A köznyelvben vakcinaútlevélként emlegetett, az utazást megkönnyítő uniós „digitális zöldigazolványnak” júliustól már mindenhol működnie kell. Külön kérnie kell majd annak, aki ilyet szeretne, és az egész EU-ban érvényes lesz. Papíralapon és digitális formában is magunknál tarthatjuk majd.
Júliustól minden uniós országban működni fog az EU digitális zöldigazolványa, tudta meg a Szabad Európa az Európai Bizottság egyik vezető tisztségviselőjétől.
Magyarország kicsit lemaradna
Elmondása szerint április 21-én minden tagország beleegyezett a technikai részletekbe, így nagyjából két hét múlva már indul is a rendszer tesztelése az országok nagyobbik részével.
Május végén csatlakozik a tesztbe egy újabb csapat ország. Néhány kimaradó – köztük Magyarországgal – pedig úgy döntött, hogy egyáltalán nem kívánják a rendszert előzetesen tesztelni.
Azokban az országokban, amelyek vállalták a rendszer gyors tesztelését, már júniustól működőképes lesz. Franciaország, Málta, Hollandia, Luxembourg, Észtország, Svédország, Horvátország, Bulgária, Spanyolország, Olaszország, Litvánia, Németország, Csehország, Ausztria, Izland és Görögország akart bekerülni ebbe a legkorábbi körbe.
Ez azonban valószínűleg még nem jelenti azt, hogy ezeken a helyeken júniustól biztosan élesben is használhatják már az utazók az uniós vakcinaútlevelüket. Ugyanis a jogszabályokat is hozzá kell igazítani az új okmányhoz, ami több időt is igénybe vehet, június közepéig is elhúzódhatnak. Legkésőbb júliustól viszont már biztosan mindenhol, így Magyarországon is működnie kell a rendszernek.
„Tiszteletben kell tartanunk, hogy az egyes országok mikor állnak készen csatlakozni”
– fogalmazott az uniós tisztségviselő. Elmondta még azt is, hogy az SAP és a T-Systems közreműködésével fejleszti a rendszert az unió. A rendszer nyílt forráskódú, itt meg is nézheti részleteiben. Azok az országok, amelyek nem tudták vállalni a tesztelést, útközben még meggondolhatják magukat. Az EU pedig minden tagállamnak ad egymillió eurót (mai árfolyamon nagyjából 360 millió forintot) arra, hogy képesek legyenek időre csatlakozni a rendszerhez.
Sok uniós országban már nagyon várják a turistákat, ezért számos vezető régóta lobbizott az egységes rendszer mielőbbi bevezetéséért.
Kérni kell majd
A technikai leírásból kiderül, hogy jogosult állampolgároknak külön kell majd igényelnie ezt az okmányt, jellemzően a nemzeti egészségügyi rendszertől.
Alapesetben az okmányon rajta lesz egy, az azonosítást megkönnyítő vonalkód (QR-kód), digitális bélyegző, a beoltott ember neve, születési dátuma, hogy mi ellen kapta az oltást, milyen oltást kapott, mikor és hol. Ez utóbbiaknál a szükséges két oltást külön szerepeltetik. De igényelhetnek ilyen igazolást a betegségen átesettek és a negatív teszttel rendelkezők is.
Az igénylő az okmányt elkérheti papíralapon és digitálisan is, az ellenőrzéskor pedig bármelyiket elfogadják majd. Arról még nincs döntés, hogy az uniós gyógyszerfelügyelet által nem ellenőrzött vakcinákat is elfogadják-e automatikusan ehhez az okmányhoz. Ettől függetlenül az egyes tagországok megoldhatják, hogy elfogadják például a Magyarországon igen, de az unióban máshol nem bevizsgált koronavírus elleni termékeket is. Erről alább bővebben is olvashat.