Belföld
[5574]
Belföldi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Bulvár | Celeb
[149]
Érdekesebb bulvár hírek.
|
Bűnügy
[395]
Bűnügyi hírek, információk
|
Csináld magad
[1]
Barkácsolási ötletek
|
Extrém
[316]
Extrém, megdöbbentő hírek.
|
Egészség | Életmód
[752]
Egészséggel, életmóddal, kapcsolatos hírek, információk, tanácsok.
|
Érdekes | Különleges | Rejtélyes
[982]
Érdekes, különleges, rejtélyes esetek, ironikus, vicces, humoros hírek, információk. írások.
|
Európai Unió
[193]
Hírek az Európai Unióból
|
Gasztro | Recept
[4243]
Gasztronómiai hírek, információk, receptek.
|
Gazdaság
[468]
A gazdasági élet hírei
|
Horgász
[1264]
Horgászoknak szóló hírek, információk.
|
Játék, -pihenés, -szórakozás
[160]
Ötletek, ajánlott oldalak, programok.
|
Jó tudni!
[2431]
Fontos, hasznos információk, határidők, változások, tanácsok. Programok, rendezvények.
|
Kommentár | Reakció | Vélemény
[1380]
Kritikus írások, vélemények, reakciók, a magyar politika és közélet cselekedeteire, visszásságaira.
|
Politika
[666]
Politikai jellegű hírek információk
|
Receptek sonkapréshez
[29]
Receptek, leírások házi húskészítmények (felvágott, sonka, disznósajt, stb.)sonkapréssel történő elkészítéséhez
|
Számítástechika | IT
[4176]
Hírek, újdonságok, tippek, trükkök, ajánlások, stb.
|
Történelem | Kultúra
[919]
Történelmi és kulturális vonatkozású hírek, információk.
|
Tudomány | Technika
[3028]
Újdonságok, felfedezések, új kutatási eredmények, érdekességek.
|
Választások
[405]
Országgyűlési, önkormányzati és EU választások előkészületeivel, lebonyolításával összefüggő hírek, információk.
|
Világ
[3368]
Nemzetközi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Weboldalam hírei
[57]
Tájékoztatás a honlapon történt változásokról.
|
- 000 December
- 2012 Augusztus
- 2012 Szeptember
- 2012 Október
- 2012 November
- 2012 December
- 2013 Január
- 2013 Február
- 2013 Március
- 2013 Április
- 2013 Május
- 2013 Június
- 2013 Július
- 2013 Augusztus
- 2013 Szeptember
- 2013 Október
- 2013 November
- 2013 December
- 2014 Január
- 2014 Február
- 2014 Március
- 2014 Április
- 2014 Május
- 2014 Június
- 2014 Július
- 2014 Augusztus
- 2014 Szeptember
- 2014 Október
- 2014 November
- 2014 December
- 2015 Január
- 2015 Február
- 2015 Március
- 2015 Április
- 2015 Május
- 2015 Június
- 2015 Július
- 2015 Augusztus
- 2015 Szeptember
- 2015 Október
- 2015 November
- 2015 December
- 2016 Január
- 2016 Február
- 2016 Március
- 2016 Április
- 2016 Május
- 2016 Június
- 2016 Július
- 2016 Augusztus
- 2016 Szeptember
- 2016 Október
- 2016 November
- 2016 December
- 2017 Január
- 2017 Február
- 2017 Március
- 2017 Április
- 2017 Május
- 2017 Június
- 2017 Július
- 2017 Augusztus
- 2017 Szeptember
- 2017 Október
- 2017 November
- 2017 December
- 2018 Január
- 2018 Február
- 2018 Március
- 2018 Április
- 2018 Május
- 2018 Június
- 2018 Július
- 2018 Augusztus
- 2018 Szeptember
- 2018 Október
- 2018 November
- 2018 December
- 2019 Január
- 2019 Február
- 2019 Március
- 2019 Április
- 2019 Május
- 2019 Június
- 2019 Július
