonihal.hu
    Szolunáris Tábla
    szolunáris tábla, szolunáris táblázat, szolunáris naptár, horgásznaptár,2023,
    Horgászjegy Online
    Horgászjegy.hu
    MENETRENDEK.HU
    Vasúti és Volán menetrendek | Menetrendek.hu
    E-matrica vásárlás
    Online vásárlás: ematrica.nemzetiudij.hu
    ÚTINFORM
    Magyar Nonprofit Közút Zrt. - Útinform
    Útvonaltervező
    Google Útvbonaltervező - Google Térkép
    QR-kódom
    qr kód készítés
    Nyitólap » 2013 » Május » 4 » Megfoghatatlan, miért kér több pénzt a MÁV
    05:22:24
    Megfoghatatlan, miért kér több pénzt a MÁV
    Forrás: [origo] | 2013. 05. 05.

    Sokszor nem látszik, hogy mi az a többletszolgáltatás, amelyért a MÁV-Start május 15-től pénzt kér. Sok sebes- és gyorsvonat a személynél is lassabb, de enélkül is bonyolult a mátrix, amelyben egy utazónak el kell igazodnia.

    Május 15-étől a gyors- és sebesvonatok többségén felárat vezet be a MÁV-Start Zrt., ezzel valójában a jegyáremelés bejelentése nélkül emelik a vasúti közlekedés díjait. Az erről szóló közleményt a május 1-jei ünnepnap éjjelén tették közzé a MÁV-Start honlapján. Kiderül belőle, hogy a kilométerfüggő (néhány száz forintos) pótjegyet "a közlekedési rendszer korszerűsítésével összefüggésben" vezetik be.

    A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium összességében 1,5-2 milliárd forintos többletbevételt vár az idén attól, hogy a buszok után most már a vasúton is bevezették a felárat.

    A MÁV-Start tájékoztatása szerint a távolsági vonalakon az InterCity-járatokon kívül közel 6,9 millióan utaztak 2012-ben. Az utasok körülbelül 80 százaléka ment gyorsvonattal, ezek alapján tehát évente mintegy 5,5 millió utazás során kell majd megfizetni a most bevezetett pótjegyet. Ha nem lesz a díjemelés miatt nagyobb lemorzsolódás, akkor körülbelül 800 millió forint bevételnövekedést érhet el a vasúttársaság. A MÁV-Start azt közölte, hogy idén és jövőre mintegy 1 milliárd forintot fordít a vasúti kocsik megújítására.

    A legfontosabb kérdés, hogy vajon mi lehet az a plusz, amelyet a sebes- és gyorsvonatok a személyvonatokhoz képest nyújtanak. Utánaszámoltunk és arra jutottunk, hogy sokszor megfoghatatlan, mi az a többletszolgáltatás, amelyért a MÁV-Start május 15-től pénzt kér. 

    Egy tipikus nap Fehérvár és Budapest között

    A példának választott Székesfehérvár-Budapest vonalon hétköznapon jelenleg 45 vonat közlekedik. Ebből 18 gyorsvonat, kettő pedig sebes, vagyis majdnem minden második járat pótjegykötelessé válik május 15-étől. Egy kivétel azonban furcsa módon akad. A MÁV-Start ugyanis a reggel 6.02-kor induló szerelvényén nem kér pótjegyet. Ez egy úgynevezett elővárosi gyors, ami a barokkos MÁV-menetrendet alaposan nem ismerők számára korántsem egyértelmű, de nem vonatkozik rá a felár-szabály.

    A menetidők elég extrém képet mutatnak. Már a személyvonatok sem egyforma idő alatt teszik meg a két város közötti 67 kilométeres távolságot. Van egyetlen személyvonat, amely kereken egy órát fut, a többi 1 óra 9 percet vagy 1 óra 15 percet zakatol ugyanazokon a síneken.

    A napi két sebes vonat menetideje sem egyezik meg, az egyik 58 perc alatt robog végig, a másik 1 óra 8 perc alatt. Ezek tehát csak a nevükben sebesek, hiszen egyikük paradox módon még lassabb is, mint a leggyorsabb személy, de egyébként is csak 1-7 percet képesek ráverni a pótjegy nélküli vonatokra.

    A gyorsvonatok sem száguldanak, a leghamarabb beérők 54 percet futnak, de létezik 1 óra 8 perces menetidejű gyors is, amely tehát - nem tévedés - 8 perccel lassabb a leggyorsabb mezei személyvonatnál.

    Ezek alapján a legjobb esetben 21 percet nyer az utazó ezen a vonalon azzal, ha egy gyorsnak nevezett vonatra száll. A teljes árú menetjegy erre a 67 kilométeres távra egyébként 1300 forint, a most bevezetett pótdíj pedig 150 forint, vagyis több mint 10 százalékkal kell ezért a szolgáltatási extráért többet fizetni. Az arány értelemszerűen nagyobb a kedvezményekkel utazóknál, egy diáknál majdnem 25 százalék.

    Ám mindez csak akkor lenne igaz, ha a vonatok ténylegesen a menetrend szerint közlekednének. A valóság azonban egészen más képet mutat, és minden eddigi adatot borít.

    A MÁV-Start saját mérése szerint ugyanis a dél előtt elinduló 21 vonatból csütörtökön például 16 eleve ki sem futott menetrend szerint Székesfehérvárról, és 20 nem érkezett be időben a budapesti végállomásra. Utána leszakadt a felsővezeték Tárnoknál, és végleg kaotikussá vált a helyzet. Ugyanezen a vonalon a legutóbbi felsővezeték szakadás hétfőn, azaz három napja volt.

    A gyorsvonatok általában akkor sem szokták tartani a menetidőt, amikor nem fúj a szél, nem szakad a hó, nem zuhog az eső, és nincs mínusz 20 vagy plusz 40 fok. Ezen a távon a 8-10 perces késés megszokottnak mondható.

    Az általunk vizsgált fél napon is előfordult, hogy egy-egy gyorsvonat 15-19 perces késéssel érkezett be, és csak azért nem állítható, hogy ezek a vonatok olyan lassúak, mint a személyek, mert azok szintén késnek.

    Mi lesz Lökösházával?

    A Budapest környékéről havibérlettel ingázók csak részben nyugodhatnak meg a díjemelés után. Ha ugyanis vasúti havibérletük a budapesti végállomásig szól, akkor bármelyik gyorsra felszállhatnak, nem kell külön fizetniük. Ha viszont csak a városhatárig érvényes a bérletük, mert Budapesten belül már a BKV-bérlettel utaznak a vonatokon, akkor a budapesti szakaszra vonatkozó pótjegyet bizony meg kell venniük.

    Érdekesen alakul az úgynevezett hibrid vonatok sorsa is. Ezek olyan IC-k, amelyekre hagyományos első- és másodosztályú kocsikat is kapcsolnak, és a vonatok kisebb településeken is megállnak. Vagyis ezek lényegében három (első, másod és IC) osztállyal rendelkező gyorsvonatok, ahol eddig a másodosztályon nem kellett pótjegyet venni. Ezentúl azonban igen, vagyis a fővárosból megszűnt a pótjegy nélküli utazás például Kecskemétre, Szegedre, Egerbe vagy Lökösháza felé.

    Kategória: Belföld | Megtekintések száma: 717 | Hozzáadta: georgio | Tag-ek(kulcsszavak): vasút, gyorsvonat, MÁV-Start, pótjegy | Helyezés: 0.0/0