Az Opel 2017 elején leplezte le az Insignia aktuális második generációját, mely ennek megfelelően még egy bőven a PSA-, pláne a Stellantis korszak előtti hamisítatlan General Motors-féle fejlesztés.
Így 2022 derekán már nem mondható frissnek az alapkoncepció, azonban egyrészt a lendületes formaterv sokak számára még így, hosszú évek múltán is üdítően hat a divatterepjárók uralta beszürkült piacon, másrészt a lemezek alatti technikát a közelmúltban felfrissítették.
Megnéztük, hogy mit tud a legerősebb benzinmotorral szerelt sportos hangvételű Grand Sport, vagyis ötajtós változat, és mellette a takarékos új dízelmotorral felvértezett Sports Tourer kombit is vallatóra fogtuk.
A nagyjából a koronavírussal egy időben érkezett faceliftes kivitel elsősorban a szélesebb hűtőrácsáról, az új lökhárítóiról és a karakteresebb fényszóróiról ismerszik meg. Utóbbi alapáron LED-es, felár ellenében pedig a korábbinál több szegmensből, 84 LED-ből álló adaptív verzió is kérhető.
A formanyelv összeségében minimálisan változott, és ez jól is van így, az Insigniára még így, 5 év távlatából is jól esik ránézni. Pláne akkor, ha – mint esetünkben is – a sportos hangvételű GSi-hez van szerencsénk.
Nincsenek bazári hangulatú betétek, hatalmas légterelők és egyéb olcsó, becsapós designtrükkök, vannak viszont szemrevaló lökhárítók, méretes és gyönyörű könnyűfém-felnik és sportos kipufogóvégek. Az Insignia GSi nem egy izzadtságszagú izomagyú modell, hanem sokkal inkább egy szemrevaló külsejű alacsony építésű autó, mely ügyesen egyensúlyoz a sportosság és az elegancia határmezsgyéjén.
A 4,89 méter hosszú, 1,86 méter széles, 1,45 méter magas és 2,83 méteres tengelytávolságú ötajtós kivitelben elöl-hátul jól lehet férni, bár hátul középen azért belerondít az összképbe a méretes kardánalagút. A 490-1450 literes csomagtér átlagos méretű, viszont a magasra nyíló és hatalmas ötödik ajtó miatt kiválóan pakolható.
Az AGR minősítésű első ülések nemcsak jól mutatnak, hanem az oldaltartásuk is átlag feletti, ráadásul kényelmesek és még masszírozni is tudnak.
Leginkább a műszerfalon érződik, hogy az Insignia egyre jobban korosodik, a kijelzők minősége és a felhasználói felület egy letűnt kort képvisel, azért viszont jár a piros pont, hogy a klíma és a hifi egyszerűen kezelhető. Az Android Auto és Apple CarPlay támogatás természetesen adott, ezenkívül a vezetéstámogató rendszereket is modernizálták a ráncfelvarrás során.
Hátrafelé nem éppen ideális a kilátás, és többek közt emiatt is bosszantó, hogy a tolatókamera igen gyenge minőségű képpel szolgál.
Az előző Insigniából készített sportos csúcsmodell, a 2,8 literes V6-os motorral szerelt OPC még 325 lóerőt és 435 Nm-t tudott, a második Insignia esetében viszont már csak az eggyel alacsonyabb ligában focizó GSi jelenti a plafont.
Utóbbi 2 literes 4 hengeres turbós benzinmotorja korábban 260 lóerőt és 400 Nm-t tudott, az egyre szigorodó károsanyag-kibocsátási normák miatt viszont most már csak 230 lovas és 350 Nm-es produkciót ad elő. És ez még akkor is komoly visszalépés, ha tudjuk, hogy az előző OPC-nél 160 kilogrammal alacsonyabb tömeget kell mozgatni.
A 0-100-as szindidő 7,3-ról 7,4 másodpercre nőtt, a végsebesség 250-ről 237 km/h-ra csökkent. Ettől függetlenül az összkerekes GSi nem lett túlságosan lomha, de az érzékszerveinket valahogy olyan tompított formában érik a különböző hatások, hogy igazából nem is feltétlenül akarunk az átlagnál dinamikusabban közlekedni vele.
Ha betekintünk a hatalmas könnyűfém felnik mögé, ott 345 milliméteres Brembo sportfékekre lehetünk figyelmesek, melyek ereje egyrészt kiválóan adagolható, másrészt olyan erősek, hogy padlófékre azonnal külön életet kezdenek élni a belső szerveink. A 10 milliméteres ültetésnek köszönhetően hajszálnyival lejjebb került a tömegközéppont ,és kicsit sportosabban viselkedik az autó.
