Belföld
[5574]
Belföldi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Bulvár | Celeb
[149]
Érdekesebb bulvár hírek.
|
Bűnügy
[395]
Bűnügyi hírek, információk
|
Csináld magad
[1]
Barkácsolási ötletek
|
Extrém
[316]
Extrém, megdöbbentő hírek.
|
Egészség | Életmód
[752]
Egészséggel, életmóddal, kapcsolatos hírek, információk, tanácsok.
|
Érdekes | Különleges | Rejtélyes
[982]
Érdekes, különleges, rejtélyes esetek, ironikus, vicces, humoros hírek, információk. írások.
|
Európai Unió
[193]
Hírek az Európai Unióból
|
Gasztro | Recept
[4243]
Gasztronómiai hírek, információk, receptek.
|
Gazdaság
[468]
A gazdasági élet hírei
|
Horgász
[1264]
Horgászoknak szóló hírek, információk.
|
Játék, -pihenés, -szórakozás
[160]
Ötletek, ajánlott oldalak, programok.
|
Jó tudni!
[2431]
Fontos, hasznos információk, határidők, változások, tanácsok. Programok, rendezvények.
|
Kommentár | Reakció | Vélemény
[1380]
Kritikus írások, vélemények, reakciók, a magyar politika és közélet cselekedeteire, visszásságaira.
|
Politika
[666]
Politikai jellegű hírek információk
|
Receptek sonkapréshez
[29]
Receptek, leírások házi húskészítmények (felvágott, sonka, disznósajt, stb.)sonkapréssel történő elkészítéséhez
|
Számítástechika | IT
[4176]
Hírek, újdonságok, tippek, trükkök, ajánlások, stb.
|
Történelem | Kultúra
[919]
Történelmi és kulturális vonatkozású hírek, információk.
|
Tudomány | Technika
[3028]
Újdonságok, felfedezések, új kutatási eredmények, érdekességek.
|
Választások
[405]
Országgyűlési, önkormányzati és EU választások előkészületeivel, lebonyolításával összefüggő hírek, információk.
|
Világ
[3369]
Nemzetközi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Weboldalam hírei
[57]
Tájékoztatás a honlapon történt változásokról.
|
- 000 December
- 2012 Augusztus
- 2012 Szeptember
- 2012 Október
- 2012 November
- 2012 December
- 2013 Január
- 2013 Február
- 2013 Március
- 2013 Április
- 2013 Május
- 2013 Június
- 2013 Július
- 2013 Augusztus
- 2013 Szeptember
- 2013 Október
- 2013 November
- 2013 December
- 2014 Január
- 2014 Február
- 2014 Március
- 2014 Április
- 2014 Május
- 2014 Június
- 2014 Július
- 2014 Augusztus
- 2014 Szeptember
- 2014 Október
- 2014 November
- 2014 December
- 2015 Január
- 2015 Február
- 2015 Március
- 2015 Április
- 2015 Május
- 2015 Június
- 2015 Július
- 2015 Augusztus
- 2015 Szeptember
- 2015 Október
- 2015 November
- 2015 December
- 2016 Január
- 2016 Február
- 2016 Március
- 2016 Április
- 2016 Május
- 2016 Június
- 2016 Július
- 2016 Augusztus
- 2016 Szeptember
- 2016 Október
- 2016 November
- 2016 December
- 2017 Január
- 2017 Február
- 2017 Március
- 2017 Április
- 2017 Május
- 2017 Június
- 2017 Július
- 2017 Augusztus
- 2017 Szeptember
- 2017 Október
- 2017 November
- 2017 December
- 2018 Január
- 2018 Február
- 2018 Március
- 2018 Április
- 2018 Május
- 2018 Június
- 2018 Július
- 2018 Augusztus
- 2018 Szeptember
- 2018 Október
- 2018 November
- 2018 December
- 2019 Január
- 2019 Február
- 2019 Március
- 2019 Április
- 2019 Május
- 2019 Június
- 2019 Július
- 2019 Augusztus
- 2019 Szeptember
- 2019 Október
- 2019 November
- 2019 December
- 2020 Január
- 2020 Február
- 2020 Március
- 2020 Április
- 2020 Május
- 2020 Június
- 2020 Július
- 2020 Augusztus
- 2020 Szeptember
- 2020 Október
- 2020 November
- 2020 December
- 2021 Január
- 2021 Február
- 2021 Március
- 2021 Április
- 2021 Május
- 2021 Június
- 2021 Július
- 2021 Augusztus
- 2021 Szeptember
- 2021 Október
- 2021 November
- 2021 December
- 2022 Január
- 2022 Február
- 2022 Március
- 2022 Április
- 2022 Május
- 2022 Június
- 2022 Július
- 2022 Augusztus
- 2022 Szeptember
- 2022 Október
- 2022 November
- 2022 December
- 2023 Január
- 2023 Február
- 2023 Március
- 2023 Április
- 2023 Május
- 2023 Június
- 2023 Július
- 2023 Augusztus
- 2023 Szeptember
- 2023 Október
- 2023 November
- 2023 December
- 2024 Január
- 2024 Február
- 2024 Március
