Belföld
[5574]
Belföldi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Bulvár | Celeb
[149]
Érdekesebb bulvár hírek.
|
Bűnügy
[395]
Bűnügyi hírek, információk
|
Csináld magad
[1]
Barkácsolási ötletek
|
Extrém
[316]
Extrém, megdöbbentő hírek.
|
Egészség | Életmód
[752]
Egészséggel, életmóddal, kapcsolatos hírek, információk, tanácsok.
|
Érdekes | Különleges | Rejtélyes
[982]
Érdekes, különleges, rejtélyes esetek, ironikus, vicces, humoros hírek, információk. írások.
|
Európai Unió
[193]
Hírek az Európai Unióból
|
Gasztro | Recept
[4243]
Gasztronómiai hírek, információk, receptek.
|
Gazdaság
[468]
A gazdasági élet hírei
|
Horgász
[1264]
Horgászoknak szóló hírek, információk.
|
Játék, -pihenés, -szórakozás
[160]
Ötletek, ajánlott oldalak, programok.
|
Jó tudni!
[2431]
Fontos, hasznos információk, határidők, változások, tanácsok. Programok, rendezvények.
|
Kommentár | Reakció | Vélemény
[1380]
Kritikus írások, vélemények, reakciók, a magyar politika és közélet cselekedeteire, visszásságaira.
|
Politika
[666]
Politikai jellegű hírek információk
|
Receptek sonkapréshez
[29]
Receptek, leírások házi húskészítmények (felvágott, sonka, disznósajt, stb.)sonkapréssel történő elkészítéséhez
|
Számítástechika | IT
[4176]
Hírek, újdonságok, tippek, trükkök, ajánlások, stb.
|
Történelem | Kultúra
[919]
Történelmi és kulturális vonatkozású hírek, információk.
|
Tudomány | Technika
[3028]
Újdonságok, felfedezések, új kutatási eredmények, érdekességek.
|
Választások
[405]
Országgyűlési, önkormányzati és EU választások előkészületeivel, lebonyolításával összefüggő hírek, információk.
|
Világ
[3368]
Nemzetközi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Weboldalam hírei
[57]
Tájékoztatás a honlapon történt változásokról.
|
- 000 December
- 2012 Augusztus
- 2012 Szeptember
- 2012 Október
- 2012 November
- 2012 December
- 2013 Január
- 2013 Február
- 2013 Március
- 2013 Április
- 2013 Május
- 2013 Június
- 2013 Július
- 2013 Augusztus
- 2013 Szeptember
- 2013 Október
- 2013 November
- 2013 December
- 2014 Január
- 2014 Február
- 2014 Március
- 2014 Április
- 2014 Május
- 2014 Június
- 2014 Július
- 2014 Augusztus
- 2014 Szeptember
- 2014 Október
- 2014 November
- 2014 December
- 2015 Január
- 2015 Február
- 2015 Március
- 2015 Április
- 2015 Május
- 2015 Június
- 2015 Július
- 2015 Augusztus
- 2015 Szeptember
- 2015 Október
- 2015 November
- 2015 December
- 2016 Január
- 2016 Február
- 2016 Március
- 2016 Április
- 2016 Május
- 2016 Június
- 2016 Július
- 2016 Augusztus
- 2016 Szeptember
- 2016 Október
- 2016 November
- 2016 December
- 2017 Január
- 2017 Február
- 2017 Március
- 2017 Április
- 2017 Május
- 2017 Június
- 2017 Július
- 2017 Augusztus
- 2017 Szeptember
- 2017 Október
- 2017 November
- 2017 December
- 2018 Január
- 2018 Február
- 2018 Március
- 2018 Április
- 2018 Május
- 2018 Június
- 2018 Július
- 2018 Augusztus
- 2018 Szeptember
- 2018 Október
- 2018 November
- 2018 December
- 2019 Január
- 2019 Február
- 2019 Március
- 2019 Április
- 2019 Május
- 2019 Június
- 2019 Július
- 2019 Augusztus
- 2019 Szeptember
- 2019 Október
- 2019 November
- 2019 December
- 2020 Január
- 2020 Február
- 2020 Március
- 2020 Április
- 2020 Május
- 2020 Június
- 2020 Július
- 2020 Augusztus
- 2020 Szeptember
- 2020 Október
- 2020 November
- 2020 December
- 2021 Január
- 2021 Február
- 2021 Március
- 2021 Április
- 2021 Május
- 2021 Június
- 2021 Július
- 2021 Augusztus
- 2021 Szeptember
- 2021 Október
- 2021 November
- 2021 December
- 2022 Január
- 2022 Február
- 2022 Március
- 2022 Április
- 2022 Május
- 2022 Június
- 2022 Július
- 2022 Augusztus
- 2022 Szeptember
- 2022 Október
- 2022 November
- 2022 December
- 2023 Január
- 2023 Február
- 2023 Március
- 2023 Április
- 2023 Május
- 2023 Június
- 2023 Július
- 2023 Augusztus
- 2023 Szeptember
- 2023 Október
- 2023 November
- 2023 December
- 2024 Január
- 2024 Február
- 2024 Március
- 2024 Április
