Belföld
[5586]
Belföldi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Bulvár | Celeb
[149]
Érdekesebb bulvár hírek.
|
Bűnügy
[396]
Bűnügyi hírek, információk
|
Csináld magad
[1]
Barkácsolási ötletek
|
Extrém
[316]
Extrém, megdöbbentő hírek.
|
Egészség | Életmód
[753]
Egészséggel, életmóddal, kapcsolatos hírek, információk, tanácsok.
|
Érdekes | Különleges | Rejtélyes
[982]
Érdekes, különleges, rejtélyes esetek, ironikus, vicces, humoros hírek, információk. írások.
|
Európai Unió
[195]
Hírek az Európai Unióból
|
Gasztro | Recept
[4267]
Gasztronómiai hírek, információk, receptek.
|
Gazdaság
[475]
A gazdasági élet hírei
|
Horgász
[1272]
Horgászoknak szóló hírek, információk.
|
Játék, -pihenés, -szórakozás
[160]
Ötletek, ajánlott oldalak, programok.
|
Jó tudni!
[2434]
Fontos, hasznos információk, határidők, változások, tanácsok. Programok, rendezvények.
|
Kommentár | Reakció | Vélemény
[1382]
Kritikus írások, vélemények, reakciók, a magyar politika és közélet cselekedeteire, visszásságaira.
|
Politika
[685]
Politikai jellegű hírek információk
|
Receptek sonkapréshez
[29]
Receptek, leírások házi húskészítmények (felvágott, sonka, disznósajt, stb.)sonkapréssel történő elkészítéséhez
|
Számítástechika | IT
[4187]
Hírek, újdonságok, tippek, trükkök, ajánlások, stb.
|
Történelem | Kultúra
[919]
Történelmi és kulturális vonatkozású hírek, információk.
|
Tudomány | Technika
[3035]
Újdonságok, felfedezések, új kutatási eredmények, érdekességek.
|
Választások
[405]
Országgyűlési, önkormányzati és EU választások előkészületeivel, lebonyolításával összefüggő hírek, információk.
|
Világ
[3377]
Nemzetközi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Weboldalam hírei
[59]
Tájékoztatás a honlapon történt változásokról.
|
- 000 December
- 2012 Augusztus
- 2012 Szeptember
- 2012 Október
- 2012 November
- 2012 December
- 2013 Január
- 2013 Február
- 2013 Március
- 2013 Április
- 2013 Május
- 2013 Június
- 2013 Július
- 2013 Augusztus
- 2013 Szeptember
- 2013 Október
- 2013 November
- 2013 December
- 2014 Január
- 2014 Február
- 2014 Március
- 2014 Április
- 2014 Május
- 2014 Június
- 2014 Július
- 2014 Augusztus
- 2014 Szeptember
- 2014 Október
- 2014 November
- 2014 December
- 2015 Január
- 2015 Február
- 2015 Március
- 2015 Április
- 2015 Május
- 2015 Június
- 2015 Július
- 2015 Augusztus
- 2015 Szeptember
- 2015 Október
- 2015 November
- 2015 December
- 2016 Január
- 2016 Február
- 2016 Március
- 2016 Április
- 2016 Május
- 2016 Június
- 2016 Július
- 2016 Augusztus
- 2016 Szeptember
- 2016 Október
- 2016 November
- 2016 December
- 2017 Január
- 2017 Február
- 2017 Március
- 2017 Április
- 2017 Május
- 2017 Június
- 2017 Július
- 2017 Augusztus
- 2017 Szeptember
- 2017 Október
- 2017 November
- 2017 December
- 2018 Január
- 2018 Február
- 2018 Március
- 2018 Április
- 2018 Május
- 2018 Június
- 2018 Július
- 2018 Augusztus
- 2018 Szeptember
- 2018 Október
- 2018 November
- 2018 December
- 2019 Január
- 2019 Február
- 2019 Március
- 2019 Április
- 2019 Május
- 2019 Június
- 2019 Július
- 2019 Augusztus
- 2019 Szeptember
- 2019 Október
- 2019 November
- 2019 December
- 2020 Január
- 2020 Február
- 2020 Március
- 2020 Április
- 2020 Május
- 2020 Június
- 2020 Július
- 2020 Augusztus
- 2020 Szeptember
- 2020 Október
- 2020 November
- 2020 December
- 2021 Január
- 2021 Február
- 2021 Március
- 2021 Április
- 2021 Május
- 2021 Június
- 2021 Július
- 2021 Augusztus
- 2021 Szeptember
- 2021 Október
- 2021 November
- 2021 December
- 2022 Január
- 2022 Február
- 2022 Március
- 2022 Április
- 2022 Május
- 2022 Június
- 2022 Július
- 2022 Augusztus
- 2022 Szeptember
- 2022 Október
- 2022 November
- 2022 December
- 2023 Január
- 2023 Február
- 2023 Március
- 2023 Április
- 2023 Május
- 2023 Június
- 2023 Július
- 2023 Augusztus
- 2023 Szeptember
- 2023 Október
- 2023 November
- 2023 December
- 2024 Január
- 2024 Február
- 2024 Március
- 2024 Április
- 2024 Május
- 2024 Június
- 2024 Július
- 2024 Augusztus
- 2024 Szeptember
- 2024 Október
- 2024 November
- 2024 December
- 2025 Január
13:49:21 Négy évtizeden keresztül sodródott a sarkvidéki vizeken a különös szellemhajó | |
Forrás: Múlt-kor | 2018.09.12. 1931-től legalább 1969-ig egy, az 1910-es években épített teherhajó hánykolódott céltalanul Alaszka partjai mentén a Jeges-tengeren. Miután személyzete hátrahagyta, arra számítva, hogy hamarosan elsüllyed, meglepődve tapasztalta a világ, hogy a hajó évtizedekig a felszínen maradt. Egyetlen mentési kísérlet sem volt sikeres, és a gőzös végső sorsa ismeretlen.
