Belföld
[5574]
Belföldi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Bulvár | Celeb
[149]
Érdekesebb bulvár hírek.
|
Bűnügy
[395]
Bűnügyi hírek, információk
|
Csináld magad
[1]
Barkácsolási ötletek
|
Extrém
[316]
Extrém, megdöbbentő hírek.
|
Egészség | Életmód
[752]
Egészséggel, életmóddal, kapcsolatos hírek, információk, tanácsok.
|
Érdekes | Különleges | Rejtélyes
[982]
Érdekes, különleges, rejtélyes esetek, ironikus, vicces, humoros hírek, információk. írások.
|
Európai Unió
[193]
Hírek az Európai Unióból
|
Gasztro | Recept
[4243]
Gasztronómiai hírek, információk, receptek.
|
Gazdaság
[468]
A gazdasági élet hírei
|
Horgász
[1264]
Horgászoknak szóló hírek, információk.
|
Játék, -pihenés, -szórakozás
[160]
Ötletek, ajánlott oldalak, programok.
|
Jó tudni!
[2431]
Fontos, hasznos információk, határidők, változások, tanácsok. Programok, rendezvények.
|
Kommentár | Reakció | Vélemény
[1380]
Kritikus írások, vélemények, reakciók, a magyar politika és közélet cselekedeteire, visszásságaira.
|
Politika
[666]
Politikai jellegű hírek információk
|
Receptek sonkapréshez
[29]
Receptek, leírások házi húskészítmények (felvágott, sonka, disznósajt, stb.)sonkapréssel történő elkészítéséhez
|
Számítástechika | IT
[4176]
Hírek, újdonságok, tippek, trükkök, ajánlások, stb.
|
Történelem | Kultúra
[919]
Történelmi és kulturális vonatkozású hírek, információk.
|
Tudomány | Technika
[3028]
Újdonságok, felfedezések, új kutatási eredmények, érdekességek.
|
Választások
[405]
Országgyűlési, önkormányzati és EU választások előkészületeivel, lebonyolításával összefüggő hírek, információk.
|
Világ
[3368]
Nemzetközi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Weboldalam hírei
[57]
Tájékoztatás a honlapon történt változásokról.
|
- 000 December
- 2012 Augusztus
- 2012 Szeptember
- 2012 Október
- 2012 November
- 2012 December
- 2013 Január
- 2013 Február
- 2013 Március
- 2013 Április
- 2013 Május
- 2013 Június
- 2013 Július
- 2013 Augusztus
- 2013 Szeptember
- 2013 Október
- 2013 November
- 2013 December
- 2014 Január
- 2014 Február
- 2014 Március
- 2014 Április
- 2014 Május
- 2014 Június
- 2014 Július
- 2014 Augusztus
- 2014 Szeptember
- 2014 Október
- 2014 November
- 2014 December
- 2015 Január
- 2015 Február
- 2015 Március
- 2015 Április
- 2015 Május
- 2015 Június
- 2015 Július
- 2015 Augusztus
- 2015 Szeptember
- 2015 Október
- 2015 November
- 2015 December
- 2016 Január
- 2016 Február
- 2016 Március
- 2016 Április
- 2016 Május
- 2016 Június
- 2016 Július
- 2016 Augusztus
- 2016 Szeptember
- 2016 Október
- 2016 November
- 2016 December
- 2017 Január
- 2017 Február
- 2017 Március
- 2017 Április
- 2017 Május
- 2017 Június
- 2017 Július
- 2017 Augusztus
- 2017 Szeptember
- 2017 Október
- 2017 November
- 2017 December
- 2018 Január
- 2018 Február
- 2018 Március
- 2018 Április
- 2018 Május
- 2018 Június
- 2018 Július
- 2018 Augusztus
- 2018 Szeptember
- 2018 Október
- 2018 November
- 2018 December
- 2019 Január
- 2019 Február
- 2019 Március
- 2019 Április
- 2019 Május
- 2019 Június
- 2019 Július
- 2019 Augusztus
- 2019 Szeptember
- 2019 Október
- 2019 November
- 2019 December
- 2020 Január
