Belföld
[5574]
Belföldi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Bulvár | Celeb
[149]
Érdekesebb bulvár hírek.
|
Bűnügy
[395]
Bűnügyi hírek, információk
|
Csináld magad
[1]
Barkácsolási ötletek
|
Extrém
[316]
Extrém, megdöbbentő hírek.
|
Egészség | Életmód
[752]
Egészséggel, életmóddal, kapcsolatos hírek, információk, tanácsok.
|
Érdekes | Különleges | Rejtélyes
[982]
Érdekes, különleges, rejtélyes esetek, ironikus, vicces, humoros hírek, információk. írások.
|
Európai Unió
[193]
Hírek az Európai Unióból
|
Gasztro | Recept
[4243]
Gasztronómiai hírek, információk, receptek.
|
Gazdaság
[468]
A gazdasági élet hírei
|
Horgász
[1264]
Horgászoknak szóló hírek, információk.
|
Játék, -pihenés, -szórakozás
[160]
Ötletek, ajánlott oldalak, programok.
|
Jó tudni!
[2431]
Fontos, hasznos információk, határidők, változások, tanácsok. Programok, rendezvények.
|
Kommentár | Reakció | Vélemény
[1380]
Kritikus írások, vélemények, reakciók, a magyar politika és közélet cselekedeteire, visszásságaira.
|
Politika
[666]
Politikai jellegű hírek információk
|
Receptek sonkapréshez
[29]
Receptek, leírások házi húskészítmények (felvágott, sonka, disznósajt, stb.)sonkapréssel történő elkészítéséhez
|
Számítástechika | IT
[4176]
Hírek, újdonságok, tippek, trükkök, ajánlások, stb.
|
Történelem | Kultúra
[919]
Történelmi és kulturális vonatkozású hírek, információk.
|
Tudomány | Technika
[3028]
Újdonságok, felfedezések, új kutatási eredmények, érdekességek.
|
Választások
[405]
Országgyűlési, önkormányzati és EU választások előkészületeivel, lebonyolításával összefüggő hírek, információk.
|
Világ
[3369]
Nemzetközi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Weboldalam hírei
[57]
Tájékoztatás a honlapon történt változásokról.
|
- 000 December
- 2012 Augusztus
- 2012 Szeptember
- 2012 Október
- 2012 November
- 2012 December
- 2013 Január
- 2013 Február
- 2013 Március
- 2013 Április
- 2013 Május
- 2013 Június
- 2013 Július
- 2013 Augusztus
- 2013 Szeptember
- 2013 Október
- 2013 November
- 2013 December
- 2014 Január
- 2014 Február
- 2014 Március
- 2014 Április
- 2014 Május
- 2014 Június
- 2014 Július
- 2014 Augusztus
- 2014 Szeptember
- 2014 Október
- 2014 November
- 2014 December
- 2015 Január
- 2015 Február
- 2015 Március
- 2015 Április
- 2015 Május
- 2015 Június
- 2015 Július
- 2015 Augusztus
- 2015 Szeptember
- 2015 Október
- 2015 November
- 2015 December
- 2016 Január
- 2016 Február
- 2016 Március
- 2016 Április
- 2016 Május
- 2016 Június
- 2016 Július
- 2016 Augusztus
- 2016 Szeptember
- 2016 Október
- 2016 November
- 2016 December
- 2017 Január
- 2017 Február
- 2017 Március
- 2017 Április
- 2017 Május
- 2017 Június
- 2017 Július
- 2017 Augusztus
- 2017 Szeptember
- 2017 Október
- 2017 November
- 2017 December
- 2018 Január
- 2018 Február
- 2018 Március
- 2018 Április
- 2018 Május
- 2018 Június
- 2018 Július
- 2018 Augusztus
- 2018 Szeptember
- 2018 Október
- 2018 November
- 2018 December
- 2019 Január
- 2019 Február
- 2019 Március
- 2019 Április
- 2019 Május
- 2019 Június
- 2019 Július
- 2019 Augusztus
- 2019 Szeptember
- 2019 Október
- 2019 November
- 2019 December
- 2020 Január
- 2020 Február
- 2020 Március
- 2020 Április
- 2020 Május
- 2020 Június
- 2020 Július
- 2020 Augusztus
- 2020 Szeptember
- 2020 Október
- 2020 November
- 2020 December
- 2021 Január
- 2021 Február
- 2021 Március
- 2021 Április
- 2021 Május
- 2021 Június
- 2021 Július
- 2021 Augusztus
- 2021 Szeptember
- 2021 Október
- 2021 November
- 2021 December
- 2022 Január
- 2022 Február
- 2022 Március
- 2022 Április
- 2022 Május