Az SS Baychimo 1931-benAz SS Baychimót 1914-ben bocsátották vízre Ångermanelfven (Ångerman-folyó) néven. Utoljára 1969-ben láttak a Jeges-tengeren, legénység nélkül sodródva. Az is lehetséges, hogy napjainkban is céltalanul bolyong a sarki vizeken, az áramlatok által hányva-vetve. Időről időre megnövekszik a világ egyik legrejtélyesebb szellemhajója iránt az érdeklődés, azonban évtizedek óta nem sikerült a nyomára akadni. 2006-ben még Alaszka állam kormányzata is kifejezte érdeklődését, előrelépés viszont azóta sem történt. Az Ångermanelfven egy 70 méter hosszú, több mint 1300 tonnát nyomó acéltestű tehergőzös volt, amely a Lindholmen kikötőben épült a svédországi Göteborgban. Eleinte a hamburgi Baltische Reederei GmbH tulajdonában Németország és Svédország között hajózott, az első világháború végén azonban a német jóvátétel részeként Nagy-Britanniába került. A Baychimo egy kikötőben 1921-ben a skóciai Ardrossanban lévő Hudson's Bay Company nevű társasághoz került, amely a Baychimo névre keresztelte újra, és Kanada Északnyugati területek nevű tartományának partja mentén, a Victoria-sziget térségében kereskedett vele. A brit hajósok cukrot, teát, dohányt és fegyvereket vittek a nyári időszakban, cserébe a helyiek által a télen vadászott szőrméért. Az óránként 19 kilométer csúcssebességű teherhajó Skócia és Kanada nyugati partja között ingázott a következő tíz évben, odafelé az északnyugati átjárón keresztül hajózva. 1931. október 1-jén, útban a Brit Columbia tartományban lévő Vancouver felé a már vastagodó jégben ragadt az alaszkai Barrow, a világ egyik legészakabbra elhelyezkedő városa közelében. A személyzet csaknem egy kilométert gyalogolt a veszélyes tengeri jégen, hogy a városban biztonságba húzódjanak. Itt két napot töltöttek, mire a hajó ismét mozgathatóvá vált. Egy héten belül, október 8-án ismét megakasztotta a Baychimo mozgását a jég, ezúttal súlyosabb mértékben. Október 15-én a Hudson's Bay Company repülővel elszállított 22 főnyi legénységet, 15-en a hajóval maradtak. Ők azt vállalták, hogy a kemény tél ellenére vigyáznak a hajóra. Az SS Baychimo jégbe zárva November 24-én a hőmérséklet hirtelen az addigi mínusz 50 Celsius-fokról fagypont közelébe emelkedett, és háromnapos hóvihar vette kezdetét. A maradék legénység a hajó közelében lévő, sebtében eszkábált fa búvóhelyét ez alatt nem tudta elhagyni. Amikor a vihar véget ért, és a tengerészek kimerészkedtek a szabadba, a hajónak semmi nyomát nem látták. Feltételezték, hogy elsüllyedt, mígnem egy inuit fókavadász nem közölte velük, hogy látta a hajót a tengeren mintegy 70 kilométerre a parttól. A személyzet tagjai izgatottan a Baychimo nyomába eredtek, és meg is találták. Olyan rossz állapotban volt a hajó, hogy a kapitány a legértékesebb rakomány és a nagyobb értékek eltávolítása után úgy döntött, a Baychimo nem alkalmas hajózásra, így hátrahagyták. Ezt követően a Baychimo több évtizedig a fagyos sarkvidéki vizeken maradt – a következő 40 év folyamán 12-szer látták. Közelebbi felvétel a jégbe zárt hajóról Első alkalommal hátrahagyása után néhány hónappal, csaknem 500 kilométerre keletre pillantották meg. 1932 augusztusában az alaszkai Wainwright közelében néhány kereskedő felmászott a fedélzetére, majd 1933 márciusában néhány helyi inuit tette ugyanezt – ők tíz napig a fedélzeten ragadtak egy hirtelen jött vihar következtében. 1939-ben egy Hugh Polson nevű hajóskapitány tett kísérletet a hajó kimentésére, a sodródó jégtáblák azonban megakadályozták ebben. Bálnacsontokból emelt ív Point Barrow-nál 1939-et követően számos alkalommal pillantották meg a hajót a Jeges-tengeren, minden alkalommal legénység nélkül, legutoljára 1969-ben. Ekkor az Egyesült Államok legészakibb pontja, a Barrow-fok és az ettől nyugatra lévő Jeges-fok között látták a jég által eltorlaszolva. A legtöbb szakértő szerint azóta vélhetően elsüllyedt, de van, aki szerint továbbra is a felszínen lehet. 2006-ban Alaszka állam programot indított a „rejtélyes szellemhajó” megtalálására, legyen az akár a felszínen, akár a tengerfenéken, eleddig azonban nem jártak sikerrel a résztvevők. | |
|