- 2020 Február
- 2020 Március
- 2020 Április
- 2020 Május
- 2020 Június
- 2020 Július
- 2020 Augusztus
- 2020 Szeptember
- 2020 Október
- 2020 November
- 2020 December
- 2021 Január
- 2021 Február
- 2021 Március
- 2021 Április
- 2021 Május
- 2021 Június
- 2021 Július
- 2021 Augusztus
- 2021 Szeptember
- 2021 Október
- 2021 November
- 2021 December
- 2022 Január
- 2022 Február
- 2022 Március
- 2022 Április
- 2022 Május
- 2022 Június
- 2022 Július
- 2022 Augusztus
- 2022 Szeptember
- 2022 Október
- 2022 November
- 2022 December
- 2023 Január
- 2023 Február
- 2023 Március
- 2023 Április
- 2023 Május
- 2023 Június
- 2023 Július
- 2023 Augusztus
- 2023 Szeptember
- 2023 Október
- 2023 November
- 2023 December
- 2024 Január
- 2024 Február
- 2024 Március
- 2024 Április
- 2024 Május
- 2024 Június
- 2024 Július
- 2024 Augusztus
- 2024 Szeptember
- 2024 Október
- 2024 November
03:38:27 Nyugdíjemelés – jól érzik az idősek, hogy valami nagyon nincs rendben | |
Forrás: 24.hu | 2016.05.03. Óriási felháborodás és tiltakozás követte, a jövő évre tervezett inflációnak megfelelő 0,9 százalékos nyugdíjemelést. Pedig ez nem valami váratlan és törvénytelen dolog, ugyanis 2010-ben inflációkövető nyugdíjemelésről született törvény. Ezzel kívánták a nyugdíjak értékét megőrizni (amit ma is hangsúlyoznak) és garantálni. Jóllehet már 2009-től (amikor egy rendkívül rossz és értelmetlen döntéssel eltörölték a svájci nyugdíjemelési indexálást) inflációkövető nyugdíjemelést vezettek be, igaz 3 százalékos GDP-növekedés esetén nyugdíjprémium kiegészítéssel. 2010-ig még működött a nyugdíjkorrekció rendszere is (a kedvezőtlen időben megállapított nyugdíjak felzárkóztatása), amit leállítottak. A minimálnyugdíj pedig hét éve változatlanul 28500 forint, míg Szlovákiában ugyanez 30 év munkaviszony után 80 ezer forint. Valami nincs rendben, érzik2010 óta az akkor hozott törvénynek megfelelően csupán a tervezett inflációnak megfelelően emelkedhetnek a nyugdíjak. A nagy felháborodáshoz vélhetően az is hozzájárul, hogy olyan alacsony az infláció, hogy a 0,9 százalékos nyugdíjemelés semminek tűnik. 10 százalékos infláció esetén 10 százalékos nyugdíjemelés nem váltott volna ki ekkora elégedetlenséget, pedig a helyzet akkor sem lenne jobb. A nyugdíjasok is érzik, hogy valami még sincs rendben, mert vásárlásaikkor határozottan magasabb inflációval, drágulással találkoznak. Ez pedig azért van, mert a nyugdíjemeléseknél az úgynevezett „maginflációt” (többek között bizonyos élelmiszerek és TB-támogatott gyógyszerek mellőzésével megállapított infláció) veszik alapul, nem a ténylegesen érezhető inflációt, a „fogyasztói kosarat” (általános fogyasztási szokásokat tartalmazó infláció), és főleg nem a „nyugdíjas kosarat” (nyugdíjasok megnövekedett kiadásai, például. gyógyszerek). Így a jelenleg hatályos törvény nem a nyugdíjak értékének a megőrzését, hanem a befagyasztását, sőt csökkentését jelenti. Ezért a gond pontosan az érvényben lévő törvénnyel van, mivel az nem a fogyasztói, vagy a nyugdíjas kosárral számol. De még ha azzal is számolna, akkor is egy növekvő gazdaságot, reálbér-emelkedést feltételezve, kódolva van a