- 2022 Június
- 2022 Július
- 2022 Augusztus
- 2022 Szeptember
- 2022 Október
- 2022 November
- 2022 December
- 2023 Január
- 2023 Február
- 2023 Március
- 2023 Április
- 2023 Május
- 2023 Június
- 2023 Július
- 2023 Augusztus
- 2023 Szeptember
- 2023 Október
- 2023 November
- 2023 December
- 2024 Január
- 2024 Február
- 2024 Március
- 2024 Április
- 2024 Május
- 2024 Június
- 2024 Július
- 2024 Augusztus
- 2024 Szeptember
- 2024 Október
- 2024 November
13:07:08 Működő „repülő autó” landolt a CES-en | |
Forrás: Zöld Pálya | Andersen Dávid | 2023.01.08. A gép már készen áll a bevetésre, 3 éven belül indulhat a gyártás. Az e-mobilitás világának egyik legforróbb területe jelenleg az úgynevezett repülő autóké. A megnevezés kissé megtévesztő, mert inkább nagyméretű, utasok vagy áru szállítására is alkalmas drónokról, vagy, ha úgy tetszik, speciális helikopterekről van szó a legtöbb esetben. Az efféle járműveket - ha elektromos hajtásúak - eVTOL-nak nevezik, amely az electric vertical take-off and landing angol kifejezés kezdőbetűiből áll össze. Ezek a gépek helikopter módjára, helyből képesek felszállni és landolni, a meghajtásukról pedig elektromos motorok gondoskodnak. Legalább egy magyar cég is fejleszt eVTOL-t, velük korábban beszélgettünk az izgalmas területről. Az efféle gépek a városi közlekedést is forradalmasíthatják, arról nem beszélve, hogy óriási üzleti lehetőséget is jelentenek: az előrejelzések szerint 2035-ben már éves szinten 115 milliárd dolláros forgalma lesz majd a városi repüléssel foglalkozó cégeknek. Ebből a tortából szeretne egy szeletet kihasítani a 2018-ban Kaliforniában alapított Aska - írja a Motor1. A cég a tegnap indult CES-en mutatta be Aska A5 nevű repülő autóját, amely sok konkurenssel ellentétben nem csupán látványos grafikaként, hanem teljes fizikai valójában jelent meg a rendezvényen. Az Aska szerint az A5 a világ első, közúton és levegőben is vezethető eVTOL-ja, amelynek légi hatótávja 400 kilométer. Azt egyelőre még nem árulták el, hogy autóként használva mennyit tud elmenni egy feltöltéssel, azonban, ahogy a Motor1 szerkesztője is rámutatott, ez a gép inkább egy közúton is vezethető repülőgép, semmint repülő autó. A nagyjából egy SUV méretével megegyező gépet méretes szárnyak tartják a levegőben, ezek közúti módba kapcsolva összecsukódnak, hasonlóan a kínai XPeng által bemutatott repülő autó koncepcióhoz. A nagy különbség, hogy az Aska járműve létezik is. Az A5-öt egy hat rotorból álló rendszer emeli a levegőbe, de szükség esetén, az említett szárnyaknak köszönhetően akár repülőgép módjára is képes felszállni, ehhez kevesebb energiára van szükség. A rotorokat villanymotorok hajtják, de vészhelyzet esetén egy kisméretű benzinmotor is van a fedélzeten, ami meg tudja toldani a hatótávot, ha a felelőtlen pilóta elnézte volna, hogy meddig repülhet el elektromos hajtással. Nagyon durva vészhelyzetben pedig jól jön, hogy az A5-be beépítettek egy hatalmas ejtőernyőt, amely az egész járművet képes biztonságosan visszajuttatni a talajra. A beltér tágas és modern, a műszerfal teljesen digitális, a magassági kormány pedig a földön egyszerű - bár furcsa alakú - kormányként is funkcionál. Az Aska a CES után kezdi meg az A5 repülési tesztjeit, amelyet már az amerikai légi felügyelet, az FAA is felvett a lajstromába, az engedélyeztetésre váró gépek közé. Ha minden simán megy, az első vásárlók 2026-ban vehetik át a repülő autóikat, bár az még kérdéses, hogy ehhez milyen jogosítványra lesz majd szükség. Még van mit mesélnünk neked, minden érdekességet megtalálsz itt! | |
|