Belföld
[5586]
Belföldi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Bulvár | Celeb
[149]
Érdekesebb bulvár hírek.
|
Bűnügy
[396]
Bűnügyi hírek, információk
|
Csináld magad
[1]
Barkácsolási ötletek
|
Extrém
[316]
Extrém, megdöbbentő hírek.
|
Egészség | Életmód
[753]
Egészséggel, életmóddal, kapcsolatos hírek, információk, tanácsok.
|
Érdekes | Különleges | Rejtélyes
[982]
Érdekes, különleges, rejtélyes esetek, ironikus, vicces, humoros hírek, információk. írások.
|
Európai Unió
[195]
Hírek az Európai Unióból
|
Gasztro | Recept
[4267]
Gasztronómiai hírek, információk, receptek.
|
Gazdaság
[475]
A gazdasági élet hírei
|
Horgász
[1272]
Horgászoknak szóló hírek, információk.
|
Játék, -pihenés, -szórakozás
[160]
Ötletek, ajánlott oldalak, programok.
|
Jó tudni!
[2434]
Fontos, hasznos információk, határidők, változások, tanácsok. Programok, rendezvények.
|
Kommentár | Reakció | Vélemény
[1382]
Kritikus írások, vélemények, reakciók, a magyar politika és közélet cselekedeteire, visszásságaira.
|
Politika
[685]
Politikai jellegű hírek információk
|
Receptek sonkapréshez
[29]
Receptek, leírások házi húskészítmények (felvágott, sonka, disznósajt, stb.)sonkapréssel történő elkészítéséhez
|
Számítástechika | IT
[4187]
Hírek, újdonságok, tippek, trükkök, ajánlások, stb.
|
Történelem | Kultúra
[919]
Történelmi és kulturális vonatkozású hírek, információk.
|
Tudomány | Technika
[3035]
Újdonságok, felfedezések, új kutatási eredmények, érdekességek.
|
Választások
[405]
Országgyűlési, önkormányzati és EU választások előkészületeivel, lebonyolításával összefüggő hírek, információk.
|
Világ
[3377]
Nemzetközi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Weboldalam hírei
[59]
Tájékoztatás a honlapon történt változásokról.
|
- 000 December
- 2012 Augusztus
- 2012 Szeptember
- 2012 Október
- 2012 November
- 2012 December
- 2013 Január
- 2013 Február
- 2013 Március
- 2013 Április
- 2013 Május
- 2013 Június
- 2013 Július
- 2013 Augusztus
- 2013 Szeptember
- 2013 Október
- 2013 November
- 2013 December
- 2014 Január
- 2014 Február
- 2014 Március
- 2014 Április
- 2014 Május
- 2014 Június
- 2014 Július
- 2014 Augusztus
- 2014 Szeptember
- 2014 Október
- 2014 November
- 2014 December
- 2015 Január
- 2015 Február
- 2015 Március
- 2015 Április
- 2015 Május
- 2015 Június
- 2015 Július
- 2015 Augusztus
- 2015 Szeptember
- 2015 Október
- 2015 November
- 2015 December
- 2016 Január
- 2016 Február
- 2016 Március
- 2016 Április
- 2016 Május
- 2016 Június
- 2016 Július
- 2016 Augusztus
- 2016 Szeptember
- 2016 Október
- 2016 November
- 2016 December
- 2017 Január
- 2017 Február
- 2017 Március
- 2017 Április
- 2017 Május
- 2017 Június
- 2017 Július
- 2017 Augusztus
- 2017 Szeptember
- 2017 Október
- 2017 November
- 2017 December
- 2018 Január
- 2018 Február
- 2018 Március
- 2018 Április
- 2018 Május
- 2018 Június
- 2018 Július
- 2018 Augusztus
- 2018 Szeptember
- 2018 Október
- 2018 November
- 2018 December
- 2019 Január
- 2019 Február
- 2019 Március
- 2019 Április
- 2019 Május
- 2019 Június
- 2019 Július
- 2019 Augusztus
- 2019 Szeptember
- 2019 Október
- 2019 November
- 2019 December
- 2020 Január
- 2020 Február
- 2020 Március
- 2020 Április
- 2020 Május
- 2020 Június
- 2020 Július
- 2020 Augusztus
- 2020 Szeptember
- 2020 Október
- 2020 November
- 2020 December
- 2021 Január
- 2021 Február
- 2021 Március
- 2021 Április
- 2021 Május
- 2021 Június
- 2021 Július
- 2021 Augusztus
- 2021 Szeptember
- 2021 Október
- 2021 November
- 2021 December
- 2022 Január
- 2022 Február
- 2022 Március
- 2022 Április
- 2022 Május
- 2022 Június
- 2022 Július
- 2022 Augusztus
- 2022 Szeptember
- 2022 Október
- 2022 November
- 2022 December
- 2023 Január
- 2023 Február
- 2023 Március
- 2023 Április
- 2023 Május
- 2023 Június
- 2023 Július
- 2023 Augusztus
- 2023 Szeptember
- 2023 Október
- 2023 November
- 2023 December
- 2024 Január
- 2024 Február
- 2024 Március
- 2024 Április
- 2024 Május
- 2024 Június
- 2024 Július
- 2024 Augusztus
- 2024 Szeptember
- 2024 Október
- 2024 November
- 2024 December
- 2025 Január
