Belföld
[5586]
Belföldi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Bulvár | Celeb
[149]
Érdekesebb bulvár hírek.
|
Bűnügy
[396]
Bűnügyi hírek, információk
|
Csináld magad
[1]
Barkácsolási ötletek
|
Extrém
[316]
Extrém, megdöbbentő hírek.
|
Egészség | Életmód
[753]
Egészséggel, életmóddal, kapcsolatos hírek, információk, tanácsok.
|
Érdekes | Különleges | Rejtélyes
[982]
Érdekes, különleges, rejtélyes esetek, ironikus, vicces, humoros hírek, információk. írások.
|
Európai Unió
[195]
Hírek az Európai Unióból
|
Gasztro | Recept
[4267]
Gasztronómiai hírek, információk, receptek.
|
Gazdaság
[475]
A gazdasági élet hírei
|
Horgász
[1272]
Horgászoknak szóló hírek, információk.
|
Játék, -pihenés, -szórakozás
[160]
Ötletek, ajánlott oldalak, programok.
|
Jó tudni!
[2434]
Fontos, hasznos információk, határidők, változások, tanácsok. Programok, rendezvények.
|
Kommentár | Reakció | Vélemény
[1382]
Kritikus írások, vélemények, reakciók, a magyar politika és közélet cselekedeteire, visszásságaira.
|
Politika
[685]
Politikai jellegű hírek információk
|
Receptek sonkapréshez
[29]
Receptek, leírások házi húskészítmények (felvágott, sonka, disznósajt, stb.)sonkapréssel történő elkészítéséhez
|
Számítástechika | IT
[4187]
Hírek, újdonságok, tippek, trükkök, ajánlások, stb.
|
Történelem | Kultúra
[919]
Történelmi és kulturális vonatkozású hírek, információk.
|
Tudomány | Technika
[3035]
Újdonságok, felfedezések, új kutatási eredmények, érdekességek.
|
Választások
[405]
Országgyűlési, önkormányzati és EU választások előkészületeivel, lebonyolításával összefüggő hírek, információk.
|
Világ
[3377]
Nemzetközi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Weboldalam hírei
[59]
Tájékoztatás a honlapon történt változásokról.
|
- 000 December
- 2012 Augusztus
- 2012 Szeptember
- 2012 Október
- 2012 November
- 2012 December
- 2013 Január
- 2013 Február
- 2013 Március
- 2013 Április
- 2013 Május
- 2013 Június
- 2013 Július
- 2013 Augusztus
- 2013 Szeptember
- 2013 Október
- 2013 November
- 2013 December
- 2014 Január
- 2014 Február
- 2014 Március
- 2014 Április
- 2014 Május
- 2014 Június
- 2014 Július
- 2014 Augusztus
- 2014 Szeptember
- 2014 Október
- 2014 November
- 2014 December
- 2015 Január
- 2015 Február
- 2015 Március
- 2015 Április
- 2015 Május
- 2015 Június
- 2015 Július
- 2015 Augusztus
- 2015 Szeptember
- 2015 Október
- 2015 November
- 2015 December
- 2016 Január
- 2016 Február
- 2016 Március
- 2016 Április
- 2016 Május
- 2016 Június
- 2016 Július
- 2016 Augusztus
- 2016 Szeptember
- 2016 Október
- 2016 November
- 2016 December
- 2017 Január
- 2017 Február
- 2017 Március
- 2017 Április
- 2017 Május
- 2017 Június
- 2017 Július
- 2017 Augusztus
- 2017 Szeptember
- 2017 Október
- 2017 November
- 2017 December
- 2018 Január
- 2018 Február
- 2018 Március
- 2018 Április
- 2018 Május
- 2018 Június
- 2018 Július
- 2018 Augusztus
- 2018 Szeptember
- 2018 Október
- 2018 November
- 2018 December
- 2019 Január
- 2019 Február
- 2019 Március
- 2019 Április
- 2019 Május
- 2019 Június
- 2019 Július
- 2019 Augusztus
- 2019 Szeptember
- 2019 Október
- 2019 November
- 2019 December
- 2020 Január
- 2020 Február
- 2020 Március
- 2020 Április
- 2020 Május
- 2020 Június
- 2020 Július
- 2020 Augusztus
- 2020 Szeptember
- 2020 Október
- 2020 November
- 2020 December
- 2021 Január
- 2021 Február
- 2021 Március
- 2021 Április
