Belföld
[5586]
Belföldi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Bulvár | Celeb
[149]
Érdekesebb bulvár hírek.
|
Bűnügy
[396]
Bűnügyi hírek, információk
|
Csináld magad
[1]
Barkácsolási ötletek
|
Extrém
[316]
Extrém, megdöbbentő hírek.
|
Egészség | Életmód
[753]
Egészséggel, életmóddal, kapcsolatos hírek, információk, tanácsok.
|
Érdekes | Különleges | Rejtélyes
[982]
Érdekes, különleges, rejtélyes esetek, ironikus, vicces, humoros hírek, információk. írások.
|
Európai Unió
[195]
Hírek az Európai Unióból
|
Gasztro | Recept
[4267]
Gasztronómiai hírek, információk, receptek.
|
Gazdaság
[475]
A gazdasági élet hírei
|
Horgász
[1272]
Horgászoknak szóló hírek, információk.
|
Játék, -pihenés, -szórakozás
[160]
Ötletek, ajánlott oldalak, programok.
|
Jó tudni!
[2434]
Fontos, hasznos információk, határidők, változások, tanácsok. Programok, rendezvények.
|
Kommentár | Reakció | Vélemény
[1382]
Kritikus írások, vélemények, reakciók, a magyar politika és közélet cselekedeteire, visszásságaira.
|
Politika
[685]
Politikai jellegű hírek információk
|
Receptek sonkapréshez
[29]
Receptek, leírások házi húskészítmények (felvágott, sonka, disznósajt, stb.)sonkapréssel történő elkészítéséhez
|
Számítástechika | IT
[4187]
Hírek, újdonságok, tippek, trükkök, ajánlások, stb.
|
Történelem | Kultúra
[919]
Történelmi és kulturális vonatkozású hírek, információk.
|
Tudomány | Technika
[3035]
Újdonságok, felfedezések, új kutatási eredmények, érdekességek.
|
Választások
[405]
Országgyűlési, önkormányzati és EU választások előkészületeivel, lebonyolításával összefüggő hírek, információk.
|
Világ
[3377]
Nemzetközi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Weboldalam hírei
[59]
Tájékoztatás a honlapon történt változásokról.
|
- 000 December
- 2012 Augusztus
- 2012 Szeptember
- 2012 Október
- 2012 November
- 2012 December
- 2013 Január
- 2013 Február
- 2013 Március
- 2013 Április
- 2013 Május
- 2013 Június
- 2013 Július
- 2013 Augusztus
- 2013 Szeptember
- 2013 Október
- 2013 November
- 2013 December
- 2014 Január
- 2014 Február
- 2014 Március
- 2014 Április
- 2014 Május
- 2014 Június
- 2014 Július
- 2014 Augusztus
- 2014 Szeptember
- 2014 Október
- 2014 November
- 2014 December
- 2015 Január
- 2015 Február
- 2015 Március
- 2015 Április
- 2015 Május
- 2015 Június
- 2015 Július
- 2015 Augusztus
- 2015 Szeptember
- 2015 Október
- 2015 November
- 2015 December
- 2016 Január
- 2016 Február
- 2016 Március
- 2016 Április
- 2016 Május
- 2016 Június
- 2016 Július
- 2016 Augusztus
- 2016 Szeptember
- 2016 Október
- 2016 November
- 2016 December
- 2017 Január
- 2017 Február
- 2017 Március
- 2017 Április
- 2017 Május
- 2017 Június
- 2017 Július
- 2017 Augusztus
- 2017 Szeptember
- 2017 Október
- 2017 November
- 2017 December
- 2018 Január
- 2018 Február
- 2018 Március
- 2018 Április
- 2018 Május
- 2018 Június
- 2018 Július
- 2018 Augusztus
- 2018 Szeptember
- 2018 Október
- 2018 November
- 2018 December
- 2019 Január
- 2019 Február
- 2019 Március
- 2019 Április
- 2019 Május
- 2019 Június
- 2019 Július
- 2019 Augusztus
- 2019 Szeptember
- 2019 Október
- 2019 November
- 2019 December
- 2020 Január
- 2020 Február
- 2020 Március
- 2020 Április
- 2020 Május
- 2020 Június
- 2020 Július
- 2020 Augusztus
- 2020 Szeptember
- 2020 Október
- 2020 November
- 2020 December
- 2021 Január
- 2021 Február
- 2021 Március
- 2021 Április
- 2021 Május
- 2021 Június
- 2021 Július
- 2021 Augusztus
- 2021 Szeptember
- 2021 Október
- 2021 November
- 2021 December
- 2022 Január
- 2022 Február
- 2022 Március
- 2022 Április
- 2022 Május
- 2022 Június
- 2022 Július