nyugdíjasok elszegényedése (még akkor is, ha az utóbbi években az infláció kisebb mértékűnek bizonyult a tervezettnél) az aktívakhoz képest. Ezért lenne fontos a meggondolatlanul kapkodva megszüntetett svájci nyugdíjemelési indexálás visszaállítása, ugyanis az igazodna az inflációhoz, a gazdaság és a keresetek növekedéséhez. Ez lenne a lehető legigazságosabb megoldás, de mivel a bérek jobban nőnek, idővel még ez is kevesebbet érne, mint ahol bérkövető a nyugdíjemelés… A nyugdíjasok már így is relatív értékvesztést szenvedtek el az áfaemelések miatt (most ugyan vannak termékek amiknél csökken), és a 16 százalékos, majd 15 százalékos szja-kulcs bevezetése miatt, igaz, ez a kis keresetűeket is hátrányosan érintette. A rezsicsökkentéssel sem nyertek, mert ezzel az alacsonyabb infláción keresztül a nyugdíjemelés is csökkent. Sőt a nagyfogyasztó magánszemélyek jártak jól. A mai nyugdíjasok annak idején jóval magasabb közterhekkel járultak hozzá az államháztartáshoz, akár 50 százalékot meghaladó adót is fizettek. Ráadásul érvényben volt kereseti plafon is (amit most eltöröltek), ami után járulékot már nem vontak csak adót és egyéb közterheket, é s a nyugdíjszámításnál degressziót is figyelembe vettek. A Vállalati GMK-ban nem főállásban végzett munkák után egy fillér nyugdíj nem jár. Az elszegényedés hatására nőnek a feszültségek
Ez az elszegényedés, a valós árakat (nyugdíjas kosár) nem követő évenkénti nyugdíjemelések, vagy pontosabban korrekciók, az alacsony nyugdíjjal rendelkezők egy részét arra sarkallják, hogy egyforma vagy differenciált évenkénti nyugdíjemelést követeljenek (jóllehet a magasabb nyugdíjjal rendelkezők is értékvesztést szenvednek el). Sokan egyre intenzívebben lobbiznak ezért, miközben nem veszik észre hogy alapvetően mekkora tévedésben vannak. Ezzel ugyanis az a nagy probléma, hogy a nyugdíj nem szociális segély! A nyugdíjakat nem szerencsekeréken sorsolták ki, hanem nyugdíjbiztosítás, egy élet munkája alatt a költségvetéshez való hozzájárulás alapján kerültek megállapításra. Az alacsony nyugdíjakat a szociális szférán belül: segélyezés, méltányossági nyugdíjemelés, alapjövedelem biztosítása, stb. keretén belül kell kompenzálni ha indokolt, nem a magasabb nyugdíjért megdolgozók rovására. Ugyanakkor fontos lenne a korrekciós program folytatása is amit 2010-ben leállítottak. Ennek a százalékos emelési elvnek a megváltoztatásával, a munkaalapú nyugdíj alapjait rúgnák fel, ami igazságtalan, és rendkívül negatív hatással lenne a mai aktívak adó és járulékfizető készségére is, ami amúgy is hagy bőven kivetni valót maga után. Egy NAV-ellenőrzés során 10 vállalkozóból egy adott csak számlát. Tehát tízből kilencen meglopták az államot, a ma nyugdíjasait, és saját magukat is majdani alacsonyabb nyugdíjuk okán. Idővel egy részük majd követelni fogja az egyforma mértékű nyugdíjemelést… Az egyforma nyugdíjemelés esetén aránytalan értékvesztést, életszínvonal-csökkenést szenvednének el azok akik magasabb nyugdíjért dolgoztak meg. Példának okáért, ha valaki olyan nyugdíjpozícióért dolgozott meg amiből havi 600 kg kenyeret tud megvásárolni, míg a másik 200 kg-ot, akkor az