Belföld
[5574]
Belföldi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Bulvár | Celeb
[149]
Érdekesebb bulvár hírek.
|
Bűnügy
[395]
Bűnügyi hírek, információk
|
Csináld magad
[1]
Barkácsolási ötletek
|
Extrém
[316]
Extrém, megdöbbentő hírek.
|
Egészség | Életmód
[752]
Egészséggel, életmóddal, kapcsolatos hírek, információk, tanácsok.
|
Érdekes | Különleges | Rejtélyes
[982]
Érdekes, különleges, rejtélyes esetek, ironikus, vicces, humoros hírek, információk. írások.
|
Európai Unió
[193]
Hírek az Európai Unióból
|
Gasztro | Recept
[4243]
Gasztronómiai hírek, információk, receptek.
|
Gazdaság
[468]
A gazdasági élet hírei
|
Horgász
[1264]
Horgászoknak szóló hírek, információk.
|
Játék, -pihenés, -szórakozás
[160]
Ötletek, ajánlott oldalak, programok.
|
Jó tudni!
[2431]
Fontos, hasznos információk, határidők, változások, tanácsok. Programok, rendezvények.
|
Kommentár | Reakció | Vélemény
[1380]
Kritikus írások, vélemények, reakciók, a magyar politika és közélet cselekedeteire, visszásságaira.
|
Politika
[666]
Politikai jellegű hírek információk
|
Receptek sonkapréshez
[29]
Receptek, leírások házi húskészítmények (felvágott, sonka, disznósajt, stb.)sonkapréssel történő elkészítéséhez
|
Számítástechika | IT
[4176]
Hírek, újdonságok, tippek, trükkök, ajánlások, stb.
|
Történelem | Kultúra
[919]
Történelmi és kulturális vonatkozású hírek, információk.
|
Tudomány | Technika
[3028]
Újdonságok, felfedezések, új kutatási eredmények, érdekességek.
|
Választások
[405]
Országgyűlési, önkormányzati és EU választások előkészületeivel, lebonyolításával összefüggő hírek, információk.
|
Világ
[3368]
Nemzetközi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Weboldalam hírei
[57]
Tájékoztatás a honlapon történt változásokról.
|
- 000 December
- 2012 Augusztus
- 2012 Szeptember
- 2012 Október
- 2012 November
- 2012 December
- 2013 Január
- 2013 Február
- 2013 Március
- 2013 Április
- 2013 Május
- 2013 Június
- 2013 Július
- 2013 Augusztus
- 2013 Szeptember
- 2013 Október
- 2013 November
- 2013 December
- 2014 Január
- 2014 Február
- 2014 Március
- 2014 Április
- 2014 Május
- 2014 Június
- 2014 Július
- 2014 Augusztus
- 2014 Szeptember
- 2014 Október
- 2014 November
- 2014 December
- 2015 Január
- 2015 Február
- 2015 Március
- 2015 Április
- 2015 Május
- 2015 Június
- 2015 Július
- 2015 Augusztus
- 2015 Szeptember
- 2015 Október
- 2015 November
- 2015 December
- 2016 Január
- 2016 Február
- 2016 Március
- 2016 Április
- 2016 Május
- 2016 Június
- 2016 Július
- 2016 Augusztus
- 2016 Szeptember
- 2016 Október
- 2016 November
- 2016 December
- 2017 Január
- 2017 Február
- 2017 Március
- 2017 Április
- 2017 Május
- 2017 Június
- 2017 Július
- 2017 Augusztus
- 2017 Szeptember
- 2017 Október
- 2017 November
- 2017 December
- 2018 Január
- 2018 Február
- 2018 Március
- 2018 Április
- 2018 Május
- 2018 Június
- 2018 Július
- 2018 Augusztus
- 2018 Szeptember
- 2018 Október
- 2018 November
- 2018 December
- 2019 Január
- 2019 Február
- 2019 Március
- 2019 Április
- 2019 Május
- 2019 Június
- 2019 Július
- 2019 Augusztus
- 2019 Szeptember
- 2019 Október
- 2019 November
- 2019 December
- 2020 Január
- 2020 Február
- 2020 Március
- 2020 Április
- 2020 Május
- 2020 Június
- 2020 Július
- 2020 Augusztus
- 2020 Szeptember
- 2020 Október
- 2020 November
- 2020 December
- 2021 Január
- 2021 Február
- 2021 Március
- 2021 Április
- 2021 Május
- 2021 Június
- 2021 Július
- 2021 Augusztus
- 2021 Szeptember
- 2021 Október
- 2021 November
- 2021 December
- 2022 Január
- 2022 Február
- 2022 Március
- 2022 Április
- 2022 Május
- 2022 Június
- 2022 Július
- 2022 Augusztus
- 2022 Szeptember
- 2022 Október
- 2022 November
