Belföld
[5591]
Belföldi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Bulvár | Celeb
[149]
Érdekesebb bulvár hírek.
|
Bűnügy
[396]
Bűnügyi hírek, információk
|
Csináld magad
[1]
Barkácsolási ötletek
|
Extrém
[316]
Extrém, megdöbbentő hírek.
|
Egészség | Életmód
[753]
Egészséggel, életmóddal, kapcsolatos hírek, információk, tanácsok.
|
Érdekes | Különleges | Rejtélyes
[982]
Érdekes, különleges, rejtélyes esetek, ironikus, vicces, humoros hírek, információk. írások.
|
Európai Unió
[195]
Hírek az Európai Unióból
|
Gasztro | Recept
[4273]
Gasztronómiai hírek, információk, receptek.
|
Gazdaság
[475]
A gazdasági élet hírei
|
Horgász
[1274]
Horgászoknak szóló hírek, információk.
|
Játék, -pihenés, -szórakozás
[160]
Ötletek, ajánlott oldalak, programok.
|
Jó tudni!
[2434]
Fontos, hasznos információk, határidők, változások, tanácsok. Programok, rendezvények.
|
Kommentár | Reakció | Vélemény
[1382]
Kritikus írások, vélemények, reakciók, a magyar politika és közélet cselekedeteire, visszásságaira.
|
Politika
[687]
Politikai jellegű hírek információk
|
Receptek sonkapréshez
[29]
Receptek, leírások házi húskészítmények (felvágott, sonka, disznósajt, stb.)sonkapréssel történő elkészítéséhez
|
Számítástechika | IT
[4192]
Hírek, újdonságok, tippek, trükkök, ajánlások, stb.
|
Történelem | Kultúra
[919]
Történelmi és kulturális vonatkozású hírek, információk.
|
Tudomány | Technika
[3036]
Újdonságok, felfedezések, új kutatási eredmények, érdekességek.
|
Választások
[405]
Országgyűlési, önkormányzati és EU választások előkészületeivel, lebonyolításával összefüggő hírek, információk.
|
Világ
[3382]
Nemzetközi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Weboldalam hírei
[59]
Tájékoztatás a honlapon történt változásokról.
|
- 000 December
- 2012 Augusztus
- 2012 Szeptember
- 2012 Október
- 2012 November
- 2012 December
- 2013 Január
- 2013 Február
- 2013 Március
- 2013 Április
- 2013 Május
- 2013 Június
- 2013 Július
- 2013 Augusztus
- 2013 Szeptember
- 2013 Október
- 2013 November
- 2013 December
- 2014 Január
- 2014 Február
- 2014 Március
- 2014 Április
- 2014 Május
- 2014 Június
- 2014 Július
- 2014 Augusztus
- 2014 Szeptember
- 2014 Október
- 2014 November
- 2014 December
- 2015 Január
- 2015 Február
- 2015 Március
- 2015 Április
- 2015 Május
- 2015 Június
- 2015 Július
- 2015 Augusztus
- 2015 Szeptember
- 2015 Október
- 2015 November
- 2015 December
- 2016 Január
- 2016 Február
- 2016 Március
- 2016 Április
- 2016 Május
- 2016 Június
- 2016 Július
- 2016 Augusztus
- 2016 Szeptember
- 2016 Október
- 2016 November
- 2016 December
- 2017 Január
- 2017 Február
- 2017 Március
- 2017 Április
- 2017 Május
- 2017 Június
- 2017 Július
- 2017 Augusztus
- 2017 Szeptember
- 2017 Október
- 2017 November
- 2017 December
- 2018 Január
- 2018 Február
- 2018 Március
- 2018 Április
- 2018 Május
- 2018 Június
- 2018 Július
- 2018 Augusztus
- 2018 Szeptember
- 2018 Október
- 2018 November
- 2018 December
- 2019 Január
- 2019 Február
- 2019 Március
- 2019 Április
- 2019 Május
- 2019 Június
- 2019 Július
- 2019 Augusztus
- 2019 Szeptember
- 2019 Október
- 2019 November
- 2019 December
- 2020 Január
- 2020 Február
- 2020 Március
- 2020 Április
- 2020 Május
- 2020 Június
- 2020 Július
- 2020 Augusztus
- 2020 Szeptember
- 2020 Október
- 2020 November
- 2020 December
- 2021 Január
- 2021 Február
- 2021 Március
- 2021 Április
- 2021 Május
- 2021 Június
- 2021 Július
- 2021 Augusztus
- 2021 Szeptember
- 2021 Október
- 2021 November
- 2021 December
- 2022 Január
- 2022 Február
- 2022 Március
- 2022 Április
- 2022 Május
- 2022 Június
- 2022 Július
- 2022 Augusztus
- 2022 Szeptember
- 2022 Október
- 2022 November
- 2022 December
- 2023 Január
- 2023 Február
- 2023 Március
- 2023 Április
- 2023 Május
- 2023 Június
- 2023 Július
- 2023 Augusztus
- 2023 Szeptember
- 2023 Október
- 2023 November
- 2023 December
- 2024 Január
- 2024 Február
- 2024 Március
- 2024 Április
- 2024 Május
- 2024 Június
- 2024 Július
- 2024 Augusztus
- 2024 Szeptember
- 2024 Október
- 2024 November
- 2024 December
- 2025 Január
05:17:25 Népszavazási döntés: kár a Kúriáért | |
