Mivel az építkezésekhez sem áll már rendelkezésre elegendő fa, az anyagot raklapokra sem pazarolhatják el, így fizikai hiány keletkezett abból az egész kontinensen. Ez a jelenség a gyártókra is nagyon komoly hatással van és értelemszerűen többletköltségeket is okoz, ahogy a világkereskedelemben is gondokat okoz a konténerhiány. A problémát egy világon egyedülálló magyar innováció oldhatja meg.
A faraklap a II. világháború óta van velünk és azóta sokat nem is változott. Így mondhatni manapság is egy több mint 70 éves terméket és hagyományt használunk minden nap, fejlődés és innováció nélkül. Felhasználói úgy is becézik, hogy a „szükséges rossz", hiszen a szállítmányozni kívánt termék a lényeg és mégis mindig a raklapokkal vannak a problémák.
Manapság évente megközelítőleg 5 milliárd raklap van használatban a világon, ez tartja össze a globális ellátó láncot. Sokszor ezeket a fa raklapokat csak egyszer, egy útra használják, így naponta rengeteg fát vágnak ki csak erre a célra.
Ez a természeti erőforrások pazarlásának egy ékes példája. Mindeközben a faanyag rendkívüli mértékben drágul. Három éve nagyon száraz nyaraink voltak Európában, a szúbogár az utóbbi időben rengeteg kárt csinált, ezeket a fákat pedig nem lehet már rendesen felhasználni. Amerika es Kína a világjárvány utáni gazdasági fellendülésben nagyon erős építkezésbe kezdett és hajlandó drágábban is megvenni a faállományt Európából. Ha pedig már az építkezésre sincsen fa, akkor főleg egy raklapra már nem pazarolhatják el azt a faanyagot.
Emiatt nemcsak Magyarországon, hanem egész Európában is fizikai raklaphiány keletkezett.
A probléma megoldására álmodták meg az ATTA papírraklapot, az innováció pedig globálisan is egyedülálló. Bár sokféle papírraklap létezik már világszerte, ezek főként egyszer használatos, könnyű szerkezetű raklapok, amelyeket jellemzően egyedi felhasználásra alkottak meg.
Az ATTA a kinézetéből és felépítéséből is látszik, hogy megjelenésében hajaz az 1991-ben alapított, a rakodólapok nyílt érdekszövetségi rendszerének fejlesztésére és magas minőségére fókuszáló Európai Raklap Szövetség (EPAL) által engedélyezett faraklapokhoz és masszívabb, erősebb, strapabíróbb, mint bármelyik papírraklap a világon.
Minden raklappal megmentenek egy fenyőfát
A kizárólag magyar szakemberek által megálmodott papírraklap a 800 kilogrammos – jellemző – egység rakomány súlyát bírja viselni állványban és 3500 kilogramm rakomány súlyt a földön teljes alátámasztásnál. A cégnek a termékfejlesztés már önmagában is nagy kihívás volt, de még nagyobb feladatnak ígérkezett egy olyan, a mai kornak megfelelő automata gyártósor kifejlesztés, amely sorozatgyártásban képes hozni a termékeket. Ez egy egyedileg fejlesztett technológia, amely úgynevezett szakaszos-lineáris gyártási elvre épül, felépítésében egy moduláris géprendszer. Hasonlítható az autógyártás folyamatához, ahol az egyes elemek külön előmunkálva készülnek el és a folyamat végén összeszerelve, a kész raklap gördül ki a gépből.
Az ATTA papírraklapok zöld körforgásban készülnek:
többszöri használat után ugyanúgy hulladék papírként kerülnek a reciklálási folyamatba és lesz belőlük újrahasznosított hullámlemez, majd akár ismét papírraklap.
Így egy zártrendszerű körforgásban lesznek hasznosítva.
A cég egyik fő motivációja az erdők megmentése attól, hogy a szükségesnél gyorsabban és nagyobb mértékben irtsák, hiszen más, a funkcióra alkalmas helyettesítő termékkel állnak elő.
Mivel 1 raklap körülbelül 1 fa felhasználást jelenti, így ha egy 20 cm-es csúcsátmérőjű és 4 méter hosszú rönkről beszélünk – ami már egy öregebb, 20-25 éves fa is lehet – akkor minden egyes felhasznált ATTA raklappal megmentenek átlagosan 1 fenyőfát, ami így tovább élhet és kötheti meg a légköri széndioxidot.
Gyáranként minimum 16 új munkahelyet teremtenek
A termékre európai szabadalmi védettség megszerzése és a know-how megalkotása Magyarországon megközelítőleg 4 évvel ezelőtt kezdődött. A cél az volt, hogy valós alternatívát tudjanak adni a ma használatos faraklapok helyett. Az üzletszerű piaci igényekre nagy sorozatú gyártó kapacitást kellett kifejleszteni. Ez a tervezés és fejlesztés is Magyarországon történt. A vállalat együttműködő partnere az ország vezető hullámpapír-lemez gyártója, mely a fuvarozástól akár a hulladékpapír-begyűjtéséig teljes és biztos hátteret ad partneri hálózatán keresztül.
A raklapgyártás Szombathely mellett kezdődött el 2021 júliusában és folyamatos felfuttatás után a maximális gyártási kapacitás 2022-ben már év 620 ezer raklap lehet.
Az első üzembe helyezett gyártósor referenciagyárnak készül annak érdekében, hogy a terméket, a gyártást és technológiát bemutassák a piaci szereplőknek. A közeljövőben a cél az, hogy regionálisan Európában 5-8 gyárat tudjanak telepíteni és üzemeltetni, ezzel más országba is expandálni.
A gyártósor egy 1000 négyzetméter alapterületű csarnokban helyezkedik el. A gép működését műszakonként 4 fő biztosítja, mely az egyszerű adagolási munkakörtől a gép felügyeletéig tart. Ehhez hozzájönnek még az adminisztrációs és logisztikai feladtatok. Így gyáranként minimum 16 új munkahelyet teremt meg. A gép üzemeltetése automatizáltságából és a feladat sajátosságából adódóan egy tiszta, munkavállaló-barát munkahelyet biztosít.
Ezen a terméken kívül tehát ma nincs más papírraklap, ami megfelel az összes technológiai és műszaki elvárásnak és nagy gyártási kapacitásban elérhető. A cég számára ugyanakkor nem a különböző papírraklapok jelentik a konkurenciát, szeretnék, ha több sikeres papírraklap-gyártó lenne a piacon és ezzel erősítenék ennek a terméknek az ekvivalens szerepét, áll a cég közleményében.