- 2022 Augusztus
- 2022 Szeptember
- 2022 Október
- 2022 November
- 2022 December
- 2023 Január
- 2023 Február
- 2023 Március
- 2023 Április
- 2023 Május
- 2023 Június
- 2023 Július
- 2023 Augusztus
- 2023 Szeptember
- 2023 Október
- 2023 November
- 2023 December
- 2024 Január
- 2024 Február
- 2024 Március
- 2024 Április
- 2024 Május
- 2024 Június
- 2024 Július
- 2024 Augusztus
- 2024 Szeptember
- 2024 Október
- 2024 November
- 2024 December
- 2025 Január
11:14:17 Okostelefonos app lesz az európai uniós digitális személyazonossági igazolvány | |
Forrás: SG.hu | 2024.06.25. Az EU digitális személyazonossági tárcája az Európai Unió ambiciózus projektje, amely ugyan egyelőre nem kapott nagy médiafigyelmet, de érdemes odafigyelni rá, mert nagy dolgokat hozhat a következő években. Az általános elképzelés szerint tehát kevesebb gondot okoz a különböző papírdarabok kezelése, vagy akár az, hogy emlékezzen valaki, hová tette a bankkártyáit. De vannak más, stratégiailag motiváló tényezők is. Az EU felismerte az adatok értékét a gyorsan felgyorsuló mesterséges intelligencia korában. Az olyan politikák, amelyek megszüntetik a súrlódásokat és megkönnyítik az információáramlást - vagy legalábbis megpróbálják elérni, hogy a polgárokat rávegyék arra, hogy személyes adatokat osszanak meg olyan dolgokhoz, mint például új szolgáltatásokra való feliratkozás vagy tranzakciók lebonyolítása -, megfelelnek a politikai irányvonalnak. A magánélet védelmét szolgáló megközelítés azonban segíthet az EU-nak abban is, hogy finomabb digitális szabályozási lehetőségeket nyisson. Amint fentebb említettük, a polgároknak lehetőséget adhatna arra, hogy az ellenőrzött életkorukat megosszák, de a személyazonosságukat nem, így az alkalmazás felhasználója névtelenül bejelentkezhetne egy korhatár-korlátozott szolgáltatásba. Az EU azt szeretné, ha a tárcák támogatnák a DSA keretében kitűzött szélesebb körű kormányzási célokat, amelyek a jelek szerint szigorúbb korhatár-ellenőrzési követelményeket vezetnek be a gyermekek számára esetleg nem megfelelő tartalmú szolgáltatások esetében - vagyis amint a megfelelő adatvédelmi technológia is rendelkezésre áll.
Az EU által megvitatott egyéb felhasználási lehetőségek közé tartozik a lakásbérlés, ahol a polgárok megoszthatnak egy csomó ellenőrzött információt a bérleti előéletükről egy potenciális bérbeadóval anélkül, hogy személyazonosságukat meg kellene erősíteniük, hacsak/amíg alá nem írják a szerződést. Vagy valaki, akinek több bankszámlája van az Unióban, használhatná a rendszert a tranzakciók engedélyezésének egyszerűsítésére. Az online szolgáltatások kötelesek lesznek elfogadni a pán-európai hitelesítő okmányt. Így a rendszer a meglévő (kereskedelmi) digitális személyazonossági ajánlatok - például a nagy technológiai szereplők, például az Apple és a Google által kínált "sign in with" hitelesítő okmányok - európai alternatívájaként is megjelenik. Tehát a szervezet jogalkotói arra az aggodalomra is reagálnak, hogy a platformóriások milyen nagy hatalmat kaptak az általuk birtokolt és üzemeltetett kulcsfontosságú digitális infrastruktúra miatt. Nem meglepő, hogy az EU digitális személyazonossági tárcájára vonatkozó javaslatot a Bizottság a koronavírus-járvány kellős közepén fogadta el, amikor a COVID-19 oltási státuszát megjelenítő alkalmazások mindenkit foglalkoztattak. A közegészségügyi válság azonban élesen kiemelte a jogalkotók és a mainstream mobiltechnológiai infrastruktúrát irányító kereskedelmi óriások közötti aszimmetrikus hatalmi dinamikát is. A stratégiai digitális szuverenitással kapcsolatos