Forrás: hvg.hu | Nehéz-Posony Márton | 2016.01.20. Ha a magyar igazságszolgáltatás legfelsőbb szerve, a Kúria politikailag érzékeny ügyekben nyilvánvalóan a jogszabállyal ellentétesen dönt, akkor azt a látszatot erősíti, hogy politikai megrendelésre dolgozik, márpedig a közbizalom aláásása a rendszer civilizáltságának utolsó pillérét üti ki. Az a döntés, amellyel a Kúria – a Fővárosi Választási Bizottság határozatát megváltoztatva – megtagadta az olimpián való részvételtől való tartózkodás, illetve a Városliget beépítésének korlátozása tárgyában a népszavazást, a képernyőn áthatolóan izzadságszagú. Mindkét kérdésben abból kell kiindulni, hogy milyen esetekben zárja ki a törvény a helyi népszavazás megrendezését. Nem olyan bonyolult, mindössze négy okot tartalmaz a törvény, amelynek tárgyában nem írható ki helyi népszavazás: a költségvetésről és a zárszámadásról, a helyi adókról, a képviselő-testület hatáskörébe tartozó személyi és szervezetalakítási kérdésről, a képviselő-testület feloszlásának a kimondásáról. Az első kérdés úgy hangzott: „Egyetért-e Ön azzal, hogy Budapest Főváros Önkormányzata ne pályázzon a 2024. évi nyári olimpiai és paralimpiai játékok megrendezésére?” Az könnyen megállapítható, hogy a kérdés nem tartozik az imént felsorolt tiltott tárgyak közé. De nem is ezekre hivatkozott a Kúria. Ehelyett azt állapította meg, hogy a kérdés hitelesítésre benyújtásakor a Fővárosi Önkormányzat a pályázaton való részvételről és az erről szóló szándéknyilatkozatát megküldte a Nemzetközi Olimpiai Bizottság részére, és a konkrét jelentkezési dokumentáció beadásának határideje február 17-e, márpedig a referendumot addig már nem lehet kiírni. „A kérdés azt sugallja, hogy a választópolgárok a pályázat beadásáról véleményt nyilváníthatnak, holott az a referendum idejére már benyújtásra került” – tartalmazza az indoklásról szóló közlemény. Eszerint tehát nem az a kérdés, hogy a törvény szerint lehet-e népszavazást kiírni egy helyi kérdésben, hanem az, hogy a Kúria számításai szerint milyen gyorsan lehet megszervezni egy népszavazást. Amely kérdés éppen azért irreleváns, mert a Kúria álláspontjával ellentétben a népszavazásnak igenis lehet olyan következménye, minthogy a törvény nem tiltja, hogy a már benyújtott pályázatot a Fővárosi Önkormányzat kénytelen legyen visszavonni. A Kúria tehát a törvényben nem szereplő indokkal vette el a választópolgárok jogát arra, hogy közvetlenül gyakorolják hatalmukat. Nem kevésbé erőltetett, inkább a szervilitás látszatát erősíti a Városliget ügyében hozott döntés. A kérdés itt az volt: „Egyetért-e azzal, hogy a városligeti építési szabályzat ne tegye lehetővé új múzeumi épületek építését a Városligetben?” A Fővárosi Választási Bizottság ebben az esetben is még hitelesítette a kérdést. A Kúria az ezt megváltoztató döntését azzal indokolta, hogy a Városliget fejlesztéséről törvény rendelkezik, amelynek „célja az új nemzeti közgyűjteményi épületegyüttest is magába foglaló Liget Budapest projekt megvalósítása”. Az indokolás szerint „a törvényi szabályokat a helyi népszavazás nem törheti át olyan rendeletmódosítás kikényszerítésével, amely valójában az Országgyűlés által törvényben meghatározott célt ellehetetleníti. Márpedig, ha a Városligetben nem épülhetne új múzeumépület, úgy a jelzett törvényhozói cél meghiúsulna, tehát a helyi népszavazási kezdeményezés burkolt törvénymódosításra irányul.” A probléma mindössze az, hogy a Kúria által hivatkozott 2013. évi CCXLII. törvény egy szót nem ejt sem a Liget Budapest projektről, sem arról, hogy a Városligetben hány múzeumot kell építeni. Ellenkezőleg, a törvény 7. § (4) bekezdése azt mondja ki, hogy „Budapest Főváros Önkormányzata (…) a Városliget területére rendelet formájában Városligeti építési szabályzatot állapít meg”. Nincs tehát olyan konkrét törvényi rendelkezés, amelybe a népszavazás sikere esetén meghozandó önkormányzati döntés ütközne, ellenben az önkormányzatnak a népszavazási döntést a törvény alapján megalkotandó építési szabályzatban kellene figyelembe vennie. Mindkét kérdés elkaszálása természetesen kedves a hatalomnak. A Kúria azzal, hogy törvényellenes indokolással akadályozta meg a népszavazás kiírását ezekben a kérdésekben, sokat rontott a saját függetlenségének látszatán. Holott egy valóban független, törvényesen működő bírósági szervezet a hatalom számára kedvező döntések esetén a hatalom számára is hivatkozási alap lehetne. Ha azonban az emberek egyre növekvő számban látják azt, hogy már a bírói szervezet is a hatalom bábja, amelytől nem remélhetnek valódi jogvédelmet, akkor a jogtisztelet tovább rothad, s nem tudható, mi lesz e folyamat vége. | |
|