Belföld
[5574]
Belföldi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Bulvár | Celeb
[149]
Érdekesebb bulvár hírek.
|
Bűnügy
[395]
Bűnügyi hírek, információk
|
Csináld magad
[1]
Barkácsolási ötletek
|
Extrém
[316]
Extrém, megdöbbentő hírek.
|
Egészség | Életmód
[752]
Egészséggel, életmóddal, kapcsolatos hírek, információk, tanácsok.
|
Érdekes | Különleges | Rejtélyes
[982]
Érdekes, különleges, rejtélyes esetek, ironikus, vicces, humoros hírek, információk. írások.
|
Európai Unió
[193]
Hírek az Európai Unióból
|
Gasztro | Recept
[4243]
Gasztronómiai hírek, információk, receptek.
|
Gazdaság
[468]
A gazdasági élet hírei
|
Horgász
[1264]
Horgászoknak szóló hírek, információk.
|
Játék, -pihenés, -szórakozás
[160]
Ötletek, ajánlott oldalak, programok.
|
Jó tudni!
[2431]
Fontos, hasznos információk, határidők, változások, tanácsok. Programok, rendezvények.
|
Kommentár | Reakció | Vélemény
[1380]
Kritikus írások, vélemények, reakciók, a magyar politika és közélet cselekedeteire, visszásságaira.
|
Politika
[666]
Politikai jellegű hírek információk
|
Receptek sonkapréshez
[29]
Receptek, leírások házi húskészítmények (felvágott, sonka, disznósajt, stb.)sonkapréssel történő elkészítéséhez
|
Számítástechika | IT
[4176]
Hírek, újdonságok, tippek, trükkök, ajánlások, stb.
|
Történelem | Kultúra
[919]
Történelmi és kulturális vonatkozású hírek, információk.
|
Tudomány | Technika
[3028]
Újdonságok, felfedezések, új kutatási eredmények, érdekességek.
|
Választások
[405]
Országgyűlési, önkormányzati és EU választások előkészületeivel, lebonyolításával összefüggő hírek, információk.
|
Világ
[3369]
Nemzetközi, általam válogatott cikkek, írások.
|
Weboldalam hírei
[57]
Tájékoztatás a honlapon történt változásokról.
|
- 000 December
- 2012 Augusztus
- 2012 Szeptember
- 2012 Október
- 2012 November
- 2012 December
- 2013 Január
- 2013 Február
- 2013 Március
- 2013 Április
- 2013 Május
- 2013 Június
- 2013 Július
- 2013 Augusztus
- 2013 Szeptember
- 2013 Október
- 2013 November
- 2013 December
- 2014 Január
- 2014 Február
- 2014 Március
- 2014 Április
- 2014 Május
- 2014 Június
- 2014 Július
- 2014 Augusztus
- 2014 Szeptember
- 2014 Október
- 2014 November
- 2014 December
- 2015 Január
- 2015 Február
- 2015 Március
- 2015 Április
- 2015 Május
- 2015 Június
- 2015 Július
- 2015 Augusztus
- 2015 Szeptember
- 2015 Október
- 2015 November
- 2015 December
- 2016 Január
- 2016 Február
- 2016 Március
- 2016 Április
- 2016 Május
- 2016 Június
- 2016 Július
- 2016 Augusztus
- 2016 Szeptember
- 2016 Október
- 2016 November
- 2016 December
- 2017 Január
- 2017 Február
- 2017 Március
- 2017 Április
- 2017 Május
- 2017 Június
- 2017 Július
- 2017 Augusztus
- 2017 Szeptember
- 2017 Október
- 2017 November
- 2017 December
- 2018 Január
- 2018 Február
- 2018 Március
- 2018 Április
- 2018 Május
- 2018 Június
- 2018 Július
- 2018 Augusztus
- 2018 Szeptember
- 2018 Október
- 2018 November
- 2018 December
- 2019 Január
- 2019 Február
- 2019 Március
- 2019 Április
- 2019 Május
- 2019 Június
- 2019 Július
- 2019 Augusztus
- 2019 Szeptember
- 2019 Október
- 2019 November
- 2019 December
- 2020 Január
- 2020 Február
- 2020 Március
- 2020 Április
- 2020 Május
- 2020 Június
- 2020 Július
- 2020 Augusztus
- 2020 Szeptember
- 2020 Október
- 2020 November
- 2020 December
- 2021 Január
- 2021 Február
- 2021 Március
- 2021 Április
- 2021 Május
- 2021 Június
- 2021 Július
- 2021 Augusztus
- 2021 Szeptember
- 2021 Október
- 2021 November
- 2021 December
- 2022 Január
- 2022 Február
- 2022 Március
- 2022 Április
- 2022 Május
- 2022 Június
- 2022 Július