- 2024 Április
- 2024 Május
- 2024 Június
- 2024 Július
- 2024 Augusztus
- 2024 Szeptember
- 2024 Október
- 2024 November
08:06:47 TI: A kormány elment a falig | |
Forrás: Index | Mikola Bálint | 2013. 05. 09. A Transparency International (TI) magyarországi irodája szerint „cinikus és képmutató” volt a kormány az információszabadságot szabályozó törvény módosításánál alkalmazott eljárása. A szervezet úgy véli, ezzel a lépéssel a kormány „elment a falig”, korrupcióellenes fellépése hiteltelenné vált. Ugyanakkor más, az átláthatóságot érintő problémák is vannak, amelyekre az előbb említett eset és a trafikbotrány által meghatározott közhangulatban nem jut kellő figyelem – ilyenek az új választási eljárásról szóló törvény által okozott visszásságok, különös tekintettel a kampányfinanszírozás átláthatatlanságára. Amint arról korábban beszámoltunk, az információszabadságról szóló törvény módosítása után öt civil szervezet bejelentette: kilépnek a KIM által létrehozott Nyílt Kormányzati Együttműködés antikorrupciós munkacsoportból. A TI közleménye szerint a törvénymódosítást követően „a kormány és önkormányzatok gyakorlatilag bármilyen esetben titokban tarthatják, mire költik a közpénzt. Ez a törvény ellentmond az alapvető erkölcsi normáknak, és ellentmond a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium által koordinált antikorrupciós kormányprogram alapelveinek is.” „Ez az új szabályozás hiteltelenné tesz minden más kormányzati antikorrupciós intézkedést” – írták. Alexa Noémi, a korrupciós ügyekkel foglalkozó Transparency International magyarországi szervezetének ügyvezető igazgatója az Indexnek elmondta, eddig is meg lehetett tagadni az adatigénylés teljesítését, ha az túl sok munkát akasztott volna a hatóságok nyakába, de a módosítással megszűnt ennek a jogorvoslati lehetősége is. „Mostantól könnyebb lesz eltitkolni a dolgokat” – fogalmazott. Alexa ugyanakkor nem látja bizonyítottnak, hogy a rendkívüli és sürgős eljárással hozott törvénymódosítás közvetlen kapcsolatban állna a trafikbotránnyal, szerinte a kétnapos törvénykezést más folyamatban lévő adatigénylés is kiválthatta. Lex Átlátszó Ahogy korábbi cikkünkben megírtuk, az információszabadság korlátozásáról szóló törvénymódosítási javaslatot beterjesztő Cser-Palkovics az Indexnek arról beszélt: nem szűkült a közérdekű adatok köre, és érdemben nem fognak változni az újságírók jogai sem a tervezet elfogadása után. A politikus szerint az állami, önkormányzati hivataloknak a közérdekű adatokat a jövőben is ki kell adniuk, ha az újságíró konkrét dologra kérdez rá. A kérés akkor utasítható el, ha az nagyon általános, és a teljesítése az adatkezelő működését ellehetetlenítené. Ekkor az igénylőnek pontosítania kell a kérést. Cser-Palkovics szerint leginkább az Átlátszó.hu élt ilyen „öncélúnak” tűnő adatigénylésekkel. Teljesen kamu a Fidesz állítása, hogy az Átlátszó.hu folyamatosan óriási mennyiségű adatkéréssel bombázta volna a közigazgatást – jelentette ki az Index kérdésére Bodoky Tamás, a lap alapítója. Bodoky szerint nagyon ritkán kértek nagyobb mennyiségű dokumentumot, a lap az esetek többségében csak néhány szerződésre vonatkozó igényléssel élt . Az Átlátszó.hu egyetlen igazán nagy ügybe futott bele – mondta Bodoky –, az pedig a Rogán Antal által vezetett V. kerületi önkormányzatnál történt. A lap megpróbálta feltérképezni az önkormányzat és az egyik építőcég kapcsolatrendszerét, de menet közben derült ki, hogy a vonatkozó iratok összesen legalább 30 ezer oldalt tesznek ki. Ekkor valóban arra kérték az önkormányzatot, hogy a teljes iratanyagot adja ki. Más kormányzati források szerint a beadvány igazi motorja az volt, hogy a 444.hu több évre visszamenő adatigénylést adott be a parlamentnek. Erdélyi Péter, a 444.hu újságírója három héttel ezelőtt fordult adatkéréssel az Országgyűlés hivatalához, a frakciók által megkötött szerződéseket kérte 2010-ig