- 2022 December
- 2023 Január
- 2023 Február
- 2023 Március
- 2023 Április
- 2023 Május
- 2023 Június
- 2023 Július
- 2023 Augusztus
- 2023 Szeptember
- 2023 Október
- 2023 November
- 2023 December
- 2024 Január
- 2024 Február
- 2024 Március
- 2024 Április
- 2024 Május
- 2024 Június
- 2024 Július
- 2024 Augusztus
- 2024 Szeptember
- 2024 Október
- 2024 November
07:56:08 Mutatjuk, hogy mire figyeljen, ha fúrt kútját akarja engedélyeztetni | ||
Forrás: [origo] | 2018.10.11. Óriási figyelem kíséri azt a bejelentést, ami szerint a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) kezdeményezte az illegális kutak moratóriumának 2020-ig szóló meghosszabbítását. Az Origo ebben a cikkében írt a kormány elé kerülő javaslatról. Egyébként a hazai kúttulajdonosok körében nagy a bizonytalanság abban a tekintetben, számíthatnak-e az esetlegesen kitolt határidejű bírságolásra, az egyes vízgazdálkodási előírások közül melyek vonatkoznak rájuk, vagy vannak-e kivételek, amire figyelniük kell. Az Origo utánajárt a leggyakoribb kérdésekre adható válaszoknak. A hazai fúrt kutak helyzetére idén nyáron terelődött újra figyelem, amikor júliusban a parlament megszavazta a vízgazdálkodási törvény módosítását az engedélyeztetési eljárásokról. Ezt a módosítást azonban a köztársasági elnök nem írta alá. Indoklásában közölte, az visszalépést jelentene a vízbázis védelmében, és így az alaptörvényben garantált, az egészséges környezethez való jogot is sértené. Mik az előzmények?A fenti módosító javaslatot még 2017 áprilisában nyújtotta be a Háznak a belügyminiszter. Legfontosabb eleme az volt, hogy megkönnyítse az illegálisan fúrt kutak helyzetének rendezését, mégpedig oly módon, hogy a létesítmények megkapják utólagosan a fennmaradási engedélyt, bírság kiszabása nélkül. Illusztráció Forrás: Shutterstock Az érintett tulajdonosok 10 évet kaptak volna a helyzet rendezésére, törvényessé tételére. A javaslat tartalmazta a rendelkezést, amely szerint 80 méteres mélységig bejelentés és engedély nélküli létrehozható házi igényeket kielégítő vízi létesítmény.Fennmaradt volna ugyanakkor az engedélyezési kötelezettség a hideg és termálkarszt készletek térségében mélységtől és vízmennyiségtől függetlenül, valamint a gazdasági célú vízkivétel esetében. Ennek részletes szabályairól kormányfeladat lett volna a rendelet alkotása. A javaslatot az Országgyűlés nagy többséggel elfogadta. Áder János azonban nem írta alá a változtatást, a jogszabályt előzetes normakontrollra az Alkotmánybírósághoz továbbította. A köztársasági elnök indoklásában aggályát fejezte ki amiatt, hogy a jogszabályalkotó nem tartotta be a hatásvizsgálatra és a jogszabálytervezetek véleményeztetési kötelezettségére vonatkozó előírásokat. Jelezte azt is, mivel az ivóvíz véges mennyiségben áll rendelkezésre, az alaptörvényben védett természeti kincsnek számít, és így elengedhetetlen feltétele az egészséges környezethez való jog érvényre jutásának, az azt megítélése szerint sértő törvényt nem tartja elfogadhatónak. Ahogy az Origo augusztus végén arról beszámolt, az Alkotmánybíróság határozatában alkotmányellenesnek találta a törvényt. Illusztráció Forrás: Shutterstock Az Ab alkotmányellenességet megállapító határozatának indoklásában rámutatott többek között arra, hogy az állam alaptörvényből fakadó kötelezettsége a felszín alatti vizek mennyiségi és minőségi védelme, valamint a vízhasználat jövő generációk érdekeit is figyelembe vevő szabályozása. Az Ab döntése miatt a törvénymódosítás nem lép életbe. Mit tartalmaz a NAK indítványa?A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) még 2016-ban kezdeményezte azt a törvénymódosítást, miszerint az illegálisan kialakított