10:16:45 Minősíthetetlen a közmunkásképzés egésze | ||||||||
Forrás: Index | 2013.12.14. Elindította a kormány a téli közfoglalkoztatási programot, amit máris nagy sikerként tüntet fel. A közmunkásoknak már nem csak munkát kínálnak, hanem képzést is. Az első teszt botrányosra sikerült. A tanárok se veszik komolyan, és a kínált tananyag több szakértő szerint is minősíthetetlen. A foglalkoztatási statisztikát javítja, de áttörést nem hoz. Pénteken jelentette be Czomba Sándor foglalkoztatáspolitikáért felelős államtitkár, hogy elindult a Téli Közfoglalkoztatási Program. Ennek keretében december másodikától vehetnek részt különböző tanfolyamokon a közmunkások. A programban átlagosan kétszázezren dolgoznak majd áprilisig, közülük ötvenezren képzésben is részt vesznek. A téli programra 2013-ban 24 milliárdot csoportosított át a kormány, ennek jelentős része EU-s forrás. Jövőre már 184 milliárd forintot szánnak közfoglalkoztatási programokra. A kormány 200 ezer olyan embert szeretne foglalkoztatni ezen a télen, akik nem rendelkeznek a „munkaerőpiacnak szükséges kompetenciákkal”.
A program kapcsán múlt héten járta be az internetet az a fotó, melyet egy jobbikos önkormányzati képviselő osztott meg Facebook-oldalán. A fotón egy szintfelmérő teszt egy lapja látható olyan feladatokkal, mint napocska vagy felhő rajzolása. Az már csak a képviselő által közölt leírásból derült ki, hogy ezt a szintfelmérőt a felnőtt közmunkaprogramban részt vevő embereknek kellett kitölteniük. Megkerestük, hogy milyen tesztről lehet szó: ez egy országosan alkalmazott szintfelmérő, melyen a napocskáshoz hasonlóan több egyéb primitív feladatot kellett megoldaniuk a közmunkásoknak. Ezért a feladatért 7 pontot kaptak, de a nevük és a címük leírásáért is járt 10 pont. A teszt után az eredmény függvényében osztották be őket különböző csoportokba. A Türr István Képző és Kutató Intézet által szervezett alapkompetencia képzésekben és felzárkóztató programban részt vevő mintegy 50 ezer embert közel 2350 ilyen csoportba tették be. A taníttatásukhoz közel 5000 pedagógusra lesz szükség, ehhez viszont nem elég a jelenlegi tanári létszám. Emiatt már több nyugdíjba vonult pedagógust is megkeresett a KLIK, hogy velük pótolja ki a hiányzó tanári létszámot. Tehát a közmunkások tanításába a KLIK-nek is be kellett szállnia, ehhez viszont módosítani kellett a KLIK-ről szóló kormányrendeletet, ami december 7-én meg is történt. A módosítás már másnap hatályba lépett, az eredeti rendeletet csak egy ponttal egészítve ki. A KLIK szerepvállalását a közmunkaprogramban először egy október 30-án kiadott kormányhatározat említi, melyben a kormány utasította az emberi erőforrások miniszterét, hogy
Mivel maga a program december 2-án indult, így a több száz oldalnyi tananyag összeállítására egy hónapja volt az EMMI háttérintézményének. Egy hónap egy ekkora feladatra az Index által megkérdezett szakértők szerint nevetséges. A program tananyagát teljes egészében a Türr István Központ dolgozta ki, és a honlapján az meg is található. A honlapon kötelező tematikát is kínálnak a tananyagok mellé. Eszerint a „tanulók” egy ráhangoló tréninggel kezdik az okulást, majd ezt követi az írás-olvasás, számolás, tanulási készségek fejlesztése, életvitel kompetenciák fejlesztése, és végül a munkásoknak mentálhigiénés fejlesztésben is részt kell venniük. Az írás-olvasás anyagban újra „megtanítják” a betűket, a hangképzést. A matekos részben villákat és kanalakat kell számolni. Valamivel hasznosabbnak tűnik az életvitel-fejlesztés tananyaga, ám például az alapvető jogi ismeretekben szinte kizárólag csak az alaptörvény oktatása szerepel. Mindezt 438 óra alatt kell elsajátítaniuk, amiből 131 órát igazoltan távol maradhatnak. Ha valamelyik közmunkás túllépi ezt, az EMMI tájékoztatása szerint kiesik a programból és pénzt sem kap. A képzés összköltsége fejenként 183 ezer forint. Hogy a programból kiesőknek ezt vissza kell-e fizetniük, arra a kérdésünkre az EMMI nem adott egyértelmű választ, a Nemzeti Munkaügyi Hivatalhoz irányítottak. „Elég egy napközis nevelő”A program komolytalanságát jól mutatja, hogy a tanárokat nem kifejezetten villanyozta fel a kormány ötlete. Egy az Index birtokába került levél szerint, melyet a XV. tankerületi igazgató küldött a kerületi intézményvezetőknek még októberben, akár napközis nevelők is elegendőek lennének egy ilyen szintű tananyag oktatásához:
