Belföld
[5586]
Belföldi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Bulvár | Celeb
[149]
Érdekesebb bulvár hírek.
|
Bűnügy
[396]
Bűnügyi hírek, információk
|
Csináld magad
[1]
Barkácsolási ötletek
|
Extrém
[316]
Extrém, megdöbbentő hírek.
|
Egészség | Életmód
[753]
Egészséggel, életmóddal, kapcsolatos hírek, információk, tanácsok.
|
Érdekes | Különleges | Rejtélyes
[982]
Érdekes, különleges, rejtélyes esetek, ironikus, vicces, humoros hírek, információk. írások.
|
Európai Unió
[195]
Hírek az Európai Unióból
|
Gasztro | Recept
[4267]
Gasztronómiai hírek, információk, receptek.
|
Gazdaság
[475]
A gazdasági élet hírei
|
Horgász
[1272]
Horgászoknak szóló hírek, információk.
|
Játék, -pihenés, -szórakozás
[160]
Ötletek, ajánlott oldalak, programok.
|
Jó tudni!
[2434]
Fontos, hasznos információk, határidők, változások, tanácsok. Programok, rendezvények.
|
Kommentár | Reakció | Vélemény
[1382]
Kritikus írások, vélemények, reakciók, a magyar politika és közélet cselekedeteire, visszásságaira.
|
Politika
[685]
Politikai jellegű hírek információk
|
Receptek sonkapréshez
[29]
Receptek, leírások házi húskészítmények (felvágott, sonka, disznósajt, stb.)sonkapréssel történő elkészítéséhez
|
Számítástechika | IT
[4187]
Hírek, újdonságok, tippek, trükkök, ajánlások, stb.
|
Történelem | Kultúra
[919]
Történelmi és kulturális vonatkozású hírek, információk.
|
Tudomány | Technika
[3035]
Újdonságok, felfedezések, új kutatási eredmények, érdekességek.
|
Választások
[405]
Országgyűlési, önkormányzati és EU választások előkészületeivel, lebonyolításával összefüggő hírek, információk.
|
Világ
[3377]
Nemzetközi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Weboldalam hírei
[59]
Tájékoztatás a honlapon történt változásokról.
|
- 000 December
- 2012 Augusztus
- 2012 Szeptember
- 2012 Október
- 2012 November
- 2012 December
- 2013 Január
- 2013 Február
- 2013 Március
- 2013 Április
- 2013 Május
- 2013 Június
- 2013 Július
- 2013 Augusztus
- 2013 Szeptember
- 2013 Október
- 2013 November
- 2013 December
- 2014 Január
- 2014 Február
- 2014 Március
- 2014 Április
- 2014 Május
- 2014 Június
- 2014 Július
- 2014 Augusztus
- 2014 Szeptember
- 2014 Október
- 2014 November
- 2014 December
- 2015 Január
- 2015 Február
- 2015 Március
- 2015 Április
- 2015 Május
- 2015 Június
- 2015 Július
- 2015 Augusztus
- 2015 Szeptember
- 2015 Október
- 2015 November
- 2015 December
- 2016 Január
- 2016 Február
- 2016 Március
- 2016 Április
- 2016 Május
- 2016 Június
- 2016 Július
- 2016 Augusztus
- 2016 Szeptember
- 2016 Október
- 2016 November
- 2016 December
- 2017 Január
- 2017 Február
- 2017 Március
- 2017 Április
- 2017 Május
- 2017 Június
- 2017 Július
- 2017 Augusztus
- 2017 Szeptember
- 2017 Október
- 2017 November
- 2017 December
- 2018 Január
- 2018 Február
- 2018 Március
- 2018 Április
- 2018 Május
- 2018 Június
- 2018 Július
- 2018 Augusztus
- 2018 Szeptember
- 2018 Október
- 2018 November
- 2018 December
- 2019 Január
- 2019 Február
- 2019 Március
- 2019 Április
- 2019 Május
- 2019 Június
- 2019 Július
- 2019 Augusztus
- 2019 Szeptember
- 2019 Október
- 2019 November
- 2019 December
- 2020 Január
- 2020 Február
- 2020 Március
- 2020 Április
- 2020 Május
- 2020 Június
- 2020 Július
- 2020 Augusztus
- 2020 Szeptember
- 2020 Október
- 2020 November
- 2020 December