kút fennmaradását 2018. december 31-ig bírságmentesen lehessen engedélyeztetni az illetékes vízügyi hatóságoknál. A NAK kezdeményezése és a korábbi belügyminisztériumi törvénymódosítási javaslat tehát az illegálisan fúrt kutak helyzetének rendezésében találkozik.Most - összhangban több vízgazdálkodási törekvéssel - az illegális kutakat érintő moratórium 2020 végéig történő meghosszabbítását kezdeményezte a NAK. Azaz, ha a javaslatot elfogadják, akkor az idei év végi határidő helyett, 2020-ig kapnának a tulajdonosok lehetőséget - és egyben új határidőt - arra, hogy az illegális kutak helyzetét bírság nélkül rendezzék.A 2016-ban életbe lépett moratóriumot megelőzően azt a vízhasználót, aki engedély nélkül hozott létre kutat, a vízügyi hatóság kötelezhette a kivételezés megszüntetésére vagy felfüggesztésére. Illusztráció Forrás: Shutterstock
Kötelezhette továbbá magának a kútnak az átalakítására, és indokolt esetben annak megszüntetésére. Ezen kívül akár 1 millió forintig terjedő bírságot is kaphatott a vétkes. Akkor most milyen kutakat kell engedélyeztetni?Mivel az Ab határozata nyomán a vízgazdálkodási törvény módosítása nem lépett hatályba, ezért jelenleg Magyarországon továbbra is az alapjogszabályt és annak kapcsolódó rendelkezéseit kell szem előtt tartani és végrehajtani.Ez tehát azt is jelenti, hogy anyagunk összeállításakor, mind az új kutak létesítésekor, mind a korábban illegálisan fúrt kutak engedélyeztetésekor ezek alapján kell eljárni.Ez alól pedig nincs semmilyen kivétel, és nincs kivétel az alól sem, hogy mely illegális kutak tulajdonosai kaphatnak bírságot a határidő után.A NAK javaslatáról még tart az egyeztetés, tehát a kúttulajdonosok – saját érdekükben – akkor járnak el a leghelyesebben, ha a jelenleg érvényes jogszabályok szerint végzik el az engedélyeztetési eljárást. Ezek pedig az alábbiak:
A fúrt kutak kérdései kapcsán több ellentmondás van.Például több kúttulajdonos úgy tudja (vagy azzal érvel), hogy a saját telkén a házi felhasználású víz vételezésére szolgáló kutat nem kell bejelentenie. Bizonytalanság van a téren is, mi a helyzet, ha egy korábbi tulajdonos évtizedekkel korábban fúratta a kutat, és, mondjuk, még a most hatályos 1995-ös törvény elfogadása előtt jutott hozzá az ingatlanhoz a kúttal együtt az ingatlan jelenlegi gazdája. Egyes jelzések szerint ugyanakkor a helyi önkormányzatok szabályértelmezései között is eltérések mutatkoznak. Illusztráció Forrás: Shutterstock
Az Origo megkereste a Magyar Vízkútfúrok Egyesületét (MVE) a kúttulajdonosok kérdéseivel. Rózsa Attila, az MVE elnöke azt mondta, a fúrt kutakkal kapcsolatos engedélyezési eljárások a megszokott rendben folynak. Nevezetesen: 1. minden kút vízjogi létesítési engedélyköteles; Ez tehát azt jelenti, hogy valamennyi kút engedélyeztetését el kell végezni, és azok kapcsán két eljáró léphet fel hatóságként: a helyi jegyző vagy a területileg illetékes katasztrófavédelem. Az MVE elnöke megjegyezte: nincs mélységi kivétel a fúrt kutak engedélyeztetésénél.Pusztán az illetékesség változik: talajvízre fúrt kutaknál a jegyző, annál mélyebb rétegre telepített kutak esetében a katasztrófavédelem az eljáró illetékes hatóság. A kútra az ingatlan tulajdonosának az üzemeltetési/fennmaradási engedélyt akkor is meg kell szereznie, ha úgy nyilatkozik, hogy a kutat nem használja (ez alól a kút lefedése sem jelent kivételt).Amíg a vízi létesítmény létezik (nem temetik be szakszerűen), addig az engedélyezési eljárást le kell folytatni.
Az új kutakó engedélyeztetéshez a jegyzői eljárásról szóló útmutató, az illegálisak engedélyezéséhez a katasztrófavédelmi engedélyezési eljárási tájékoztatót érdemes tanulmányozni.