- 2022 Augusztus
- 2022 Szeptember
- 2022 Október
- 2022 November
- 2022 December
- 2023 Január
- 2023 Február
- 2023 Március
- 2023 Április
- 2023 Május
- 2023 Június
- 2023 Július
- 2023 Augusztus
- 2023 Szeptember
- 2023 Október
- 2023 November
- 2023 December
- 2024 Január
- 2024 Február
- 2024 Március
- 2024 Április
- 2024 Május
- 2024 Június
- 2024 Július
- 2024 Augusztus
- 2024 Szeptember
- 2024 Október
- 2024 November
12:19:25 Szent szexualitás – isteni orgiák és szakrális prostitúció az ókorban | |
Forrás: Múlt-kor | 2018.06.28. Az antik világban a szexuális egyesülés szent cselekedetnek számított, olyannyira, hogy a vallásgyakorlásban az első helyen állt. Orgiákat rendeztek, hogy kiengeszteljék az isteneket, a királyok és királynők nyilvánosság előtt szeretkeztek példamutatás céljából, a papok és papnők pedig szexuális tartalmú titkos szertartásokat végeztek a termékenység elősegítése érdekében. A szexualitás a létfenntartás, s ezáltal a hatalom egyik eszköze, mely a nemzés által összekapcsolja a földi világot a természetfölöttivel. Amikor az ókori emberek ágyba bújtak egymással, az isteneket utánozták, hiszen ők a legemberibb módon népesítették be a Földet: szerelmeskedéssel. A görög mitológia szerint a világ kezdetekor az égi atya esővel termékenyítette meg a Földanya ölét; a sumérok úgy tartották, hogy a földi paradicsomot Enki, a teremtés istenének utódai lakták be; az egyiptomiak hite szerint pedig Ámon isten a „csináld magad” módszert valósítva meg, egy önerotikus lendülettel hozta létre az első istenpárt. Isteni orgiákAz emberek sorsa a mezőgazdaság, illetve saját termékenységüktől függött, ezért mágikus szertartásokkal igyekeztek biztosítani a természet és maguk reprodukciós erejét. Kilencezer évvel ezelőtt a földművesek orgiákat szerveztek oda, ahová a magokat tervezték elvetni (ezzel biztosítva a jó termést), a földanya tiszteletére pedig meztelen női szobrokat alkottak – olyan testalkattal, mint amilyen Fernando Botero Angulo terjedelmes nőalakjainak van, s nem, mint amilyen a Playboy-nyusziknak. Az ókori Görögországban Dionüszosznak (a római mitológiában Bacchus), a bor, a mezőgazdaság és a mulatás istenének tulajdonítottak kulcsfontosságú szerepet a termékenységkultuszban. A neki szentelt ünnepeken férfi nemi szervet formáló, fügefából készült szobrokat hordoztak körbe a tömegben, éjszaka pedig a mulatozó, hiányos öltözékű nők és alkoholmámoros férfiak között. A táncos orgiák egy titkos szertartás részét képezték, amelynek elengedhetetlen kelléke volt egy kagyló formájú vesszőkosár. Ez éppen olyan volt, mint amelybe Athéné rejtette el Dionüszosz falloszát – amelyet a titánok szakítottak le, amikor felfalták az istent. A résztvevők földöntúli extázisba estek, ezt később egyikük sem tudta pontosan felidézni és körülírni. Rómában az ugyanilyen típusú szertartásokat bacchanáliáknak nevezték, s csak a beavatottak vehettek részt rajtuk. A bacchánsnők a mezők termékenysége érdekében engesztelő rituálékat hajtottak végre, majd közösültek a hónapok után hazatért pásztorokkal. Kr. e. 186-ban, miután a bacchanáliák elvesztették eredeti funkciójukat, s egyre inkább csak az orgiákról szóltak, a Római Szenátus betiltotta őket. Évszázadokkal később a történetíró Titus Livius már a közszemérem botrányos megsértéseként említette őket: „Miután a bor és a sötétség lángra lobbantotta a lelkeket, a férfiak nőkkel keveredtek, fiatalok idősekkel, eltűntek a határok, s mindenféle alávalóságot műveltek.” Az égiek és a szexA vallásos szertartásokban gyökerező szexualitást nem kellett szégyellni, és tulajdonképpen bárki