- 2021 Január
- 2021 Február
- 2021 Március
- 2021 Április
- 2021 Május
- 2021 Június
- 2021 Július
- 2021 Augusztus
- 2021 Szeptember
- 2021 Október
- 2021 November
- 2021 December
- 2022 Január
- 2022 Február
- 2022 Március
- 2022 Április
- 2022 Május
- 2022 Június
- 2022 Július
- 2022 Augusztus
- 2022 Szeptember
- 2022 Október
- 2022 November
- 2022 December
- 2023 Január
- 2023 Február
- 2023 Március
- 2023 Április
- 2023 Május
- 2023 Június
- 2023 Július
- 2023 Augusztus
- 2023 Szeptember
- 2023 Október
- 2023 November
- 2023 December
- 2024 Január
- 2024 Február
- 2024 Március
- 2024 Április
- 2024 Május
- 2024 Június
- 2024 Július
- 2024 Augusztus
- 2024 Szeptember
- 2024 Október
- 2024 November
- 2024 December
- 2025 Január
14:30:41 Mit gondolnak most az Orbán-kormány volt miniszterei? | ||
Forrás: hvg.hu | Babus Endre | 2013.09.14. Átestünk a ló túlsó oldalára – így összegezhető az első Orbán-kormány több volt miniszterének véleménye a mai utódok működéséről. Nem okvetlenül volt hálás feladat az utóbbi években az első Orbán-kormány egykori miniszterének lenni. Az 1998–2002 közti kabinet e ciklusban is közéleti funkciót vállalt vagy szakpolitikai kérdésekben véleményt mondani egyáltalán hajlandó tagjai közül többen alapvető jelentőségű kérdésekben kerültek szembe a miniszterelnök által képviselt új politikával. A vezető kormánypárt metamorfózisáról sokat elárul annak a néhány exminiszternek a mostani pályafutása, aki már 20-25 évvel ezelőtt a Fidesz vezérkarához, illetve szűkebb értelmiségi holdudvarához tartozott. Pokorni Zoltán egykori oktatási miniszter (1998–2002) ma is tagja ugyan a Fidesz elnökségének, valójában viszont bukott tanügyi politikusként fog távozni jövőre a parlamentből. Alig akad olyan koncepcionális eleme az új közoktatási törvénynek, amit a tanár-politikus elképzeléseinek megfelelően kodifikáltak volna. Mi több, a 2011-es kódex mintha kifejezetten az Országgyűlés oktatási bizottságát vezető honatya javaslatainak kontrakarírozásával, megtorpedózásával született volna meg. Pokorni például – lengyel mintára – a kilencosztályos általános iskola meghonosítására tett javaslatot, ehhez képest továbbra is marad a nyolcosztályos elemi. Bírálta a jól teljesítő önkormányzati iskolák átszervezését, s a közoktatás szinte teljes államosítását, ennek ellenére a szigorú centralizálást hézagmentesen végrehajtották. Ugyancsak veszélyesnek tartotta a képzés túlzott egységesítését is, ahogy a 168 Órának fogalmazott: nem lehet az a cél, mint Bismarck idejében, hogy reggel negyed 9-kor az egész birodalomban elkezdődjön a matematikaóra. Pokorni ellenezte továbbá a felsőoktatási hallgatók számának csökkentését, az egyentankönyvek bevezetését, a tankötelezettségi korhatár leszállítását, s a cigány gyerekek elkülönítését szolgáló oktatási gettók (kisegítő osztályok) fenntartását is.
A miniszterelnök nemcsak a kétharmados többség birtokában, s nem is csupán a gazdasági válság hatására kezdett el foglalkozni a közoktatás központosításának a lehetőségével. Már első hivatali működése idején eljátszott a centralizálás ötletével, akkor azonban végül meghajolt szakminisztere ellenérvei előtt. A 2010 után megerősödött Orbán második miniszterelnöki ciklusának megkezdése óta viszont más tekintetben sem feltétlenül tartja magát a régi tanácsokhoz.