A 2018. január 1. előtt engedély nélkül létesített kutak vízjogi fennmaradási engedélyezési eljárás során a fennmaradási engedélyre vonatkozó általános szabályok érvényesek - jelzi a katasztrófavédelem. Mire kell figyelni és mennyibe kerül az engedélyeztetése a meglévő, nem engedélyezett kútnak?A vízgazdálkodási bírság megfizetése alól - a törvény vonatkozó pontja alapján - mentesül az, aki 2018. január 1-jét megelőzően engedély nélkül vagy engedélytől eltérően létesített vízkivételt biztosító vízi létesítményt, ha a) a vízjogi fennmaradási engedélyezési eljárást 2018. december 31-ig kérelmezi, és Fontos tehát, hogy abban az esetben, ha a kutat engedély nélkül fúrták, építették, akkor, fennmaradási engedélyt kell kérni.Ez azt jelenti, hogy minden olyan kút fennmaradását engedélyeztetni kell, amelyet illegálisan vagy a korábban engedélyezettektől eltérően építettek meg.A vízjogi fennmaradási engedélyt 2018. január 1-től kizárólag írásban lehet beterjeszteni. Részletes rendelet szól arról, milyen dokumentumok kellenek az engedélyeztetéshez: a fennmaradáshoz lényegében hasonló tartalmú anyagot kell összeállítani (illusztráció) Forrás: 123rf A hatóság emailben megküldött beadványt nem fogad el. Mit tartalmazzon a kérelem? A hatóság azt írja, hogy a hatósághoz benyújtott, fennmaradási engedéllyel kapcsolatos kérelem elbírálásakor a vízjogi létesítési és üzemeltetési engedélyezési eljárásra vonatkozó Rózsa Attila arra hívja fel a figyelmet, hogy az illegális kutaknál lényegében utólagosan kell dokumentálni azt, hogyan, milyen kiépítéssel, milyen műszaki megoldásokkal épült meg a kút.Ez a szabályosan létesített és üzemeltetett kutaknál már az engedélyezés során rendelkezésre áll. A szakember szerint mindössze ez jelenti a lényeges különbséget a legális és az illegális kutak engedélyeztetése között. Ez tehát azt jelenti, hogy a kérelmezőnek egyrészt a létesítési, másrészt az üzemeltetési engedélyeztetési eljárási szabályok mentén kell összeállítani a dokumentumokat kérelméhez. Ezekről részletesen a vonatkozó kormányrendelet ad útmutatást. A gyakorlatban ez tervdokumentációt, méréseket, és egyéb, előírt dokumentumok összeállítását jelenti. Az MVE elnöke szerint érthető és jogos elvárás az állam részéről, ha rendezetten, adatbázisszerűen akarja látni, kik hol, milyen építményekkel nyúlnak bele a vízkincsbe.A dokumentációhoz szükséges méréseket, kiértékeléseket erre jogosított vállalkozásoknak kell elvégezni. Az engedélyeztetési kérelem biztosan kell hogy tartalmazza az állapotfelmérést a dokumentációhoz kapcsolódóan. Milyen költsége van az illegális kutak fennmaradási engedélyeztetésének? Az eljárási illeték 3000 és 5000 forintos összeget jelöl, ám természetesen a kérelmező költsége a műszaki állapotot leíró, lényegében utólagosan elkészített "tervdokumentáció" elkészíttetése.A fennmaradási engedélyt kapó kutaknál - egyelőre - továbbra is érvényes az, hogy ha 500 m3-nél kevesebbet használ, akkor azért nem kell fizetni. Fontos azt is kiemelni, hogy a műszaki dokumentációknak nem pusztán a hivatali eljárásban van szerepe. Annak segítségével ugyanis következtetni lehet arra, a tulajdonos milyen minőségű vízet használ és van-e annak esetleg valamilyen egészségügyi kockázata. Az engedélyeztetési procedúráknak nincs egészen pontosan meghatározható költsége, mivel a kötelező illetékeken túl, nagyban függ attól, milyen kúthoz kell utólagosan fennmaradási engedélyt szerezni. Új kutak engedélyezetésénél a teljes procedúra néhány százezer forintos költséget is jelenthet.A meglévő kutak engedélyezésénél - a hasonlóságok miatt - a kérelmezőknek ezt szem előtt tartva érdemes a felmérést végző cégekkel egyeztetnie. Az engedélyeztetési eljárásoknál gondot jelenthet, hogy a műszaki dokumentáció elkészítését végző cégek elektronikus ügyintézést csak azoknál az önkormányzatoknál végezhetnek, amelyeknél erre van lehetőség. Így könnyen előfordulhat, hogy még a gazdálkodó szervezetek is - a magánszemélyekhez hasonlóan - papír alapon kell hogy benyújtsák kérelmüket.
| ||
|