- 2021 Május
- 2021 Június
- 2021 Július
- 2021 Augusztus
- 2021 Szeptember
- 2021 Október
- 2021 November
- 2021 December
- 2022 Január
- 2022 Február
- 2022 Március
- 2022 Április
- 2022 Május
- 2022 Június
- 2022 Július
- 2022 Augusztus
- 2022 Szeptember
- 2022 Október
- 2022 November
- 2022 December
- 2023 Január
- 2023 Február
- 2023 Március
- 2023 Április
- 2023 Május
- 2023 Június
- 2023 Július
- 2023 Augusztus
- 2023 Szeptember
- 2023 Október
- 2023 November
- 2023 December
- 2024 Január
- 2024 Február
- 2024 Március
- 2024 Április
- 2024 Május
- 2024 Június
- 2024 Július
- 2024 Augusztus
- 2024 Szeptember
- 2024 Október
- 2024 November
- 2024 December
- 2025 Január
06:06:07 Olcsóbb kikerülni Magyarországot, mert itt a legdrágább a vasúti szállítás | |
Forrás: 444.hu | Magyari Péter | 2022.06.22. Minden európai stratégia és előírás arra tolja a tagállamokat, hogy többet szállítsanak vasúton, mint közúton. Ennek elsősorban klímavédelmi-környezetvédelmi okai vannak, hiszen több tucat kamiont is ki tud váltani egy nagyobb vasúti szerelvény. Az EU-s irányelvek alapján 2030-ra a közúti szállítás 30 százalékát át kellene terelni vasútra. Csakhogy van egy ország az EU-ban, ahol az elmúlt hónapokban a vasúton szállított áru aránya csökkent, miközben a közúti nőtt. Ez az ország Magyarország. Nagyon drága lett ugyanis a vasúti áram, szaknyelven "a pályahasználati díjban megjelenő vontatási villamos energia" ára. Annyira, hogy a nemzetközi vasúti szállítók egyre többször akkor is kikerülik Magyarországot, ha sokkal rövidebb lenne átmenni rajta. Egy Szerbiából Szlovákiába menő szállítmányt például olcsóbb Horvátországon, Szlovénián és Ausztrián keresztül körbevinni, mint átvágni vele Magyarországon. Az áram a MÁV által fenntartott vonalakon lett brutálisan drága, és az ország vasúti hálózatának nagy részét ők felügyelik - a másik pályafenntartó a GYSEV, ők sokkal olcsóbbak, de jóval kisebb az üzemeltetési területük, csak az ország északnyugati részére korlátozódik. A magyarországi pályahasználati díjak regionális szinten már tavaly is magasak voltak, mert szemben a szomszédainkkal és Németországgal, a magyar kormány nem élt az EU által felajánlott lehetőséggel, hogy a járványra tekintettel csökkentse, vagy akár teljesen eltörölje. A tagállamok idén június 30-ig jelenthetik be Brüsszelben, ha élni kívánnak a lehetőséggel, vagyis már csak néhány napja volna a kormánynak, hogy lépjen ebben az ügyben, ha akar. Mivel ez a MÁV-nak bevételkiesést jelentene, amit az állami költségvetésből kellene kipótolni, a mostani megszorításokkal terhelt időszakban nem biztos, hogy erre hajlandóságot mutat a kormány. A környező országokhoz képest tehát eleve versenyhátránnyal indultak a Magyarországon működő vasúti szállítók, de az igazán nagy krach idén ütött be, amióta a MÁV rendkívül drágán jut áramhoz, és ennek az ára beépült a pályhasználati díjba. Magyarországon az áramot csak a vasúti pályát üzemeltető cégtől vehetik meg a fuvarozók, azaz esetünkben főleg a MÁV-tól, egyes szakaszon pedig a GYSEV-től. A MÁV vonalain 1 kWh áram tavaly 33-34 forint volt. Idén viszont volt olyan hónap, amikor ugyanennyi áram 170 forintba került. A GYSEV pályáin 2022-ben minden hónapban csak 42,70 forintba kerül 1 kWh áram díja, és utóbbira hasonlítanak az árak a környező országokban is. Miért ilyen drága a MÁV-nál az áram?