- 2024 Május
- 2024 Június
- 2024 Július
- 2024 Augusztus
- 2024 Szeptember
- 2024 Október
- 2024 November
07:22:37 Mit keres egy sugárhajtómű ezen az elektromos autón? | |
Forrás: Zöld Pálya | Andersen Dávid | 2022.09.03. A különleges erőforrás nem a kerekeket hajtja. Az elektromos autók hatótávja egyelőre még elmarad a benzines vagy dízel modellekétől, noha egy kutatás kimutatta, hogy ennek ellenére a nagy többség számára már az előző generációs villanyautókkal megtehető távolság is elegendő a napi felhasználásra. A töltő-infrastuktúra azonban sok helyen még nincs kellő mértékben kiépítve - az Európai Unió ezt a két töltőoszlop közti távolság maximalizálásával szeretné kezelni - így az autógyárak különféle megoldásokkal próbálják a csúcsra járatni az elektromos autók hatótávját. Ennek egyik eszköze az úgynevezett range extender, ami jellemzően kisméretű benzinmotort jelent. Ez az erőforrás azonban nem az autó meghajtásába segít be, hanem az akkumulátorokat tölti, hogy ha úgy hozza a szükség, el lehessen jutni a legközelebbi töltőig. Ez utóbbira megoldást jelenthet a telefonos powerbank-ekhez hasonló, de elektromos autókhoz fejlesztett hordozható energiatároló, de akadnak olyanok, akik ennél komolyabb, de legalábbis látványosabb megoldást keresnek. Az egyik ilyen cég a brit Ariel, amelyet az autrajongók főként Ariel Atom nevű, szinte teljesen lecsupaszított külsejű sportautójáról ismerhetnek. Az Atom egészen elképesztő adatokkal borzolja a kedélyeket: a kevesebb mint 500 kilogrammos autó (összehasonlításként, egy klasszikus Trabant 601 tömege 615 kilogramm) rémisztőnek mondható, tonnánként 700 lóerőnyi teljesítménye a Top Gear egykori műsorvezetőjének, Jeremy Clarksonnak is alaposan átrendezte az arcvonásait. Az InsideEVs számolt be róla, hogy az Ariel most egy új gépszörnnyel rukkolt elő. Az Ariel Hipercar négy - kerekenként egy - villanymotorja segítségével 1180 lóerős teljesítményre képes, egészen hajmeresztő, 1820 Nm nyomatékkal. Ennek köszönhetően nem kell neki 2 másodperc sem ahhoz, hogy álló helyből 100 km/h-ra gyorsuljon, a 160-as tempó pedig 4 másodpercet igényel - a csúcssebessége pedig eléri a 250-et. Öszehasonlításként: a fenti videón látható Ariel Atom "csak" 2,9 másodperc alatt éri el a 100 km/h-t, úgy, hogy több mint 1,2 tonnával könnyebb a Hipercarnál - igaz, utóbbi 1759 kilogrammos tömegét sokallja a gyártó, ezért a most még csak prototípusként létező modellt még karcsúsítanák a sorozatgyártás előtt, a tervek szerint másfél tonna alá, 1499 kilóig mennének. A sugárhajtómű az Ariel Hipercar hátulján, középen látható (Fotó: Ariel) A Hipercarba egy 56 kilowattórás akkumulátorcsomag kerül, ami viszonylag kicsinek számít, azonban itt jön be a képbe az említett range extender. Míg más gyártók kisebb benzinmotorokat használnak, az Ariel mérnökei nem finomkodtak és egy, a repülőgépeken alkalmazott sugárhajtóművet építettek az autóba erre a célra. Ez a világ első olyan járműve, amelybe ilyen hajtómű kerül. Meglepő módon egyébként a sugárhajtómű rendkívül csekély teljesítményű: csupán 47 lóerős, ez azonban elég ahhoz, hogy megtoldja a Hipercar mai szemmel viszonylag szerénynek tekinthető 240 kilométeres hatótávját. A fenti adatok egyébként még módosulhatnak, a cég ugyanis még dolgozik az autón, amely várhatóan 2024-ben kerül majd forgalomba - igaz, nem túl nagy példányszámban, az Ariel ugyanis a kisszériás, nagy teljesítményű autók gyártására fókuszál. Annyit azonban elárultak, hogy a kész változatból lehet majd rendelni két motoros, hátsókerék hajtású változatot is, emellett a sugárhajtómű is csupán választható extraként kerül majd be a kínálatba. Ami az anyagiakat illeti, nagyjából egymillió dollárban jelölték meg a várható árat, ami valószínűleg nem okoz majd problémát az Arielhez hasonló, kis szériában készülő hiperautók gyűjtői számára. Még van mit mesélnünk neked, minden érdekességet megtalálsz itt! | |
|