alacsonyabb nyugdíjért megdolgozó ne akarjon évről évre több kenyeret vásárolni a másik rovására. Más kérdés, hogy a jelenlegi “maginflációs” emeléssel egyik nyugdíj sem őrzi meg a vásárlóértékét. A nyugdíjrendszer sarkalatos és hiányzó alapfeltételeiA legalapvetőbb feladat az, hogy garantálni kell az alaptörvényben a korábbi alkotmány szerinti biztosítási alapú nyugdíjrendszert! Enélkül nincs bizalom, garancia és jogbiztonság se. Amellett rendkívül káros, az adó és járulékfizetési morált illetően is mivel nincs kiszámíthatóság. A jelenlegi alaptörvény szerint egy egyszerű parlamenti többség, akár csökkentheti a nyugdíjakat, vagy feltételekhez kötheti az özvegyi nyugdíjak mértékét, vagy akár meg is szüntetheti. Márpedig nincs bizalom. Miért is lenne amikor lehetséges az, hogy három parlamenti képviselő önálló indítványként beadott társadalommal, ellenzékkel, szakértőkkel nem egyeztetett kardinális visszamenőleges hatályú nyugdíjrendszert érintő törvényjavaslatait sebtiben megszavazta a parlament. Továbbá a 3000 milliárd forint magán-nyugdíjvagyon elkülönítés helyett elköltésre került, ami idővel beláthatatlan terhet jelenthet a költségvetésnek. Idegen állam helyett is állapítanak meg több mint 40 éves megállapodás alapján viszonylag magas nyugdíjakat olyanok számára akik nem rendelkeztek magyarországi munkaviszonnyal, míg a magyar minimálnyugdíj 28 500forint. A rokkantnyugdíj-rendszer átalakításával kapcsolatban is történtek érdeksérelmek. Nem sok optimizmusra és bizalomra ad okot az a terv sem a nyugdíjasok szemszögéből nézve, hogy az szja-t 9 százalékra csökkentsék (sőt a 0% is többször elhangzott már végső célként). Továbbá évről évre egyre több pénzt csoportosít át a kormány más feladatokra a nyugdíjcélú befizetésekből. Miből lesz a nyugdíjakra megfelelő fedezet? A járulékokból biztosan nem. Az alaptörvény pedig akár nyugdíjcsökkentésre is lehetőséget ad. Sokan aggódnak és bizalmatlanok a jövőt illetőenEzért is szükség lenne az alaptörvényben garantálni a korábbi jogokat, garanciákat, mivel a külföldre távozók jelentős része is főleg a kiszámíthatatlanság, a biztonság hiánya miatt megy el, adó és nyugdíjbevételektől fosztva meg a költségvetést. Másik alapfeltétel a nyugdíjak relatív értékmegőrzésének a garantálása. Ennek legigazságosabb formáját a korábbi svájci nyugdíjemelési indexálás visszaállítása jelentheti. Ez figyelembe veszi a gazdasági növekedést – keresetnövekedést és az inflációt is. Ugyanakkor fenyegetik a nyugdíjakat azok a nyílt és burkolt törekvések, melyek azt szorgalmazzák, hogy az egészségügyből kivont pénzeket a nyugdíjasokkal fizettessék meg, ez pedig értelemszerűen további jelentős nyugdíj-értékvesztést eredményezne. Paradox módon a munkáltatók nyugdíjcélú befizetéseiből egészségbiztosításra és foglakoztatásra is költ a kormány. Harmadik legfontosabb alapkövetelmény a kiszámíthatóság és a biztonság. Lényeges törvényváltoztatásokat csak hosszas nyilvános társadalmi és szakértői vitát követően, pártok koncenzusos megállapodása után lehessen csak meghozni, lehetőség szerint megfelelő átmeneti idő után és fokozatos bevezetéssel. (Szerző: Bán András) | |
|