Belföld
[5586]
Belföldi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Bulvár | Celeb
[149]
Érdekesebb bulvár hírek.
|
Bűnügy
[396]
Bűnügyi hírek, információk
|
Csináld magad
[1]
Barkácsolási ötletek
|
Extrém
[316]
Extrém, megdöbbentő hírek.
|
Egészség | Életmód
[753]
Egészséggel, életmóddal, kapcsolatos hírek, információk, tanácsok.
|
Érdekes | Különleges | Rejtélyes
[982]
Érdekes, különleges, rejtélyes esetek, ironikus, vicces, humoros hírek, információk. írások.
|
Európai Unió
[195]
Hírek az Európai Unióból
|
Gasztro | Recept
[4267]
Gasztronómiai hírek, információk, receptek.
|
Gazdaság
[475]
A gazdasági élet hírei
|
Horgász
[1272]
Horgászoknak szóló hírek, információk.
|
Játék, -pihenés, -szórakozás
[160]
Ötletek, ajánlott oldalak, programok.
|
Jó tudni!
[2434]
Fontos, hasznos információk, határidők, változások, tanácsok. Programok, rendezvények.
|
Kommentár | Reakció | Vélemény
[1382]
Kritikus írások, vélemények, reakciók, a magyar politika és közélet cselekedeteire, visszásságaira.
|
Politika
[685]
Politikai jellegű hírek információk
|
Receptek sonkapréshez
[29]
Receptek, leírások házi húskészítmények (felvágott, sonka, disznósajt, stb.)sonkapréssel történő elkészítéséhez
|
Számítástechika | IT
[4187]
Hírek, újdonságok, tippek, trükkök, ajánlások, stb.
|
Történelem | Kultúra
[919]
Történelmi és kulturális vonatkozású hírek, információk.
|
Tudomány | Technika
[3035]
Újdonságok, felfedezések, új kutatási eredmények, érdekességek.
|
Választások
[405]
Országgyűlési, önkormányzati és EU választások előkészületeivel, lebonyolításával összefüggő hírek, információk.
|
Világ
[3377]
Nemzetközi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Weboldalam hírei
[59]
Tájékoztatás a honlapon történt változásokról.
|
- 000 December
- 2012 Augusztus
- 2012 Szeptember
- 2012 Október
- 2012 November
- 2012 December
- 2013 Január
- 2013 Február
- 2013 Március
- 2013 Április
- 2013 Május
- 2013 Június
- 2013 Július
- 2013 Augusztus
- 2013 Szeptember
- 2013 Október
- 2013 November
- 2013 December
- 2014 Január
- 2014 Február
- 2014 Március
- 2014 Április
- 2014 Május
- 2014 Június
- 2014 Július
- 2014 Augusztus
- 2014 Szeptember
- 2014 Október
- 2014 November
- 2014 December
- 2015 Január
- 2015 Február
- 2015 Március
- 2015 Április
- 2015 Május
- 2015 Június
- 2015 Július
- 2015 Augusztus
- 2015 Szeptember
- 2015 Október
- 2015 November
- 2015 December
- 2016 Január
- 2016 Február
- 2016 Március
- 2016 Április
- 2016 Május
- 2016 Június
- 2016 Július
- 2016 Augusztus
- 2016 Szeptember
- 2016 Október
- 2016 November
- 2016 December
- 2017 Január
- 2017 Február
- 2017 Március
- 2017 Április
- 2017 Május
- 2017 Június
- 2017 Július
- 2017 Augusztus
- 2017 Szeptember
- 2017 Október
- 2017 November
- 2017 December
- 2018 Január
- 2018 Február
- 2018 Március
- 2018 Április
- 2018 Május
- 2018 Június
- 2018 Július
- 2018 Augusztus
- 2018 Szeptember
- 2018 Október
- 2018 November
- 2018 December
- 2019 Január
- 2019 Február
- 2019 Március
- 2019 Április
- 2019 Május
- 2019 Június
- 2019 Július
- 2019 Augusztus
- 2019 Szeptember
- 2019 Október
- 2019 November
- 2019 December
- 2020 Január
- 2020 Február
- 2020 Március
- 2020 Április
- 2020 Május
- 2020 Június
- 2020 Július
- 2020 Augusztus
- 2020 Szeptember
- 2020 Október
- 2020 November
- 2020 December
- 2021 Január
- 2021 Február
- 2021 Március
- 2021 Április
- 2021 Május
- 2021 Június
- 2021 Július
- 2021 Augusztus
- 2021 Szeptember
- 2021 Október
- 2021 November
- 2021 December
- 2022 Január
- 2022 Február
- 2022 Március
- 2022 Április
- 2022 Május
- 2022 Június
- 2022 Július
- 2022 Augusztus
- 2022 Szeptember
- 2022 Október
- 2022 November
- 2022 December
- 2023 Január
- 2023 Február
- 2023 Március
- 2023 Április
- 2023 Május
- 2023 Június
- 2023 Július
- 2023 Augusztus
- 2023 Szeptember
- 2023 Október
- 2023 November
- 2023 December
- 2024 Január
- 2024 Február
- 2024 Március
- 2024 Április
- 2024 Május
- 2024 Június
- 2024 Július
- 2024 Augusztus
- 2024 Szeptember
- 2024 Október
- 2024 November
- 2024 December
- 2025 Január
07:00:28 Szabályokat sértenek, autókat gyilkolnak és értelmetlenek a túl magas szegélykövek Magyarországon | |
Forrás: Nyugat.hu | Sz. J. | 2023.08.06. Hanyagság, takarékoskodás, jólvanazúgy, közben Ausztria bezzegországában odafigyelnek autókra és gyalogosokra is. Egészen komoly vitát hozott bő egy hete megjelent cikkünk , amiben azt néztük meg, hogy Ausztriában is vannak-e autógyilkos szegélykövek. Szombathelyen - és mint kiderült - egész Magyarországon hemzsegnek azok a parkolók, ahol a túl magas szegélykő leszakítja az autó lökhárítóját, alvázának darabjait, ha a sofőr nem figyel oda. Az Uránia udvarban veszélyes a parkolás