- 2019 Augusztus
- 2019 Szeptember
- 2019 Október
- 2019 November
- 2019 December
- 2020 Január
- 2020 Február
- 2020 Március
- 2020 Április
- 2020 Május
- 2020 Június
- 2020 Július
- 2020 Augusztus
- 2020 Szeptember
- 2020 Október
- 2020 November
- 2020 December
- 2021 Január
- 2021 Február
- 2021 Március
- 2021 Április
- 2021 Május
- 2021 Június
- 2021 Július
- 2021 Augusztus
- 2021 Szeptember
- 2021 Október
- 2021 November
- 2021 December
- 2022 Január
- 2022 Február
- 2022 Március
- 2022 Április
- 2022 Május
- 2022 Június
- 2022 Július
- 2022 Augusztus
- 2022 Szeptember
- 2022 Október
- 2022 November
- 2022 December
- 2023 Január
- 2023 Február
- 2023 Március
- 2023 Április
- 2023 Május
- 2023 Június
- 2023 Július
- 2023 Augusztus
- 2023 Szeptember
- 2023 Október
- 2023 November
- 2023 December
- 2024 Január
- 2024 Február
- 2024 Március
- 2024 Április
- 2024 Május
- 2024 Június
- 2024 Július
- 2024 Augusztus
- 2024 Szeptember
- 2024 Október
- 2024 November
09:38:36 Visszakérni az autópályadíjat? Hogyan? | |
Forrás: totalcar.hu | Zách Dániel | 2015.01.22. Az olvasói írt, mi pedig nyomozni kezdtünk. Nem kellett túl mélyre ásni, hogy kiderüljön, amit sokan nem tudnak: néhány esetben reális esélyünk van visszakapni a feleslegesen fizetett pénzünket. Ki a fene olvasgatja a díjrendeletet?
A hivatalosan az útdíjrendszer kiterjesztéseként emlegetett lehúzási akció első pillanatától izgatottan figyelem, mikor tör ki lázadás az autósok közt. Az egyszerűnek és kényelmesnek mondott megyei útdíjrendszer használata valójában nehézkes és értelmetlen, mellesleg pont azokról az utakról terelheti a lakott területekre a forgalmat, amelyeknek éppen a települések tehermentesítése volna a funkciója. Bár a próbaüzem még zajlik, az már látszik, hogy az új rendszer gazdaságilag bevált, a napi.hu információja szerint január 18-ig 471 ezer megyei matricát vásároltak, a teljes mennyiség kétharmadát a Pest megyében közlekedők. Talán egy részük csak azért, mert ki akar menni néha a repülőtérre, azt pedig nem lehet máshogy, csak a már fizetős 4-es út érintésével. A hónap végén várható újabb rendszerátalakítás, de a fizetős szakaszok közül már az indulás előtt kikerült az eredeti elképzelésben még szereplő Megyeri híd. Talán további útszakaszok válnak ismét ingyenessé, ezért lesznek, akik vissza akarják kapni a pénzüket. Amíg ez kiderül, lássuk, mikor kaphatjuk vissza a befizetett útdíjat a most érvényes szabályok szerint, és mit kell tennünk. 1. Véletlenül kétszer váltottam meg az útdíjat ugyanarra az időszakra A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) szerint a rendszer nem képes a vásárláskor jelezni, hogy feleslegesen váltjuk meg másodszor is a pályahasználati jogosultságot. Ez önmagában is elég kínos, hiszen a benzinkutaknál működő terminál és a mobiltelefonos rendszer biztosan képes a kétirányú adatcserére. A járműveket rendszámuk alapján azonosítják, és éppen pár hete tértek át a gyakori adatbázisfrissítésre, így már nem elég a használat napján, éjfélig fizetni, azonnal kell, különben megbüntetnek.