megfontolásokon túlmenően az univerzális e-ID-tárca koncepciója szorosan kapcsolódik az EU általános törekvéséhez, hogy a fokozza digitalizációt a jobb gazdasági eredmények érdekében. Feltételezve, hogy a rendszer jól kivitelezett és megbízható, maguk a tárcák pedig felhasználóbarátok és könnyen kezelhetőek, egy univerzális uniós személyazonosító igazolvány a hatékonyság és az online szolgáltatások használatának növelése révén növelheti a termelékenységet. Természetesen ez egy nagy "ha", hiszen az univerzális személyazonosító rendszerrel kapcsolatos uniós elképzelések megvalósítása jelentős technikai kihívásokkal jár. A biztonság és a magánélet védelme nyilvánvalóan a kirakós játék alapvető elemei. Az első alapvető fontosságú ahhoz, hogy bármilyen személyazonossági és hitelesítési rendszer működőképes legyen. A második a szervezet legfőbb eszköze a polgárok felé, akiket meg kell győzni, hogy fogadják el a tárcákat, ha az egész projekt nem akar drága és hiábavaló mulatságként véget érni. A rossz végrehajtás egyértelmű kockázatot jelent. A gyengén működő nemzeti e-ID-rendszerek alacsony elfogadottsága mutatja, hogy mi mehet rosszul. A tárcaalkalmazásoknak a tervezett felhasználási esetek teljes skálájára kiterjedően dörzsöltnek és könnyen használhatónak kell lenniük, valamint szilárd biztonsággal és adatvédelemmel kell rendelkezniük - ami megköveteli, hogy a szereplők egész ökoszisztémája álljon a projekt mögé -, különben a felhasználók egyszerűen nem fognak belemenni a projektbe. Ne feledjük, hogy a digitális személyazonosság terén versenytársak a már beépített mainstream platformajánlatok, például a "Sign in with Google" (Jelentkezz be a Google-lal). És sajnos az online arénában a kényelem és a könnyű használat még mindig gyakran az adatvédelmi aggályok fölé kerekedik. Az adatvédelem is akadályokat gördíthet az elfogadás elé. A javaslat bemutatását követően fenntartások fogalmazódtak meg azzal kapcsolatban, hogy az EU létrehozzon egy egyetemes személyazonosító infrastruktúrát, és egyes kommentátorok a kínai típusú társadalmi ellenőrzés felé való elhatalmasodás veszélyére hivatkoztak. A sikerhez tehát elengedhetetlen egy hiteles műszaki architektúra, amely egyszerre biztosítja és tűzfalazza a polgárok adatait. Az EU digitális személyazonosító rendszerének elindítása már többéves előkészítő munkát igényelt, de még rengeteg tesztelés, szabványosítás és végrehajtás vár rá. A szervezet eddig létrehozta az interoperábilis uniós tárcák jogi keretét, azaz az idén májusban hatályba lépett digitális személyazonossági rendeletet. A biztonságos technikai architektúra, a közös szabványok és előírások kidolgozása még folyamatban van, de már létrehoztak egy közös uniós eszköztárat is. A Bizottság a GitHubon egy architektúra-referenciát is közzétett. A kódok nyílt forráskódúak, és az EU célja, hogy az ökoszisztéma infrastruktúrája közös szabványokon alapuljon a bizalom és az elfogadás előmozdítása érdekében. A szervezet az ipari és a közszféra érdekelt feleivel közösen nagyszabású kísérleti projekteket is folytat a javasolt műszaki előírások tesztelésére. Az elkövetkező években további előkészületekre van szükség, többek között a kritikus technikai részleteket megerősítő végrehajtási jogi aktusok révén. Még sok minden elromolhat, de az EU elég nagyvonalú előnyt adott magának ahhoz, hogy ezt a feladatot jól oldja meg. Így míg az első tárcák a tervek szerint néhány éven belül működésbe lépnek, 2030-ig nem számítanak arra, hogy a mintegy 450 millió polgár számára a rendszerhez való egyetemes hozzáférés biztosított lesz. | |
|