A volt kulturális miniszter Rockenbauer Zoltán (2000–2002) egy
tavalyi előadása óta például már tudható, hogy a Magyar Művészeti
Akadémia (MMA) kiváltságos helyzetének megteremtéséért Makovecz Imre
elnök már az ezredfordulón sokat kilincselt. Megkísérelte köztestületté
nyilváníttatni és a konkurens Széchenyi István Művészeti Akadémiával
szemben többletjogosítványokkal felruháztatni az MMA-t, ám kérését akkor
Rockenbauer elhárította, mondván: így eszkalálódna a kultúrharc. Egy
évtizeddel később az építész álma mégis teljesült, a miniszterelnök
főkegyúri gesztussal alkotmányos intézménnyé nyilváníttatta a
parlamenttel a Makovecz Akadémiát.
Rockenbauer azonban nem emiatt mondta fel a közmédiánál 2010 óta betöltött főszerkesztői állását. Hanem mert végérvényesen szembesült azzal, hogy a kulturális ágazat jelentősége hátrébb sorolódott a Fidesz preferencialistáján. A volt miniszter a korábbi ígéretek ellenére sem tudott a Duna Televízióban beindítani egy önálló kulturális csatornát, ráadásul munkatársainak több mint a felét szélnek is eresztették a köztelevíziónál. Orbán Viktor 2010-ben alkotmánybíróvá megválasztott egykori kancelláriaminisztere a kollégáinál is keményebb kritikusa lett az utóbbi években a nemzeti együttműködés rendszerének. Stumpf István nem fogadta el a második Orbán-kabinet alaptézisét, nevezetesen, hogy Magyarországon végre hatékony államot kell megteremteni az eddigi „akadékoskodó, akadályokat állító, bizonytalan állam” helyett. Nem értve az „idők szavát”, a miniszterelnök hajdani kormányzati helyettese kifejezetten veszélyesnek tartja, hogy az alkotmány érvényesülése a mindenkori parlamenti többség akaratán múljon. Bíróvá megválasztása után Stumpf nyomban a Sólyom-iskola követőihez csatlakozott, akik szerint az alkotmányos jogok védelme előbbre való, mint az elvont államcélok érvényesülésének garantálása. Az etnobiznisz ellen a KSH adataira alapozva fellépni kívánó kormányzat törekvéseinek értékelésekor Stumpf (kollégái többségénél is szigorúbb mércét alkalmazva) leszögezte: „a népszámlálás során gyűjtött adatok kizárólag statisztikai célra használhatók”. A miniszterelnökség egykori vezetője voltaképpen ma is tartja magát egykori főnökének még ellenzékben tett, 2007-es kijelentéséhez –„Az AB döntései mindenkire kötelezőek, (...) ez a magyar demokrácia vastörvénye” –, habár Orbán már régen a „hatékony állam” megteremtésével van elfoglalva, a korábbi jogállam helyett. A pénzbehajtást tekintve a mai kabinet az elmúlt években kétségkívül kreatívnak bizonyult – már amennyiben a hatósági eszközökkel történő burkolt fenyegetéseket még a gazdaságpolitika eszköztárába lehet sorolni. Az erőpolitika az első Orbán-kormány több tagja szerint azonban voltaképpen már régen megbukott. Járai Zsigmond 1998–2001 közötti pénzügyminiszter, a Költségvetési Tanács 2012 elején lemondott vezetője már másfél évvel ezelőtt gyökeres gazdaságirányítási fordulatot sürgetett, beleértve a különadók lehető leggyorsabb eltörlését is. Chikán Attila egykori gazdasági miniszter (1998–1999) hosszabb ideje ugyancsak az ortodox gazdaságpolitikához és a szigorú jogszerűséghez való visszatérést szorgalmazza. „Ez a gazdaságpolitika nem unortodox – ha valaki ezen innovativitást értene –, egyszerűen csak rossz, (...) a legnagyobb baja a növekedés elmaradása” – nyilatkozta fél éve az ÉS-ben. A Budapesti Corvinus Egyetem korábbi rektora a Közgazdasági Társaság legutóbbi közgyűlésén pedig így fogalmazott: „hozzá kell szoknunk a lassú növekedéshez, az elszegényedéshez, a leszakadáshoz, és még azt is meg kell élnünk, hogy megmagyarázzák, miért jó ez nekünk”. BABUS ENDRE | ||
|