kivehette belőle a részét. A nőknek azonban sokkal erkölcsösebb és kevesebb szexuális örömöt tartalmazó életet kellett élniük, mint a férfiaknak. Ízisz, a természet egyiptomi istennője ezzel nem értett egyet. Miután a férjét, Oziriszt irigységből széttépte annak testvére, Széth, ő összerakta darabjait, s kétségbeesve vette észre, hogy hitvese nemi szerve a Nílusba veszett. Egyiptom földje ezek után a folyó áradásainak köszönhetően vált termékennyé, ám az istennő sem maradt sokáig szomorú: aranyból elkészíttette a hiányzó testrész másolatát, mely olyannyira jól sikerült, hogy még közösülni is tudott halott férjével, ebből fogant fiuk, Hórusz. Amit a pórul járt egyiptomi isten elveszített, annak a görög-római Priaposz nagyon is a bővében volt. A róla szóló mítosz szerint közvetlenül a fogantatása után apja, Dionüszosz Indiába vonult, s míg távol volt, anyja, Aphrodité megcsalta apját Adonisszal. Csapodárságán felháborodva Héra büntetést mért a szépség istennőjére, „bűbájos kézzel” megérintette a hasát, melyben még növekedett a gyermek. Később, amikor világra jött, Aphrodité elborzadt a csecsemő rútsága, illetve túlontúl nagy nemzőszerve láttán, s ezért a hegyekben hagyta. Pásztorok találtak rá, és ők is nevelték föl a fiút, aki később a termékenység istene lett. Zeusz gyermekeiHűtlen férj, szoknyavadász, egy macsó, aki lépre csalva istennőket, nimfákat és halandókat, számtalan gyermeket nemzett az Olümposzon és a Földön. Zeusz erotikus hódításait mítoszok sokasága meséli el. Danaéra például aranyesőként hullott rá, mely románcból a hős Perszeusz született. Fehér bika képében hódította meg Európát és adott neki három fiút, Minószt, Szarpédónt és Rhadamanthüszt. Lédával pedig hattyú képében egyesült, aki utána két ikerpárt hozott a világra, Kasztort és Polüdeukészt, valamint Helenét és Klütaimnésztrát. Marxiano Melotti, az antik világ szakértője szerint „az istenek cselekedetei szimbolikus jelentéssel bírnak, így például Zeusz hódításai a férfiak szexuális szabadságát jelképezi, illetve a természet fajfenntartó erejét támasztják alá.” Szakrális prostitúcióKr. e. 2300 körül a sumér nők Inanna, a szerelem istennője nevében áruba bocsátották testüket, Föníciában pedig minden eladósorba került lány bevonult a termékenység istennőjének templomába, és fillérekért a zarándokok rendelkezésére álltak. Ugyanígy kellett cselekedniük a babilóniaiaknak is, életükben egyszer szexuális áldozatot kellett hozniuk Istár templomában. Miután megtették kötelességüket, s odaadták szüzességüket az éppen odatévedt férfiaknak, az oltárra helyezték a kapott pénzt, és hazamentek. Noha a „szent szüzesség” eladása egyénenként csak egyetlen alkalommal következhetett be, a test áruba bocsátása a tengeri kikötők templomainak állandó szolgáltatásai közé tartozott. Ennek a gyakorlatnak általában a szabad nők vetették alá magukat: a templom érdekében prostituálódtak, s a vándorok adományait is oda juttatták el. Nem lehet pontosan tudni, hogy cselekedetük gyógyító erénynek számított-e, de az biztos, hogy a közvélemény a szerelem keresztes nővéreinek tartotta őket. A beavatottakAthén környékén, az Artemisz istennő szent állatáról, a medvéről elnevezett szertartások alkalmával a fiatal lányok elhagyták egy időre a lakhelyüket, és a várostól 40 km-re lévő szentélybe költöztek. A legnagyobb titok övezte az ott töltött időszakot, senki nem tudta, mi történik velük, de mindannyian nőként tértek haza. Erre azért volt szükség, mert férjhez csak az után mehettek, hogy megszabadultak a szüzességüktől, és birtokában voltak némi szexuális tapasztalatnak. | |
|