A feleslegesen befizetett pénz visszaszerzésére több esetben is van remény. Ha a két jogosultság kezdetének napja egybeesik és az időtartama is megegyezik, biztos a siker. Akkor is visszakaphatjuk a pénzt, ha a később megváltott e-matrica érvényességi ideje még nem kezdődött el, illetve ha már elkezdődött, az elöször megváltott pályahasználati jogosultság ez alatt végig érvényes volt. Azért örülni se örüljünk nagyon, mert egyrészt nekünk kell rájönnünk, hogy feleslegesen fizettünk kétszer, ráadásul a pénzvisszatérítés is egy szolgáltatás, 1470 forintba kerül. Különösen érdekes lehet ez egy 5 ezer forintos autós-motoros megyei esetén. Ha nem jelentkezünk, a feleslegesen befizetett pályadíjat elnyeli a rendszer, és sosem szól róla. Az ilyen ügyeket nem a vásárlás helyén, hanem elsősorban a NÚSZ ügyfélszolgálatain, személyesen intézhetjük, melyek minden nagyvárosban megtalálhatók. Itt a keresőfelület. A cég szóvivője, Kibédi-Varga Lajos a fentiekhez hozzáteszi, hogy a hasonló problémák kezelésének gátat szab a tévesen megadott rendszám utólagos javításának lehetősége. Ez is egy szolgáltatás, legfeljebb három elrontott betűt vagy számot javíthatunk, de ez már karakterenként 1470 forint, és fel kell mutatnunk hozzá az autó forgalmi engedélyét. És akkor most következzen a hét legbonyolultabb indoklása: képzeljük el, hogy valaki tévedésből a mi rendszámunkra vált pályamatricát, miközben mi is vettünk. Az illető felfedezi a tévedését, majd korrekciót kér és kap. Ilyenkor a rendszer a mi jogosultságunkat is törli, pontosabban a karakterek módosítása után átvezetik az illető autójára. Minket megbüntetnek, pedig eredetileg váltottunk pályahasználati jogosultságot, és erről van bizonylatunk vagy visszaigazoló sms-ünk is. Állítólag ilyen is előfordulhatna, ezért nem szüntetik meg a kettős vásárlás lehetőségét. Amúgy egy ideje Android és iOS mobilapp is létezik a vásárláshoz és on-line is lehet vásárolni.
A cég adatai szerint 2014-ben a 10 millió eladott e-matricára mindössze 1000 kettős vásárlás jutott, ez az összes vásárlás egy század százaléka, vagyis ritka az ilyesmi. Erre viszont joggal mondhatjuk, hogy idén nem csak a matricavásárlások száma és a matriaszükséglet, illetve a matricák fajtáinak száma sokszorozódott meg a megyei útdíjrendszer miatt, de valószínűleg a téves fizetéseké is. Főleg, ha a nagy finomhangolás és az erős vidéki polgármesterek elérik, hogy egy-egy városi elkerülő, vagy fontos autópályaszakasz ismét ingyenessé váljon. A NÚSZ szerint sokkal gyakoribb, hogy valaki először sms-ben vásárol e-matricát, de nem kap visszaigazoló sms-t, ezért betér egy benzinkútra és ott is megváltja a jogosultságot. A visszaigazoló sms-ek késése miatt nemcsak a kettős vásárlások gyakoriak, de az is, hogy valakinek nem kerülnek be az adatai a rendszerbe a mobilhálózat túlterheltsége miatt, mégis felhajt a pályára, majd megbüntetik. Ilyenkor sajnos fizetnie kell a pótdíjat. Ez, D1, D2 és U (azaz utánfutó) kategóriában harminc napon belül fizetve 14 875, ezen túl 59 500 forint. 2. Éves matricát vettem, de eladtam az autót Az éves országos matrica nem a vásárlástól számított 365 napra szól, hanem január elejétől a következő év januárjának 31. napján éjfélig. A megyei éves matrica szintén a vásárlás napjától érvényes szintén a következő év januárjának végéig. Ez azt jelenti, hogy hiába nem autózom pályán az év egy bizonyos pontjáig, nem tudok időarányosan kevesebbet fizetni, vagy a következő évbe átnyúló éves matricát váltani. Buta a rendszer? Úgy tűnik. Így akár januárban, akár májusban váltom meg mondjuk az éves D1-es e-matricát, az mindig 42 980 forintba fog kerülni. A NÚSZ kimutatása szerint az autósok tényleg az év év első negyedében váltanak éves matricát, majd folyamatosan hónapról hónapra csökken ennek darabszáma, de még áprilisban, sőt májusban is van akat aki vett, pedig akkor már érdemesebb havonta venni egy havit, ugyanis attól függően, hogy váltalánánk-e amúgy éves matricát a következő januárban, legfeljebb májusig éri meg az éves