A GYSEV tavaly augusztus 13-án leszerződött előre az egész 2022-es évre, és így az említett, 42,70 forint / kWh áron veszi az áramot idén, és ezt az összeget fizetteti meg a pályáit használó vasúttársaságokkal. Akkoriban 90 euró / mWh volt a következő évre vásárolható áram ára Magyarországon, közel háromszorosa a 2021 januári árnak. Ilyen értelemben a GYSEV drágán vásárolt. Ám decemberben már 327 euró / mWh volt a 2022-ben átvehető áram ára, úgyhogy ehhez viszonyítva nagyon jutányos áron szerezték be. A jóval nagyobb piaci szereplő MÁV azonban kivárt. Az áram ára pedig csak emelkedett és emelkedett. Végül 120-130 forint / kWh áron vásárolt decemberben áramot 2022 első negyedévére, és a későbbi időszakra továbbra sem vett, valószínűleg abban bízva, hogy csak elindulnak egyszer lefelé az árak. Csakhogy Oroszország megtámadta Ukrajnát, és a háború tovább emelte az áram árát. A MÁV március óta rövidebb időszakokra veszi az áramot, nagyon drágán, és ezt az árat kell megfizetniük a vasúttársaságoknak is. Elsősorban emiatt ennyire drága Magyarországon vasúton árut szállítani az idén. A MÁV tavaly abban bízott, hogy 93 forint / MWh kWh óra lesz 2022-ben átlagosan az áram ára a pályáikon, legalábbis erről tájékoztatta 2021. december közepén a szállítóvállalatokat. Ez aligha jön össze, hiszen a 170 forintot is elérte már az ár, holott a szállítóvállalatok 93 forinttal kalkulálva szerződtek le az ügyfeleikkel, ezzel terveztek 2022-es üzleti tervük összeállításakor. Június közepén távoznia kellett a MÁV (és a vele néhány éve összevont Volán) éléről Homolya Róbertnek, aki 2018 óta vezette a társaságot. Távozása formálisan az új kormány megalakulásával függ össze, hiszen a közlekedési ügyeket egy új államtitkár, Vitézy Dávid vette át. Leváltását hivatalosan nem indokolták meg. Több forrásból is azt hallottuk, hogy Homolya további munkájára éppen az áramvásárlási fiaskó miatt nem tartott igényt Vitézy. Homolya az őt ismerők szerint azzal védekezett, hogy a MÁV-ra vonatkozó bonyolult közbeszerzési szabályok nem engedték meg, hogy gyorsabban - és így jobb feltételekkel szerződjön - a 2022-es áramra. Homolya régi és fontos embere az Orbán-kormányoknak, 2010 - 2017 között különböző vezető pozíciókban az EU-s pénzek elosztásával foglalkozott. 2017-ben közlekedési államtitkár lett, majd 2018-ban nevezték ki a MÁV-Volán élére. Kormányzati támogatást kérnek a vasúti áruszállítókA vasúti vállalatokat összefogó Hungrail nevű érdekvédelmi szervezet már tavaly ősz óta próbál kormányzati segítséget szerezni az áremelkedés ellensúlyozására. A szervezet május végén egy energiabizottság felállításáról döntött, ami július 5-én kezdi meg a munkáját, ám már most is vannak javaslataik. Mint Hódosi Lajos ügyvezető igazgató a 444-nek elmondta, reménykednek abban, hogy június 30-ig a kormány él az EU adta lehetőséggel, és csökkenti a pályahasználati díjat, vagy akár el is engedi, mint ez Ausztriában és Németországban történt, ami némileg mérsékelni tudja a vasútvállalatok terheit. Illetve kompenzációt kérnének a "vontatási villamos energiára", azaz a vasúti áram árára. Azt is javasolják, hogy ne feltétlenül a pályahálózat-működtetőtől kelljen áramot venni, hanem a vasúti áruszállítással foglalkozó cégek is vásárolhassanak maguknak, ahogy erre sok másik európai országban lehetőség van. Javasolják továbbá, hogy energiatakarékosabb mozdonyokra és más energiafelhasználást csökkentő eszközökre lehessen állami támogatást igénybe venni, ez szintén mérsékelné a vasúti szállítók versenyhátrányát a közútiakhoz képest. Fontosnak tartanák a pályák karbantártását is, hiszen rengetegszer kell lassítaniuk vagy kerülniük a szerelvényeknek, a vágányok rossz állapota miatt, és ettől Magyarországon magasabb a mozdonyok energiafogyasztása, mint a jobb állapotú hálózattal megáldott országokban. A nehéz tehervonatoknál a lassítások - gyorsítások rengeteg energiát emésztenek fel. Hódosi szerint folyamatos a kapcsolat a kormányzattal, és bízik benne, hogy hamarosan eredményesek lesznek az egyeztetések. Máskülönben nemcsak a vasúti szállítók kerülnek nehéz helyzetbe, hanem szerinte általában a magyar ipar is, mert ha drágább innen az áru szállítása, mint a szomszédos országokból, akkor bizonyos termékeket inkább máshonnan vásárolnak majd meg a vevők. Illetve drágulhatnak a vasúton szállított importtermékek fuvardíjköltségei, aminek infláció gerjesztő hatása lehet.
| |
|