visszamenőleg. Az újságíró azért az összes szerződést kérte, mert előre nem lehet megmondani, hogy közülük melyik hírértékű. Felhígult a mezőny Az antikorrupciós munkacsoport 2012 decemberében ült össze először. A KIM korábbi közlése szerint célja az, hogy a kormány antikorrupciós programjának megfelelő végrehajtásáért a lehető legáttekinthetőbb egyeztetési mechanizmust alakítsák ki minden érintett féllel, így a civil szervezetek képviselőivel is. Egy januári egyeztetésen mások mellett jelen voltak az Amerikai Kereskedelmi Kamara, a Budapesti Corvinus Egyetem, a Budapest Intézet, a Civil Összefogás Fórum, a Geopolitikai Tanács Alapítvány, a Honfoglalás 2000 Egyesület, a Joint Venture Szövetség, a K-Monitor Egyesület, a Társaság a Szabadságjogokért, a TI Magyarország, valamint az atlatszo.hu képviselői. A program akciótervében az együttműködő szervezetek listáján még nem szerepelt sem a Civil Összefogás Fórum, sem a Honfoglalás 2000 Egyesület. Alexa Noémi szerint a munkacsoport fokozatosan „felhígult”, ráadásul olyan szereplők is helyet kaptak benne, amelyek nem képviselik hitelesen a korrupció elleni küzdelmet. A fent említett öt szervezet kilépésével jelentősen megváltoznak majd a munkacsoporton belüli erőviszonyok. Eddig se működött Az információszabadság korlátozása mellett a TI különösen aggályosnak tartja a választási eljárásról szóló törvény kampányfinanszírozást érintő kitételeit, amelyek az országgyűlési választásokig maradó kevesebb mint egy évben meghatározóak lehetnek a pártok és civil szervezetek életében. Ligeti Miklós, a TI magyarországi szervezetének jogi igazgatója szerint a jelenleg hatályos törvény nem zárja ki a csalások lehetőségét sem a szavazatok összesítésénél, sem a mandátumszámlálásnál. A szakértő szerint ez összesen 1-2 mandátumot érinthet, de a TI álláspontja az, hogy ennek még az elvi lehetőségét is ki kell zárni. Ugyanígy kifogásolja Ligeti a politikai reklámok tiltását a kereskedelmi médiában, ami szerinte szembe megy az esélyegyenlőség elvével, valamint a kampánybevételek és kiadások átláthatatlanságát is problémásnak látja, habár ezzel kapcsolatban negatív irányú elmozdulás helyett inkább a status quo fenntartásáról beszélhetünk. „Eddig se működött, most se működik” – jegyezte meg a kampánykiadások elszámoltathatóságával kapcsolatban Alexa Noémi, a TI júniusban leköszönő magyarországi igazgatója. Benne van a korrupció lehetősége Alexa Noémi ugyanakkor úgy látja, hogy a pártok összességében a korábbi választási kampányokhoz képest kevesebbet fognak költeni, már csak a hirdetési felületek korlátozottsága miatt is. A TI véleménye szerint ugyanakkor kifejezetten visszalépés a korábbi szabályozáshoz képest, hogy az új választási eljárásról szóló törvény nem tartalmaz semmilyen korlátozást az egyéni jelöltekre elkölthető kampánypénz összegére vonatkozóan (ezt a megelőző törvény 1 millió forint/főben határozta meg). Szintén fokozza az átláthatatlanságot az a tény, hogy a 2014-es országgyűlési választások előtti kampányidőszakban a kormány is folytathat önálló kampánytevékenységet, – ezzel a kormánypártok pozícióját erősítve – valamint a szabályozás hiányosságai miatt az is előfordulhat, hogy civil szervezetek kampányolnak majd pártok helyett. „A kampány pontosan olyan botrányosan átláthatatlan lesz, mint eddig. Ebben a rendszerben a kormánypártoknak nagyon lejt a pálya” – összegzett a TI igazgatója. Mindezek ellenére a TI összességében tiszta választásokra számít, de mint állítják: „a korrupció lehetősége benne van a normaszövegben”, ezért a cél az, hogy a gyakorlat ne csak a törvény betűjének, hanem szellemének is megfeleljen majd. Ennek biztosítására folyamatos egyeztetéseket folytatnak Répássy Róbert igazságügyi államtitkárral, amik Ligeti Miklós szerint abba az irányba mutatnak, hogy a szaktárca illetékesei akár „nyitottak lehetnek a választási eljárásról szóló törvény módosítására is”. | |
|