2019-ben írtunk már a magas szegélykövekről, Szombathelyen az oladi iskolánál, a vasútállomásnál, az Uránia udvarban biztosan vannak ilyenek. Olvasóink, ismerőseink elmondása szerint azonban nem csak itt, hanem az egész országban. Mondhatjuk azt is, hogy Magyarország a gyilkos szegélykövek hazája. Ráadásul, ha már megvan a kár, nem is olyan egyszerű a kártérítést behajtani. Dallos Tamás biztosítási tanácsadó szerint az autóban okozott károk miatt az önkormányzattal szemben nem lehet követelést támasztani, ő nem is emlékszik ilyen eljárásra. Mint mondta, a casco-biztosítás fedezheti a kárt, persze, az önrész figyelembevételével. Mivel ez a helyzet nem tűnik normálisnak és jogkövetőnek, kutatni kezdtünk, milyen szabványok vonatkoznak a parkolóhelyek szélein lévő szegélykövekre. Felhívtuk hát Szücs Gábor építőmérnököt, aki kapásból azt mondta, ezek a szegélykövek maximum 12 centiméter magasságúak lehetnének.Ezt a szegélykövet is egy autó fordította ki az Uránia udvarban
De az Uránia udvar mozi melletti részein ennél biztosan magasabbak, a mérnök mutat is egy dokumentumot, ahol a szegélyköveket 15 centi magasra tervezték. Rá lehet engedni az autó elejét a járdára?Több olvasónk szerint a merőleges parkolóknál nem is szabad a szegélykőhöz állni, mert ha azon túllóg a kocsi eleje, akkor már a járdától vesznek el területet. A Magyar Közút parkolási létesítmények geometriai tervezéséről szóló műszaki előírása azonban egyértelművé teszi, hogy a merőleges parkolóknál 70 centiméteres biztonsági sávot kellene kialakítani a járda mellett. Ebből 50 centi a túlnyúlási zóna, 20 centi a biztonsági távolság. Az Uránia udvarban
Ez a zóna elvileg tehát nem tartozik a járdához, viszont arra figyelni kell, hogy maga a járda minimum egy méter széles legyen. A közlekedési sáv jelenti a járdát Németh Dániel építőmérnök közlekedési infrastruktúra tervezésével és műszaki ellenőrzésével foglalkozik. Két évig Németországban élt és dolgozott, most kilencedik éve Ausztriába ingázik Sopronból, egy mérnökiroda munkatársa. Azt mondja, Ausztriában tartományonként határozzák meg az utak, parkolók építésére vonatkozó szabályokat. Általánosságban 10 centiméter az útszéli kiemelt szegénykő magassága az úttesthez képest, parkolóhely esetén pedig 8 centiméter magas szegélyt szoktak alkalmazni, kimondottan a parkoló autók védelme céljából. Merőleges parkolásnál a lökhárítót, párhuzamosnál pedig az ajtót kell védeni, ami kinyitáskor sérülhet. Előregyártott betonszegélyeket használnakNémeth Dániel hozzátette, Magyarországon 14-15 centis szegélyekkel találkozni. Szerinte ennek az az oka, hogy az itthon általánosan alkalmazott kiemelt beton útszegélyköveket rendszerint úgy helyezik el, hogy annak a teljes ferde része a parkolóhely fölé érjen. Mint mondta, semmi sem akadályozná, hogy ezeket a szegélyeket mélyebbre helyezzék. Ausztriában maximum 8 centisek lehetenek a parkolók szegélykövei
Hozzátette, Ausztriában és Németországban a szegélykövek magasságát is meghatározzák a tervezéskor. Magyarországon nem készülnek ilyen részletes tervek. Megkérdeztük, lehetséges-e, hogy azért ilyen magasak a szegélykövek nálunk, mert ezzel akarják megakadályozni, hogy az autók eleje elfoglalja a járda nagy részét. Németh Dániel szerint ez nem jó megoldás, hiszen a magas szegélykövek komoly károkat tudnak okozni a járműveken. Még a modern autók parkolássegítő rendszerei sem érzékelik ezt a veszélyt. Ausztriában ezt úgy oldják meg, hogy a járdára lógó autóknak egy külön sávot jelölnek ki, például más burkolattal, de ezt nem a járda területéből veszik el, hanem lehetőleg úgy alakítják ki, hogy a járda teljes szélessége megmaradjon – mondta az építőmérnök. Több önkormányzat előírja a 12 centis szegélykövetA szegélykő 12 centiméteres magasságát nagyon sok helyen nem tartják be, viszont egyre több példa van arra, hogy lehet ezt másként is csinálni. Több önkormányzat is, például a szentendrei és a fertőszentmiklósi a saját parkolóinak kialakításakor megköveteli ennek a szabálynak a betartását. Ami azt jelenti, hogy a tervezés előtt a műszaki leírásban rögzítik, hogy a parkoló mellett használt szegélykövek maximum 12 centi magasak lehetnek. Ezzel az új építésű vagy felújított parkolókból ki lehet űzni az autógyilkos szegélyköveket, de a régi parkolóhelyeken maradnak a magas szegélykövek. Addig is, ahol csak lehet, parkoljunk tolatva. | |
|