Az Index több szakértő véleményét is kikérte a program tananyagáról. Többük jónak tartja a kezdeményezést, de mindenki egyöntetű véleménye az volt, hogy a programban használt tananyagok szakmailag alkalmatlanok. Dr. Csíkvári Gábor, az ELTE Tanító- és Óvóképző Kar Magyar Nyelvi és Irodalmi Tanszék tanszékvezető, főiskolai tanára szerint a feladatok
Hozzátette, hogy az írás-olvasás tananyaga ugyan logikusan épül fel, de felnőttoktatásra és kompetencia fejlesztésre nem használható, sőt még az általános iskolások számára is használhatatlan lenne. A főiskolai tanár szerint ugyanis az írás-olvasás tananyag valójában nem más, mint Meixner Ildikó diszlexiásoknak és diszgráfiásnak írott könyvének egy rossz kivonata. Csíkvári szerint a szintfelmérő tesztből azt sem lehet megállapítani, hogy ki milyen fejlettségi szinten van. Ehhez egyénre szabott tesztre lenne szükség, amire nincs se pénz, se kapacitás. Ennek fényében úgy gondolja, hogy a téli közfoglalkoztatási egy alibiprogram, ami csak a foglalkoztatási statisztikák kozmetikázására szolgál. Szakmailag alkalmatlanDr. Steklács János, a Kecskeméti Főiskola dékánja nem látja ilyen drámainak a helyzetet. Szerinte a kezdeményezés kiváló, és úgy gondolja, hogy „az alapszintű szövegértési képesség fejlesztése jelentősen javítja az érintettek életminőségét, munkaerőpiaci potenciálját, a GDP-re is kimutatható hatása van". A tananyagot viszont úgy értékelte, hogy a feladatok
Az ELTE PPK docense, Dr. Kraiciné Szokoly Mária szerint
Csíkvárihoz hasonlóan ő is úgy véli, hogy
Nincsenek pontos adatokEgyes becslések szerint Magyarországon az analfabéták száma és aránya elenyésző, fél százalék alatti, és folyamatosan csökken. A funkcionális analfabetizmus jelensége sokkal veszélyesebb. Ezek az emberek tudnak írni, olvasni, sőt, mindezt használni is tudják valamire, de amire használják, az egyre kevésbé elegendő. Például elolvasnak egy használati utasítást, de nem értik meg azt.
A funkcionális analfabetizmus a lakosság 20-30%-át is érintheti: az írásbeliség területén folyamatosan emelkedik az elvárási szint, miközben az alapszintű írás-olvasás, szövegértés és fogalmazás képességének kialakítására nem fordít elegendő figyelmet az oktatási rendszerünk. Ez vehető ki a legfrissebb PISA-felmérés adataiból, ahol minden mért eredményünk rosszabb, mint a 3 évvel ezelőtti volt. A legutolsó SIALS mérést, mely nemzetközi szinten vizsgálja a felnőtt írásbeliséget, legutóbb 1996-ban végezték el Magyarországon. Ez a vizsgálat mérte fel átfogóan a funkcionális analfabetizmus kérdéskörét. Azóta viszont nem készültek friss, valós mérések, amelyekre támaszkodni lehetne, így csak a becslés marad. Az Index iskolaigazgatókat és tanárokat kérdezett a képzés szervezéséről, jellemző módon mindenki csak név nélkül nyilatkozott. Egy vidéki iskola igazgatója elmondta: a tankerület osztotta ki a feladatot, nekik nem is volt lehetőségük elutasítani, pedig a már fix órarend miatt nehéz megszervezni a képzést. A tanároknak sem volt apelláta: megmondták nekik, hogy ez a plusz feladat plusz pénzért, el kell végezni, pedig minden szaktanár már eleve a maximum heti óraszámot tanítja. Egy fővárosi iskola igazgatója szerint a legnagyobb probléma a képzés résztvevőinek higiéniája: fertőtleníteni kell utánuk a termet, amit használnak. Az igazgató szerint náluk kezelhető a helyzet, de egy általános iskolában különösen szerencsétlen, ha ennyire ápolatlan emberek járnak be rendszeresen. Egy a képzésben résztvevő tanár szerint a tananyag használhatatlan, „inkább való fejlesztésre szoruló kisiskolásoknak, mint felnőtteknek”, ezért náluk a tanárok inkább saját kútfőből tanítanak. Ön vagy az iskolája is részt vesz a programban? Írja meg tapasztalatait erre az e-mail címre. | ||||||||
|