Előrelépést jelent a kormány mögötti fülekkel manuálisan is pofozható, nyolc helyett immár kilencfokozatú automata váltó, ami szintén szerepet játszik abban, hogy a gyári fogyasztási érték 8,6-ról 6,9 literre csökkent. A gyakorlat viszont mást mutat, mi ugyanúgy 11 liter körüli átlagot értünk el vele, mint korábban a 30 lóerővel erősebb elődjével. Az üzemanyagtartály 62 literes.
Ha sokkolóan magas az említett fogyasztás, akkor a gyengébb, 170-200 lóerős 2 literes benzines, de sokkal inkább a dízel Insigniák felé érdemes kacsintgatni. Az 1,5 literes gázolajos egységet azonban jobb elkerülni, és nemcsak a 122 lóerős szerény teljesítménye, hanem a nem túl kellemes 3 hengeres mivolta miatt is.
Kár, hogy a 210 lovas és 480 Nm-es dízel GSi már nem létezik többé, található viszont a kínálatban egy 174 lóerős új 2 literes dízelmotor, mely a korábbi 170 lovas verziót váltja. Lóerőből tehát 4-gyel többet kapunk, Nm-ből viszont 400 helyett csak 380-at, ez azonban vezetés közben nem igazán érezhető. Az viszont tankoláskor nagyon is, hogy ez az Insignia 100 kilométeren simán beéri 6-7 liter üzemanyaggal.
Az automata váltó ez esetben maradt nyolcfokozatú, illetve mindkét dízelmotor mellé alapáron továbbra is hatgangos kézi egységet szerelnek. Újdonság, hogy egy ideje már összkerék-hajtással is kérhető a 174 lóerős dízel kivitel.
Jelen tesztautónk egy praktikus Sports Tourer, vagyis kombi Insignia, melynek 560-1665 literes puttonya érezhetően nagyobb az alapmodell csomagterénél. Más kérdés, hogy abszolútértékben így sem hatalmas a raktér, hiszen az eggyel alacsonyabb kategóriában rajtvonalhoz álló, de sokkal modernebb technikája új Astra kombi akár 608-1634 liternyi cókmókot is képes magába nyelni.
Halott a Ford Mondeo. Nem lesz több Volkswagen Passat szedán. A 6-os Mazdának nincs már sok hátra. Egy ilyen karcos világban versenyez a vásárlók kegyeiért a korosodó, de azért folyamatosan frissítgetett Opel Insignia, mely korrekt alternatíva lehet azok számára, akik sohasem rajongtak a divaterepjárókért vagy esetleg már kiábrándultak belőlük.
Nem állítjuk, hogy a hibrid technikát teljesen nélkülöző Insignia a legélesebb kés a fiókban, mindenesetre jó, hogy egyáltalán még létezik és, hogy színesíti egy kicsit az egyre jobban beszürkülő piacot.
A szemrevaló GSi 2022-ben már csak hangulatában sportos, gyorsan haladni egyre kevésbé van kedvünk az egyre jobban lefojtott technikával, melynek ráadásul a fogyasztása sem mondható barátinak. Összességében véve jobban passzol az Insignia karakteréhez a takarékos és nyomatékos dízelmotor, ráadásul kombi kivitelben remek családi autó lehet belőle.
A sportos GSi felszereltség minden további nélkül társítható a kombi karosszériával is, azért viszont kár, hogy a GSi már csak benzinmotorral kapható, 210 lovas dízel egységgel már nem.
Cikkünk írásakor 13,6 millió forint az Insignia alapára. Ezért az összegért egy 122 lovas dízelmotoros, kézi váltós ötajtós példány vezethető haza – a kombiság felára 400 ezer forint, illetve az importőr akár közel 2 millió forintos árkedvezményt is biztosít a hivatalos listaárból.
Az automata váltós 174 lóerős dízel Insignia kombi 16,2 millió forinton nyit, az összkerék-hajtásért 1 millió forintot kérnek el. Az ötajtós 230 lovas GSi az érte elkért 19,3 millió forint ellenében már alaphelyzetben négykerék-hajtású.
A harmadik generációs Insignia várhatóan 2024-ben debütál: a Citroën C5 X-hez, a DS 9-hez és a Peugeot 508-hoz hasonlóan EMP2 platformos újdonság könnyen kikövetkeztethető módon többféle hibrid hajtást vonultat majd fel.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.