matrica, utána olcsóbb, ha nyolc-kilenc havi matricával oldjuk meg a közlekedést. Ha az autót év közben eladom, de nem szeretném vele adni a drága pályajogosultságot, két lehetőségem van. Ha nincs másik autó, amelyre átíratnám a meglévő e-matricát, visszaváltják. Ehhez az eladásról szóló adásvételi szerződés, okmányirodában hitelesített példányát, vagy az autóhoz fűződő jogviszony megszűnését igazoló más okiratot (pl. rendőrségi jegyzőkönyv a lopásról) kell bemutatnom a NÚSZ ügyfélszolgálatán. Ha egy céges autón lévő jogosultságot szeretnék átvinni egy magánautóra, a cég igazolására lesz szükség. Ilyenkor a matricaváltás eredeti időpontja óta eltelt időszakra kell váltanom egy olcsóbb, heti vagy havi matricát, a többi pont viszont visszafizetik. Illetve mégsem teljesen, mert ez a gesztus is 1470 forintba kerül. 3. A meglévő mellé vettem egy második autót Ha másik autót vettem és erre szeretném átvezettetni a meglévő jogosultságomat, elég régi autó eladásáról szóló adásvételi hitelesített másolatát és az új autó forgalmi engdélyét bemutatni és máris átírják a rendszerben a régi rendszámot. Ha nem adtuk el az egyik autót, de mostantól csak a másikkal szeretnénk autópályázni, a két forgalmi engdély is elég a változtatáshoz, ilyenkor természetesen azt is ellenőrzik, hogy a két autó ugyanabba a díjkategóriába esik-e, vagy az egyik személyautó, a másik haszonjármű, ezért különböztetet kell fizetnünk, esetleg visszajár némi pénz. Ez a változás is fizetős, szintén 1470 forintba kerül. Arra is rákérdeztem, hogy miért nincs külön havi, és éves, illetve megyei tarifa motorosok számára, de ez jogalkotói hatáskör, vagyis a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumban dől el az ilyesmi. Egyelőre itt is, és az autopalya.hu megfelelő menünpontjában is azt válaszolják, hogy a motorosok a már évek óta létező, féláron kívánt heti (valójában 10 napos) kedvezményes árat kapják, egyéb esetben annyit kell fizetniük, mint az autósoknak a D1 kategóriában. További érdekesség, hogy miért büntetik mondjuk egy furgon kialakítású, valójában egészen kicsi és nagyon is személyautós felépítésű Fiat Panda Van tulajdonosát arra, hogy a sima autóknál kétszer drágább D2-es e-matricát váltsa meg. Erre vonatkozóan még várom a magyarázatot az NFM-től, mint ahogy arra is szeretnék választ kapni, hogy miért éppen hét személynél húzták meg a határt az autó-mikrobusz univerzumok közt, ha a Kreszben amúgy a vezetővel együtt kilenc személy szállítására alkalmas, legfeljebb 3,5 tonna megengedett össztömegű járművet vezethetünk autójogosítvánnyal. Amint ezekre megérkezik a válasz, kiegészítem a cikket. Addig igyekezzenek nem eltéveszteni az utazásaik során érintett megyék határát, vagy az autójuk kategóriabesorolását. Ha már megtörtént a baj, próbálják meg visszaigényelni a pénzt a fenti módszerek egyikével. A Népszabadság ma reggel cikkében azt írják, a tegnapi kormányülésen napirendre került az új útdíjrendszer szükséges változtatása. A budapestiek számára talán legfontosabb, hogy várhatóan eltörlik a 4-es számú főút díjkötelességét a Liszt Ferenc repülőtérig, és akik igazolni tudják, hogy csak ezért a rövid szakaszért váltottak 5-10 ezer forintos megyei matricát, visszakaphatják a pénzt. A NOL.hu-n azt is írják, hogy azok a nagycsaládos mikrobusztulajdonosok, akiknek négy, vagy ennél több gyerekük van, kedvezményt kapnak a D2-es matrica árából, mely amúgy kétszer annyiba kerül (5950 a heti/10 napos országos, illetve 10 ezer forint az éves megyei), mint a D1 és azokra a gépjárművekre kell megváltani, amelyekben a vezetővel együtt hét személy ülhet. A cikk kitér arra is, hogy a kormány fontolóra veszi, hogy az egyes megyei főutak, például a Hende Csaba Honvédelmi miniszternek oly kedves 86-os út, ne legyen fizetős amíg el nem éri az autópályát. Hasonló megoldásra lehet számítani egyebek mellett az M9 és M8 jelzésű utakról is, melyek szintén ingyenesek lehetnek amíg el nem érik az M5, illetve az M6-os autópályákat. További részletek a Nol.hu-n, ezen a linken. | |
|